Creștere spectaculoasă a turismului intern de Revelion
Mai mult de 152.000 de români și-au petrecut Revelionul în stațiunile din țară, în creștere cu 38% față de anul trecut, cheltuind aproximativ 142,07 milioane de lei, cu 51% mai mult comparativ cu anul precedent. În străinătate au călătorit pentru petrecerea sărbătorilor de iarnă din acest an aproape 9.000 de turiști, în scădere cu 12% de anul 2014. Aceștia au cheltuit în afara țării, pentru servicii turistice, aproximativ 4,8 milioane euro, în scădere peste 8% față de anul anterior, potrivit studiilor FPTR.
După un an bogat în evenimente și cu speranța pentru un an mai bun, românii nu au fost cumpătați în cheltuirea banilor pentru deplasări, au demonstrat că știu să se distreze și să profite de vacanța prelungită de Revelion, unii alegând să plece în destinații externe, iar alții preferând să petreacă într-un club, restaurant, un hotel sau o pensiune din țară.
Din analiza realizată de către FPTR, s-a constatat că, față de anul trecut, numărul românilor care au ales să petreacă Revelionul în străinătate a scăzut, dar a crescut semnificativ numărul celor care au ales destinații turistice din România.
Revelionul în România
Creșterea spectaculoasă a numărului de turiști în România se datorează campaniei de clasificare derulată de Autoritatea Națională pentru Turism în 2014, fiind clasificate în acest an peste 70.000 de noi locuri de cazare.
Cea mai mare creștere se constată în segmentul rural, unde numărul de locuri clasificate aproape că s-a dublat. Din totalul de 100.000 de locuri de cazare, 80.000 de locuri au fost puse la dispoziție în această perioadă, fiind ocupate în proporție de 70% de cei 56.000 de turiști care au preferat să-și petreacă revelionul la țară.
Creșteri s-au înregistrat și în zonele montane, unde 37.050 de persoane au optat să-și petreacă vacanța la munte, iar 31.500 de persoane au plătit pentru ofertele de Revelion ale hotelurilor din marile orașe ale României, în creștere cu aproximativ 5% față de anul anterior.
Alți 27.000 de români au ales să petreacă sărbătorile în stațiunile balneare, pentru litoral au optat doar 500 de persoane, iar pentru Delta Dunării doar 100.
În ceea ce privește tarifele percepute, în perioada sărbătorilor, se constată că acestea au crescut față de anul anterior cu o medie de 5%.
Românii au cheltuit peste 142 milioane de lei pentru achiziționarea pachetelor de Revelion în țară, în creștere cu 51% față de anul anterior.
Cererea a fost foarte mare în zonele montane și în marile orașe, iar creșterea mică a tarifelor față de anul trecut a făcut ca hotelurile, restaurantele și cluburile să fie ocupate în proporție mai mare în comparație cu Revelionul 2014. Preferințele românilor s-au îndreptat către hotelurile de categorie foarte bună, hoteluri renumite sau spre oferte foarte ieftine.
Cele mai căutate zone au fost Valea Prahovei, Poiana Brașov, Păltiniș, Călimănești, Felix și zonele tradiționale rurale Bran-Moieciu, Maramureș, Bucovina.
Revelionul în străinătate
Chiar dacă au beneficiat de un număr mare de zile libere, mai puțini români au plecat anul acesta în străinatate pentru petrecerea revelionului. Astfel, numărul românilor care au petrecut sărbătorile de iarnă în alte țări a scăzut cu aproximativ 12% față de anul 2014, ajungând la 8940 de turiști. De asemenea, statisticile demonstrează că românii au cheltuit mai puțini bani în străinătate pentru aceste sărbători, aproximativ 4.8 milioane euro, în scădere cu 8% față de anul anterior.
Se constată și anul acesta o creștere a cererii pentru destinațiile exotice, datorată unui număr mare de zile libere ce permite deplasări în destinații îndepărtate și a schimbării mentalității românilor cu venituri peste medie, care au început să renunțe la economii în ceea ce privește vacanțele. Cele mai solicitate destinații externe au rămas: Austria, Bulgaria, Grecia, Franta.
Turism neorganizat și rezervările online
O mare parte dintre turiștii români și-au cumpărat servicii turistice folosind sisteme de rezervări online, de aceea numărul turiștilor individuali, care nu apelează la servicii de turism organizat prin agenții, este în continuă creștere, însă numărul acestora nu poate să fie apreciat.
Concluzii
Creșterea numărului de locuri clasificate, vremea ideală pentru un revelion de poveste, perioada prelungită de vacanță, tarifele care nu au crescut semnificativ precum și ofertele de tip early booking au dus la o creștere spectaculoasă a numărului de turiști în țară.
Nu același lucru se poate spune despre turismul extern, acesta fiind în scădere față de anul trecut. Lipsa banilor face ca mulți români să renunțe la vacanța de iarnă în străinătate și să strângă banii pentru un sejur în vară.
Pentru prima dată în ultimii 25 de ani, anul acesta va fi posibilă scăderea tarifelor în turismul intern, datorită reducerii TVA de la 24% la 9% pentru toate tipurile de pachete turistice care conțin cel puțin cazare dar și a utilizării voucherelor de vacanța începând cu 1 ianuarie 2015, susțin reprezentanții FPTR.