Fondurile europene, astazi
Util ar fi ca respectivul consultant sau respectiva firma de consultanta sa poata ajuta si la implementarea proiectului, mai ales in cazul solicitantilor fara experiente anterioare in aplicatii pentru fonduri europene sau in management de proiect. ÃŽmpreuna cu firma/consultantul se discuta despre situatia firmei, nevoile si planurile existente, pentru a identifica posibilele linii de finantare pe care ar putea aplica cu un proiect. Din moment ce au fost identificate liniile de finantare posibile, este nevoie de o verificare riguroasa a eligibilitatii IMM-ului in cauza, conform cerintelor din ghidul solicitantului aferent liniei in cauza. Dupa confirmarea eligibilitatii solicitantului, se poate avansa la conturarea ideii de proiect si redactarea cererii de finantare.
Este esentiala mentinerea unei legaturi constante intre solicitant si echipa de scriere a proiectului pentru a avea siguranta ca informatiile esentiale despre firma si rezultatele dorite de la proiect vor fi intelese si introduse corect in cerere. in plus, este necesara o corelare intre ceea ce doreste sa realizeze si sa implementeze firma si ceea ce ÃŽi permit resursele de care dispune. Pentru finantarea activitatilor IMM-urilor exista fonduri in programe operationale cum sunt: POS CCE, POS DRU, POR. Elementele ce pot scadea accesibilitatea la fondurile europene sunt neindeplinirea criteriilor de eligibilitate a solicitantului si insuficienta fondurilor proprii pentru a acoperi contributia personala necesara. De asemenea, este nevoie de atentie pentru a depune toate documentele cerute, sub forma si prin metoda indicata. Ceea ce micsoreaza relativ atractivitatea fondurilor europene nerambursabile pentru micii intreprinzatori, este perioada lunga de analizare a dosarelor cu cereri de finantare. De asemenea, si faptul ca solicitantul trebuie sa dispuna de o mare parte din bugetul de proiect pentru a putea sustine cheltuielile pana la momentul decontarii acestora, care se realizeaza in cateva luni de la data depunerii cererii de decontare, este tot un inconvenient pentru firmele cu probleme ale fluxului financiar, sau care nu dispun de rezerve financiare suficiente. Mai exista si alte aspecte ce trebuie avute in vedere in momentul in care se pornesc demersurile pentru obtinerea de fonduri structurale si de coeziune.
Este dificil sa ti se acorde un credit pentru finantarea cheltuielilor unui proiect, chiar si in baza contractului de finantare incheiat cu autoritatea de management. Fluctuatiile valutare reprezinta un risc important ce trebuie avut in vedere din faza de scriere a proiectului. Din momentul realizarii bugetului si pana la realizarea efectiva a cheltuielilor poate trece foarte mult timp, perioada in care evolutia cursului poate fi nefavorabila solicitantului. Astfel, acesta ar putea fi nevoit sa contribuie la proiect cu mult mai mult decat a fost stabilit initial in proiect. in ceea ce priveste autoritatile de management (AM), o situatie delicata o reprezinta in unele AM personalul de contact, caruia i se pot pune intrebari in caz de nelamuriri si care nu este pregatit pentru a raspunde multumitor tuturor nelamuririlor sau pentru a da raspunsuri/indicatii la o problema reala. Ceea ce mai trebuie avut in vedere este faptul ca pana la aprobarea proiectului poate trece chiar pana la un an, iar de la aprobarea proiectului cateva luni pana la semnarea contractului de finantare. Termenele difera de la o autoritate de management la alta.
Desi, in cele de mai sus, au fost enuntate mai mult elementele de risc si la care trebuie sa fie atent solicitantul, beneficiile acestor programe de finantare nerambursabile pot fi cuantificate in termeni de: crestere a numarului de angajati, diversificare a gamei de produse si a numarului de clienti, a liniilor de productie, cresterea cifrei de afaceri etc.