Studiu: obiceiurile alimentare ale angajaţilor români

person Horeca
access_time_filled

masalabirouAngajații români mănâncă în grabă, la ore neregulate, nereușind să consume suficiente fructe și legume și să evite mâncărurile procesate, deși sunt din ce în ce mai preocupați de impactul mâncării și al obiceiurilor alimentare asupra sănătății, arată un studiu realizat de Edenred.

Conform studiului «Masa ta ideală», realizat în luna septembrie pentru Edenred România de compania de cercetare de piață GfK, 62% din angajații români alocă mai puțin de 30 de minute mesei de prânz. Cel mai adesea, salariații români mănâncă un pachet adus de acasă sau mănâncă în localuri fast-food.

Deși, la nivel de percepții și atitudini, angajații români au tendințe sănătoase – doresc să mănânce legume și carne, vor să evite alimentele procesate, vor să mănânce la ore regulate și să facă din mese momente de socializare și relaxare, realitatea este departe de idealul dorit.

Atitudinile angajaților față de principalele mese ale zilei

Românii consideră că micul dejun este o necesitate fiziologică (59%) și este masa care le dă cea mai multă energie (55%). Cu toate acestea, 61% dintre salariați sar câteodată peste micul dejun.

Prânzul este considerat în primul rând o ocazie bună de a lua o pauză de relaxare (67%), masa cea mai variată (66%) și masa la care se mănâncă cel mai mult (65%).

Iar cina este, în principal, un moment de răsfăț și plăcere (54%) și o ocazie de a socializa cu familia sau prietenii (47%).

Cum definesc angajații din România masa ideală?

Masa ideală este cea de prânz, fiind selectată de 41% dintre respondenți, urmată de cină, care este preferată de 30% dintre persoanele salariate. Pentru 45%,”masa ideală” conține legume, iar pentru 36% conține carne.

Doar 17% dintre salariați au descris masa ideală ca fiind compusă din produse sănătoase sau naturale.

Masa ideală este împreună cu familia pentru 30% dintre angajații romani, respectiv cu prietenii pentru 19%. Masa ideală este acasă pentru 39% dintre salariați, urmată ca preferința de masă la restaurant (27%).

Cei mai mulți salariați români au declarat că masa lor ideală ar costa 20 de lei sau mai puțin (31% dintre salariați).

Realitatea diferă periculos

În realitate, varianta cea mai frecvent întâlnită la prânz este aceea a unui pachețel adus de acasă și consumat la birou; 30% dintre salariați își aduc pachetul de acasă de mai mult de 3 ori pe săptămână, « pauza » de prânz fiind chiar în incinta locului de muncă. În același timp, 62% dintre salariați alocă sub 30 de minute prânzului.

pachetmancarebirou

Deși asociază în principal prânzul cu ideea unei pauze de relaxare, majoritatea salariaților romani nu reușesc să-și transpună dorința în realitate. A petrece mai puțin de 30 de minute la masa de prânz, a mânca în grabă, « pe tastatura » este un obicei care duce în timp la dezechilibre alimentare, putând genera diverse afecțiuni și boli ca diabet, stres cronic sau ulcer. Masa de prânz este considerată de medici și nutriționiști esențială pentru a păstra o bună stare de sănătate pe termen lung, precum și pentru a îmbunătăți concentrarea și eficiența în timpul zilei de lucru„, declară Iulian Alexe, Director de Marketing & Dezvoltare Edenred România.

pranzlabirou

Spre comparație, doar 46% dintre salariații belgieni aloca sub 30 de minute prânzului, procentul scăzând la 41% în cazul germanilor și la 31% în cazul italienilor. Comportamentul românilor este similar cu al polonezilor, unde 77% mănâncă la prânz în mai puțin de 30 de minute. (sursa: studii interne «Masa ta ideală» Edenred. 

În preferințele de prânz ale românilor, după pachetul de acasă, pe locul al doilea se clasează localurile fast-food, unde 35% dintre salariați ajung cel puțin 1 dată pe săptămână. Celelalte opțiuni pentru masa de prânz sunt prezente în aproape aceeași măsură : 32% mănâncă cel puțin 1 datp pe săptămână la cantina firmei sau la autoservire, 32% comandă mâncare la birou, în timp ce 27% merg la un restaurant clasic cel puțin 1 dată pe săptămână.

În alegerea localului pentru un prânz în afara biroului, salariații români au criterii clare: cel mai important criteriu este ca mâncarea să fie proaspăt gătită, lucru menționat de 73% dintre salariați. Al doilea criteriu important este ca personalul să fie prietenos și politicos (49%), iar pe locul al treilea se află prețurile rezonabile (48%).

Foarte diferit de mai pragmaticii belgieni sau germani, pentru care proximitatea este cel mai important criteriu în alegerea localului unde mănâncă la prânz (85%), urmată de rapiditatea servirii și de prețuri (60%). (sursa: studii interne «Masa ta ideală» Edenred)

« Prețul corect »

Salariații din România cheltuiesc în medie 167 de lei pe săptămână pentru mâncarea din timpul zilelor de lucru (produse alimentare preparate acasă sau mese în afara casei).

Prețul mediu perceput ca fiind rezonabil pentru masa de prânz este de 13 lei într-un fast-food (echivalentul a 1,4 tichete de masă), 17 lei în cazul mâncării livrate (1,8 tichete de masă) și de 27 de lei (2,9 tichete) pentru un prânz la restaurant. Valoarea zilnică a unui tichet de masă în România este în prezent de 9.35 lei.

Prin comparație, salariații germani (cei mai productivi din Europa), unde valoarea zilnică a unui tichet de masă este de 4.85 €, consideră rezonabil un preț de 1,2 tichete pentru un prânz la fast food, 1,3 tichete pentru mâncare livrată și doar 1,9 tichete pentru un prânz la restaurant.

Cum cumpărăm produsele alimentare

Majoritatea salariaților recurg la magazinele din retailul modern pentru a-și cumpăra aproape toate produsele alimentare (carne, lactate, produse de bază), cu o excepție notabilă: fructele și legumele, pe care le cumpăra în piețe tradiționale.

Astfel 76% își cumpără carne, mezeluri și pește din marile rețele, 71% cumpără de aici produsele lactate, iar 91% cumpără produsele de bază. În cazul fructelor și legumelor însă, doar 47% se aprovizionează în marile magazine, în timp ce 45% aleg să cumpere fructe și legume din piețele tradiționale.

Cu acest trend, salariații romani marchează mult mai « verde » decât cei din Belgia (unde doar 12% cumpără fructe și legume în piețe) și din Germania (20%). Suntem aproape egalați de italieni, 40% cumpărând fructe și legume din piețe tradiționale.

Criteriile de cumpărare sunt, în ordinea importanței, termenul de valabilitate (33%), prețul (18%), ingredientele (16%) și, abia pe locul al patrulea, proveniența locală a produselor (13%).

O viață sănătoasă?

Aproape jumătate, respectiv 46% dintre salariații români consideră că au un stil de viață sănătos.

Conform declaratiior proprii, 42% dintre salariați fac sport în mod regulat, 47% mănâncă alimente cât mai puțin procesate și un îmbucurător 68% beau zilnic cei 2 litri recomandați de lichide (apa /ceai).

Însă doar 39% dintre salariați mănâncă la ore regulate, doar 39% mănâncă dulciuri cât mai puține, doar 38% mănâncă zilnic fructe și legume și doar 35% iau zilnic 3 mese principale cu 3 gustări.

Îngrijorați de impactul alimentației asupra sănătății

67% dintre persoanele salariate sunt preocupate de impactul produselor consumate asupra sănătății (cancer, afecțiuni cronice, diabet), aceasta fiind cea mai frecventă cauza de îngrijorare privind alimentația.

Mult mai puțini, respectiv 55% dintre salariați, sunt conștienți și preocupați și de impactul obiceiurilor alimentare asupra sănătății Pentru 41%, un motiv de îngrijorare este gustul alimentelor (cel autentic față de cel standardizat al alimentelor procesate).

Studiul « Masa ta ideală » a fost realizat de Edenred, compania care emite tichete de masă Ticket Restaurant și activează în 42 de țări, pentru a identifica obiceiurile alimentare ale persoanelor salariate din România.

Sursa: www.edenred.ro

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

Ramai alaturi de noi?
Aboneaza-te și vei primi gratuit revista Horeca Romania.
Abonează-te
© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302