Noutăți în evoluția pieței hoteliere bucureștene
Noi proiecte se anunță pe piața hotelieră bucureșteană în 2014 și anii următori, se arată în raportul „Bucharest City Report Q4 2013”, realizat de compania Jones Lang LaSalle.
„Ca proiecte de viitor, grupul Marriott International are în plan deschiderea celei de-a doua unități hoteliere în București, Courtyard by Marriott de 147 camere. Noul hotel va fi amplasat în zona centrală a capitalei, inaugurarea fiind anunțată pentru T1-2015. București Turism, compania care deține hotelurile Radisson și Centre Ville vrea să transforme mai mult de jumătate din apartamentele din Centre Ville într-o nouă unitate de cazare sub brandul Park Inn by Radisson, ce va fi inaugurată în iunie 2014„, se arată în raport.
Potrivit companiei Jones Lang LaSalle, în luna ianuarie 2014 în București erau 77 de unități hoteliere clasificate la 3 stele sau peste, însumând 9.500 de camere. Piața hotelieră este în mare parte dominată de segmentul corporate, în consecință și oferta este în mare parte compusă din unități hoteliere de 4 stele, 60% din stocul total al unităților de cazare fiind clasificate la acest nivel. Unitățile hoteliere de 5 stele reprezintă 22% din stoc, în timp ce unitățile de 3 stele cuprind 18% din oferta actuală a capitalei.
Cererea
Anul 2012 a adus rezultate bune în industria hotelieră din București, înregistrându-se un vârf de 2,1 millioane de înnoptări, potrivit raportului. Turiștii internaționali dețin peste 56% din totalul acestora. În plus, Aeroportul International Henri Coandă a înregistrat un trafic de 7,1 milioane pasageri, ceea ce reprezintă o creștere cu 40% față de anul 2011. Această creștere se datorează în mare măsură transferului de operațiuni de pe Aeroportul Aurel Vlaicu Băneasa, după închiderea acestuia în martie 2012. Rezultatele finale privind turismul în 2013 nu au fost disponibile la momentul scrierii acestui raport, precizează autorii acestuia.
Prețuri
Chiar dacă hotelierii nu reușesc să obțină rezultate similare celor din perioada premergătoare crizei, sectorul hotelier marchează ușoare reveniri. „2013 arată o rată de ocupare în creștere cu 5.7% față de anul precendent, ceea ce reflectă un număr tot mai mare de sosiri, în timp ce nivelul veniturilor pe cameră a înregistrat o creștere de 2.7% ajungând la 42 de Euro. Prețul mediu pe cameră rămâne însă la un nivel scăzut, de 74 de Euro, cu aproximativ 39% sub nivelul înregistrat în 2008„, se arată în raport.
Reprezentanții Jones Lang LaSalle subliniază că pe termen lung, piața hotelieră din București ar trebui să înregistreze o creștere, având în vedere redresarea mediului economic și implicit creșterea numărului de vizitatori din categoria turismului de afaceri.
Investiții
Criza financiară a avut un efect major asupra pieței de investiții din România. „Din anul 2007 până în prezent s-au înregistrat doar câteva tranzacții cu unități hoteliere. Cele mai recente tranzacții sunt vânzarea a 35% din acțiunile JW Marriott Grand Hotel din București, clasificat la 5 stele, având 402 camere, către Bank of Cyprus în septembrie 2013 pentru aproximativ 13 milioane de Euro precum și vânzarea unei participații în InterContinental București către omul de afaceri Dan Adamescu„, se arată în raport.
Bucureștiul rămâne însă subdezvoltat ca destinație turistică, fiind dominat de turismul de afaceri, subliniază reprezentanții Jones Lang LaSalle. O paletă mai diversificată de unități hoteliere ar putea transforma orașul într-o destinație turistică de tip city break atât pentru turiști locali cât și internaționali, iar în final ar putea crește interesul investitorilor pentru piața hotelieră locală, potrivit acestora.