Criza economică alungă românii din restaurante
A merge la restaurant este încă un lux pentru români. Potrivit unui sondaj realizat de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie referitor la modul în care au trăit românii în 2011, aproape jumătate din respondenți (46%) nu au mers niciodată la restaurante sau baruri, în 2011. Sondajul „Anul 2011 în percepția românilor. Bilanțul activităților umane și al practicilor umane” a fost realizat pe 1351 de persoane (+18 ani) și ne arată nu doar modul în care românii au perceput anul 2011, dar și speranțele lor pentru viitor. Metoda folosită a fost interviul face to face.
Este important pentru cei dare dețin o afacere în turism sau în restaurație să cunoască situația economică a românilor și așteptările lor de la anul care a început, datorită legăturii strânse dintre turismul unei țări și economia acesteia. Potrivit IRES, 79% din respondenți consideră că lucrurile în România se îndreaptă într-o direcție greșită. Tinerii cu vârste cuprinse între 18-35 de ani consideră în mai mare măsură decât cei peste 65 de ani că lucrurile merg într-o direcție greșită (83,3% vs. 71,4%).
Îngrijorarea cea mai mare a anului 2011, menționată de 26% dintre respondenți, a fost nesiguranța locului de muncă. Nemulțumirea față de felul în care se trăiește în România a atins cote destul de ridicate la finalul anului 2011. 45% dintre cei chestionați se declară nu prea mulțumiți de felul în care trăiesc, iar 28% spun că nu sunt deloc mulțumiți de felul în care trăiesc. 61% din populație este de părere că anul 2011 a fost unul mai prost decât precedentul.
(Întrebarea a fost: Credeți că în România lucrurile merg într-o direcție bună sau într-o direcție greșită?)
Întrebați dacă au plecat de acasă în concediu, în 2011, 75% dintre respondeți au declarat că Nu și doar 25% da. De asemenea, doar 13% dintre respondenți au călătorit cu avionul în 2011, în timp ce 86% nu au călătorit nici măcar o dată cu avionul în anul precedent.
Politicile adoptate de Guvern în 2011 nu sunt foarte bine văzute de către populație. 41% dintre respondenți sunt de părere că acestea au avut în mică măsură un efect în combaterea crizei economice. 33% consideră că aceste efecte s-au resimțit în foarte mică măsură.
Cei mai mulți respondenți consideră în proporție foarte mare că anul 2012 va fi unul și mai prost pentru România. La întrebarea „Cum credeți că va fi anul 2012 pentru România?”, 53% dintre respodenți au declarat că mai prost, iar 26% a declarat că la fel și doar 18% dintre respondenți consideră că anul 2012 va fi unul mai bun.
În aceste condiții, anul 2012 se anunță a fi unul dificil atât pentru proprietarii de restaurante cât și pentru operatorii de turism din România.
În ceea ce privește consumul de alcool în 2011, peste 50% dintre respondenți au declarat că au consumat alcool în 2011 (52%). 54% dintre respondenți nu au cumpărat nicio sticlă de vin în 2011, însă 64% dintre respondenți au cumpărat bere în anul care a trecut. 83% din respondenți au consumat cafea în 2011.
Potrivit Unilever Food Solutions, cele mai profitabile evenimente pentru restaurante rămân nunțile în toate cele cinci zone ale țării unde UFS, divizia specializată de soluții gastronomice a companiei Unilever, a analizat dinamica evenimentelor din portofoliul restaurantelor.