Industria ospitalităţii din Grecia a intrat în declin, în Q1 din 2012
Industria ospitalității din Grecia a înregistrat scăderi masive în primul trimestru al acestui an. Gradul de ocupare al hotelurilor din Atena a scăzut cu peste 10%, în principal datorită colapsului pieței MICE, iar veniturile pe cameră disponibilă (RevPAR) au scăzut cu 14% în Q1, comparativ cu primul trimestru al anului trecut, potrivit raportului „Greek Hospitality Industry Performance ” Q1 2012″, dat publicității recent.
Potrivit raportului, sosirile turistice internaționale pe principalele aeroporturi din Grecia au scăzut cu 8,8% în primul trimestru al acestui an, față de primul trimestru al anului trecut. Atena, care totalizează aproximativ două treimi din toate sosirile înregistrate în primul trimestru al acestui an, a înregistrat o scădere semnificativă a numărului de sosiri, și anume de 15,6%. Restul Greciei a raportat o scădere de 3,7% datorită unui număr mai mic de sosiri pe aeroporturile Rhodes și Kos. În schimb, Thessaloniki a înregistrat o creștere de 7,7% a sosirilor în Q1 față de Q1 din 2011.
Industria hotelieră din Grecia urmează trendul descendent al numărului de sosiri turistice. Hotelurile din Atena au avut un prim semestru dificil, gradul de ocupare scăzând cu peste 10 procente. Hotelurile din Thessaloniki au înregistrat în schimb o creștere bruscă a gradului de ocupare, iar veniturile pe cameră disponibilă au crescut aici cu 12,5%. Resorturile din Grecia au avut un început slab în acest an, cu o scădere a RevPAR-ului de 19,4%. Acest lucru reflectă impactul recesiunii economice elene asupra turismului domestic, potrivit raportului citat.
Așteptările pentru 2012 nu sunt foarte optimiste până în prezent, cu un nivel dezamăgitor de rezervări, acest lucru datorându-se unui mix de factori: declinul economic al țării, greve, opinia publică despre situația Greciei, dar și o competiție puternică din partea destinațiilor mediteraneene precum Egipt și Tunisia.
Potrivit băncii elene, primele două luni ale anului 2012 au arătat o scădere de 11,1% a vizitatorilor și de 44,7% a încasărilor. Desigur, principalul sezon nu a început încă, iar mulți operatori de turism din Grecia au speranțe de creștere a numărului de turiști ruși în Grecia, dar și o creștere a rezervărilor de ultim moment din Europa de Nord și de Vest. În prezent, mai mulți touroperatori din Germania și Austria derulează campanii pentru a schimba imaginea Greciei și pentru a crește rezervările la hotelurile și resorturile din Grecia.
Acest pesimism este de asemenea reflectat de studiul „Tourism Barometer” pentru semestrul II din 2012. Hotelierii se așteaptă în 2012 la o scădere a gradului de ocupare și a tarifelor la propriile hoteluri cât și pentru întreaga piață.
Reamintim că anul trecut a adus o revenire puternică a turismului elen, care a înregistrat un record de 16,4 milioane de vizitatori (în creștere cu 9,5% față de 2010), creștere care a adus venituri de 10,5 miliarde de euro (mai mult cu 9,55 față de 2010). Germania rămâne principala sursă de turiști pentru Grecia, cu 2,2 milioane vizitatori în 2011, în creștere cu 9,9% față de 2010. De asemenea s-au înregistrat creșteri semnificative ale numărului de turiști din Rusia și Franța, în decursul anului trecut.Â
În prezent se iau măsuri concrete pentru a sprijini turismul elen ca un catalizator pentru dezvoltarea economică. The Association of Greek Tourism Enterprises (SETE) și statul elen au căzut de acord să înființeze Marketing Greece SA cu scopul de promova turismul elen, care va avea un buget de 6 milioane euro pe an, din care în jur de 4 mil. vor proveni din sectorul privat.
Raportul „Greek Hospitality Industry Performance” Q1 2012 a fost realizat de compania GBR Consulting.