Vânzările de bere în HoReCa, în scădere. Crește consumul acasă
Scăderea puterii de cumpărare a românilor a dus la o scădere a consumului de bere în sectorul HoReca și la o creștere a consumului de bere acasă, potrivit Asociației Berarii României. Dacă la nivelul anului 2005, 35% din berea consumată în România era în HoReCa, la nivelul anului 2014 doar 20% din berea consumată în țara noastră se realiza prin intermediul canalului HoReCa, în timp ce 80% revenea retailului, a declarat Constantin Bratu, Directorul General al Asociației Berarii României.
„Circa 20% din berea consumată în România se duce în zona de restaurant, terase / horeca și 80% în retail. În 2005 de pildă 35% din berea consumată în România era în horeca. În 2014 vorbim de un procent de circa 20%. Între timp a crescut consumul acasă. De ce? O explicație ar fi scăderea puterii de cumpărare a românilor. Mai mult, noi ca și consumatori încă nu am ajuns la acel stil european de a servi masa de prânz la un restaurant sau de a ne opri la un pub la finalul unei zile de muncă. Dar ușor-ușor vom ajunge și acolo, pe măsură ce puterea noastră de cumpărare va crește„, a declarat Constantin Bratu.
Lucian Ghinea, Președintele Asociației Berarii României a declarat la rândul său că presiunea financiară a făcut ca berea la PET să fie vândută cel mai bine în România, însă speranța producătorilor este că românii vor reveni la consumul de bere în restaurante.
„Presiunea economică, puterea de cumpărare scăzută de care vorbea și colegul meu, a făcut ca berea la PET să fie vândută mai mult în România, însă speranța noastră este că românul va reveni la consumul de bere și în horeca; ne dorim să revenim la acele cifre de 35% pe care le vedeam în anii 2005-2007 referitoare la consumul de bere în horeca, la experiența de a ciocni un pahar/ o sticlă de bere cu prietenii într-un restaurant și a celebra momente importante. Lichidul este la fel și în sticlă și la draft și în pet, dar experiența de a ciocni o sticlă de bere sau o halbă de bere cu prietenii într-un restaurant nu se compară cu nimic„, a precizat Lucian Ghinea.
Reprezentanții Asociației Berarii României au anunțat marți, în cadrul unei conferințe de presă, rezultatele înregistrate de piața berii în 2014. Potrivit acestora, presiunea fiscală și-a spus cuvântul asupra sectorului berii și în 2014, astfel încât piața berii s-a contractat cu 8,6% în volum. Reprezentanții asociației au salutat proiectul noului Cod Fiscal propus de Guvern care prevede și scăderea accizei la bere la nivelul minim european, subliniind că prin această măsură, berarii speră la relansarea consumului de bere din România.
Potrivit președintelui Asociației, Lucian Ghinea, efectele acestei scăderi vor fi reflectate atât în activitatea industriei berii, a jucătorilor din industria berii pe de o parte, cât și în taxele colectate la bugetul de stat, și aici vorbim de accize, TVA, noi locuri de muncă – care vor genera taxe colectate la bugetul de stat, investiții directe, creșterea consumului și, până la urmă, „o încântare a consumatorilor de bere din România”.
„Avem nevoie de această stabilitate pentru că 2014 este al 2-lea an de scădere. Am înregistrat o scădere din punct de vedere al consumului de 8,6 puncte procentuale, scădere ce vine pe fondul unei alte scăderi de 10,3 puncte procentuale în 2013„, a întărit și Constantin Bratu, Directorul General al Asociației.
Referitor la producție, Constantin Bratu a subliniat că România se situează, cu aproximativ 15 milioane de hectolitri, pe locul 8 la nivel european, într-un top în care Germania conduce cu 95 milioane hectolitri, urmată de Marea Britanie, care produce aproximativ 40 de milioane de hectolitri, Polonia și Spania, cu 40, respectiv 33 milioane hectrolitri, dar și de țări în relație cu care România se plasa în anii anteriori pe picior de egalitate, precum Belgia și Cehia, cu 18 milioane hectolitri.
„Ne mândream în 2012 că România ocupă locul 6 din punct de vedere al producției. Din păcate am ajuns pe poziția a 8-a, în continuare o poziție cu importanță pozitivă pentru economia României. În 2013 vă spuneam că 15.000 de tiruri de bere s-au încărcat mai puțin. Ei bine, în 2014, alte 11.000 de tiruri de bere nu s-au mai încărcat pentru a putea fi transportate. Imaginați-vă 26.000 de tiruri puse cap la cap – distanța de la București până la malul mării și înapoi; pe toată autostrada am vedea numai tiruri goale care ar fi trebuit să fie încărcate cu bere, tiruri care ar fi avut și ele un rol important în economia din România” , a subliniat Constantin Bratu.
Din punct de vedere al consumului pe cap de locuitor, Constantin Bratu a declarat că suntem undeva la nivelul anului 2004-2005. „Practic ne-am întors în timp atât din punct de vedere al producției cât și din punct de vedere al consumului; suntem la 74 de litri de bere în medie consumați de un român în 2014. Dacă luăm în calcul că anul are 52 de săptămâni asta înseamnă că în medie un român consumă cam 1,4 litri de bere / mai puțin de 3 halbe de bere pe săptămână”.
Consumăm la fel de mult ca și colegii noștri bulgari, dar consumăm la jumătate față de cât consumă un ceh, potrivit datelor; un ceh consumă 144 litri, urmat de un german care consumă undeva la 110 de litri de bere pe an și un austriac care consumă puțin peste 100 litri.
În 2014 România a ajuns să ocupe poziția a 12-a din punct de vedere al consumului per capita, de subliniat însă că la nivelul anului 2013 ocupam poziția a 7-a.
Vorbim totuși de un consum care ne situează puțin deasupra mediei europene – care este undeva la 72 de litri pe cap de locuitor, a precizat Constantin Bratu.
Din punct de vedere al preferințelor consumatorului, 2014 nu a adus nimic nou, potrivit Asociației Berarii României. Putem vorbi de o stabilitate din punct de vedere al preferințelor. Piața berii din România rămâne în continuare dominată de PET, cu aproximativ 50 de procente, sticla cu 25 procente, doza cu aproximativ 17-18 procente și berea la halbă cu aproximativ 3,5 procente.
Din punct de vedere al importurilor și exporturilor, România și-a conservat în 2014 poziția de a fi una dintre cele mai patrioate țări din Europa. „Practic am situat importurile la mai puțin de 3% din consumul de bere din România, mult sub media europeană care este de 11 puncte procentuale. Am importat doar 450.000 hectolitri de bere în 2014″, a punctat Constantin Bratu, care a subliniat că producătorii de bere fac eforturi ca din ce în ce mai multe beri și mai multe sortimente și diversități de beri să fie produse la noi în țară.
Importăm din Polonia, Germania, Olanda, Ungaria, Belgia, Cehia. Exportăm în țări apropiate nouă precum Bulgaria, Ungaria sau Republica Moldova, dar și în țări în care avem comunități de români cum ar fi Italia și Spania sau în țări din afara Uniunii Europene.
„Exportul se situează undeva la 2 puncte procentuale, nu este o valoare ridicată, sperăm ca 2015 să fie un an în care exporturile să crească”, a mai declarat Directorul General al Asociației Berarii României, Constantin Bratu.