Ce ar schimba turiştii străini la pensiunile din România
Principalul aspect pe care turiștii străini l-ar îmbunătăți la pensiunile din România se referă la comunicarea cu angajații din pensiuni, îngreunată de faptul că aceștia nu cunosc limbi străine (de cele mai multe ori aceștia nu vorbesc fluent nici măcar o limbă de circulație internațională), arată un studiu efectuat în cadrul celei mai ample cercetări referitoare la turismul de pensiune din România. Cercetarea a fost efectuată în cadrul proiectului național strategic „Întreprinzători în Turism ” Pensiuni în România”, care este finanțat de Fondul Social European prin POSDRU 2007-2013 „Investește în oameni”.
În ceea ce privește beneficiile cazării la o pensiune, în comparație cu un hotel, cele mai des menționate de turiștii străini au fost: comunicarea cu gazdele, servicii mai personale, aspectul tradițional, prețul și mâncarea tradițională, mereu proaspătă. Principalele puncte forte menționate de respondenți în comparație cu pensiunile sau unitățile de cazare similare din alte țări sunt: prețurile mai mici, curățenia și serviciile. Principalele aspecte care dezavantajează pensiunile din România în comparație cu cele din alte țări sunt: personalul, comunicarea îngreunată de faptul că nu se vorbește limba engleză și lipsa informațiilor.
Pensiunea ideală este văzută ca o clădire mai veche, tradițională, cu camere curate și dotate corespunzător, care să ofere și alte facilități, și informații pe site-ul pensiunii despre obiectivele turistice din zonă. Un număr important de respondenți au menționat că doresc să aibă acces la internet în pensiuni. Turiștii străini consideră că pensiunile din România nu au o imagine clară pe plan extern.
Referitor la ofertele agențiilor de turism străine opinia generală a respondenților este că destinațiile turistice din România nu sunt promovate. Aproape jumătate din respondenți au menționat că nu au văzut oferte de la agențiile de turism din țara lor, pentru destinații turistice din România. Majoritatea respondenților au menționat că nu au apelat la agenții de turism în vederea organizării vacanței în România. Mai puțin de un sfert dintre respondenții intervievați au menționat că au apelat la serviciile unei agenții de turism pentru planificarea vacanței din România.
Motive de satisfacție/insatisfacție privind vacanța din România
Cei mai mulți respondenți au menționat oamenii și gastronomia ca motive de satisfacție privind vacanța în România. Principalele aspecte negative observate de aproape jumătate dintre respondenți pe parcursul vacanței în România au fost legate de lipsa informațiilor turistice și problemele de comunicare într-o limbă de circulație internațională (engleza). Infrastructura deficitară și traficul au fost de asemenea aspecte negative menționate de un număr important de respondenți. O problemă sesizată de turiștii intervievați se leagă de traficul din interiorul și din afara orașelor dar și de starea defectuasă a infrastructurii de transport. Aceștia au remarcat și atitudinea angajațiilor din restaurante și spații comerciale, care nu zâmbesc, nu folosesc expresii de politețe și nu se oferă să îi ajute clienții.
Mai mult de jumătate din respondenți au semnalizat starea precară a drumurilor din România și lipsa disciplinei în trafic ca principale motive de insatisfacție. Au fost amintite și lipsa informațiilor turistice disponibile și dificultatea comunicării într-o limbă de circulație internațională.
Imaginea României ca destinație turistică
Conform majorității respondenților, România nu este văzută ca o destinație turistică (se cunosc aspecte legate de legenda lui Dracula, Castelul Bran și Transilvania) sau are o imagine negativă, având în vedere lipsa de informații turistice sau existența informațiilor legate de sărăcie, trecutul comunist, nesiguranță, criminalitate, minorități, corupție, infrastructură.
Principalele destinații turistice vizitate de turiștii străini în România în ultimii 3 ani sunt: Brașov (Castelul Bran), Sinaia (Castelul Peleș), Sibiu, Sighișoara, Transilvania (Carpații), Suceana (Mânăstiri), Marea Neagră (Constanța).
Cei mai mulți dintre respondenți se aflau însă pentru prima dată în România, motivele principale ale vizitării țării fiind legate de curizitate și dorința de a descoperi lucruri noi, necunoscute.
În ceea ce privește intenția de a reveni în România peste trei sferturi dintre respondenți și-au manifestat intenția de a reveni în România ca turiști, cei mai mulți menționând că doresc să vadă locuri noi din țară.
Studiul la care am făcut referire se numește „Studiul calitativ cu turiști străini”, care a generat 8 rapoarte regionale (câte unul pentru fiecare regiune de dezvoltare). Datele prezentate provin din studiul efectuat pe regiunea București-Ilfov. Pentru studiile efectuate pe celelalte regiuni, intrați aici.