Afacerile cu cozonaci bat recordul istoric în 2016
Sezonul de Crăciun va fi cel mai bun din ultimii 10 ani pentru producătorii de cozonaci din România, afacerile cu acest produs urmând să ridice cifra de afaceri anuală a acestor firme peste nivelul de 1,5 miliarde de lei, arată o analiză realizată de KeysFin.
Potrivit datelor KeysFin, pe piața românească activează peste 50 de companii producătoare de cozonaci, cele mai multe fiind înființate în 1994 (12). Cele mai vechi șase firme din domeniu apar în statistici încă din 1991.
Afacerile firmelor producătoare, printre care cele mai cunoscute sunt SC Vel Pitar SA și SC Boromir IND SRL, au evoluat susținut în ultimii ani, de la 1,19 miliarde de lei în 2011 la 1,41 miliarde de lei în 2015, iar perspectivele anului 2016, având în vedere datele financiare parțiale, indică faptul că, în premieră, se va depăși granița de 1,5 miliarde de lei.
„Statistica ia în calcul numai firmele care au declarat legal producția acestui tip de produs. Există, bineînțeles, o marjă statistică ridicată, având în vedere că, în preajma Sărbătorilor de Paște sau de Crăciun, sunt foarte mulți producători de panificație care își reorientează producția către cozonac, pască și alte specialități”, afirmă analiștii KeysFin.
Datele financiare arată că afacerile cu cozonaci sunt un business cu potențial, dovadă că profitabilitatea firmelor producătoare s-a dublat în intervalul 2011-2015 de la 36,4 milioane lei la 82,2 milioane lei.
Numărul salariaților din acest sector a avansat, în perioada analizată, de la 10383 la 11182 de angajați.
„Vorbim de piața legală din acest sector. O perspectivă mai largă, care să includă și activitățile din zona gri a economiei dublează practic aceste cifre, profitabilitatea celor care evită taxele fiind, bineînțeles, superioară”, au mai spus experții.
Rezultatele financiare pozitive sunt susținute și de faptul că dintre cei 50 de producători luați în calcul de KeysFin, numai trei se află în insolvență.
Câți cozonaci mănâncă românii de Crăciun?
în perioada sărbătorilor de iarnă, patiserii și brutari mizează pe un consum de aproape 10 milioane de cozonaci. Potrivit datelor Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificație și Produse Făinoase (ROMPAN), consumul de cozonaci a crescut în fiecare an cu aproximativ 1 milion de bucăți, de la 7,3 milioane în 2014, la 8,1 milioane în 2015.
„în condițiile în care condițiile economice s-au îmbunătățit, iar românii și-au văzut veniturile în creștere în 2016, un avans semnificativ în privința producției este posibil să fie atins, mai cu seamă că și exporturile de cozonaci au început să conteze tot mai mult în business-ul producătorilor”, afirmă analiștii KeysFin.
Potrivit ROMPAN, cozonacul romanesc are succes la export în principal în țări precum Germania, Marea Britanie, Spania și Italia, acolo unde sunt și comunități importante de români.
Statisticile patronatului, din care fac parte 300 de societăți, arată că patiserii români domină piața autohtonă în fața importurilor, 80% dintre consumatori preferând cozonacii tradiționali.
Sursă foto: www.cozonac-traditional.ro