Curățenia la standarde înalte – secretul succesului în industria hotelieră
Achiziționarea produselor de curățenie reprezintă pentru foarte mulți antreprenori o provocare deosebită, având în vedere complexitatea informațiilor de specialitate. Nu de puține ori, curățenia a fost și încă este asociată, din păcate, cu tradiționalul mop și clasica mătură, fără a înțelege că tocmai acest aspect poate duce în faliment un business în industria hotelieră. Prima impresie pe care oaspeții și-o fac despre un hotel sau un restaurant contează foarte mult, iar investiția în servicii profesionale de curățenie merită până la ultimul ban.
Numeroase unități au desemnat deja sau își îndreaptă atenția către contractanții privați pentru furnizarea serviciilor de curățenie. în primul rând, este importantă elaborarea unei proceduri cu ajutorul unui specialist în igienă și curățenie, care vă poate ajuta atât la selectarea unui furnizor de servicii la standarde ridicate, dar mai ales vă oferă posibilitatea de a îmbunătăți performanța acestor servicii în ceea ce privește protecția mediului și a sănătății.
în al doilea rând, tendința și legislația de ultimă oră promovează reducerea consumului de substanțe chimice de curățare prin utilizarea unor cantități corespunzătoare sau a unor tehnici noi de curățare, pentru a reduce impactul produselor și serviciilor de curățenie asupra mediului.
O metodă eficientă de reducere a cantității de substanțe chimice folosite pentru curățenie este dozarea controlată, elaborarea instrucțiunilor de lucru care să aibă în vedere concentrația de substanță activă, frecvența corespunzătoare de efectuare a acțiunilor de curățenie într-un timp optim pentru evitarea curățării excesive cu impact asupra mediului înconjurător (suprasolicitarea operatorului, expunerea acestuia la vapori nocivi sau uzura lentă a suprafețelor prin contact prelungit cu substanță chimică). O idee de succes ar putea fi încurajarea îmbunătățirii aspectelor referitoare la protecția mediului/sănătății de-a lungul întregii perioade contractuale dintre unitate și furnizorul serviciului de curățenie, prin stabilirea de obiective clare pentru îmbunătățirea constantă a serviciului prestat și, pe cât posibil, înlocuirea produselor de curățenie tradiționale cu produse certificate ECO.
La nivelul de bază, recomandările se axează pe asigurarea faptului că produsele utilizate respectă criterii stricte de protecție a mediului și o serie de recomandări în ceea ce privește definirea modului în care trebuie prestat serviciul, inclusiv formarea personalului.
Toate produsele trebuie să fie livrate cu instrucțiuni clare de dozare și cu etichete care să vă asigure că utilizați produse conforme, mai ales dacă ați optat pentru produse ecologice, care nu afectează mediul înconjurător. De mare ajutor sunt etichetele ecologice de tip I sau ISO 14024, etichete ale căror criterii de bază sunt stabilite de către un organism independent și care sunt monitorizate prin intermediul unui proces de certificare și de audit. Prin urmare, acestea reprezintă o sursă de informații extrem de transparentă, fiabilă și independentă.
Pe lângă impunerea de criterii mai stricte pentru produsele utilizate și recomandările privind definirea modului în care trebuie prestat serviciul, trebuie să se prevadă funcția de director de unitate, șef de echipă sau coordonator care organizează și supraveghează procesul de curățenie.
De ce este nevoie de această persoană instruită care să supravegheze întreg procesul de curătenie și igienizare?
- Plan-Do-Check-Act
- Planifică activitatea de curățenie – normarea timpului de lucru;
- Identifică etapele din întreg procesul de curățenie, de la analiza apei de intrare până la evacuarea apelor reziduale, analiza microaeroflorei, implementarea procedurilor de lucru în funcție de gradul de încărcare, monitorizare;
- Pentru analiza riscului și instruirea de specialitate.
- Oferă mai multă responsabilitate față de client.
Totul ține de introducerea în organigramă a unui angajat dedicat și calificat pentru curățenie și implementarea ISO 9001/HACCP/ISO 22000. Accentul trebuie pus pe înțelegerea și necesitatea parcurgerii unor etape importante în procesul de curățenie, începând cu igiena pe suprafață (procedura de igienizare, plan de sanitație, produse de curățenie ecologice, ustensile profesionale, consumabile din hârtie, registrul de consum); igiena mâinilor și consumul raportat la numărul de utilizatori; igiena aerului (verificarea sistemelor de ventilație, înlocuirea acestora cu unele performante, autorizațiile ISU), la care se adaugă dosarul de mediu care include colectare selectivă, responsabilitatea față de mediu – implementare ISO14001.
B-AOPISCC reunește specialiști din diverse sectoare ale industriei de curățenie care vă pot oferi informațiile de care aveți nevoie, atât pentru respectarea legislației în vigoare, cât și pentru a evita riscurile la care vă puteți expune când procedurile nu sunt respectate cu strictețe.
Prin încheierea unui contract de consultanță cu B-AOPISCC (fie plata unei taxe, fie din sponsorizare 3% din cifra de afaceri sau redirecționarea a 2% din impozitul pe venitul salarial) puteți beneficia de un pachet care include instruire – implementare – monitorizare. Astfel vă asigurați că specialiștii în domeniu au ales pentru dumneavoastră cea mai bună soluție din punct de vedere al raportului calitate-preț.
Articol scris pentru ediția 80 a revistei Horeca România, de către Asociația Operatorilor și Prestatorilor din Industria Serviciilor de Curățenie și Conexe (AOPISCC – Filiala București) – contact@b-aopiscc.ro