Expansiune cu ambiții mari pe piața hotelieră locală
România oferă o perspectivă excelentă pentru hoteluri cu branduri internaționale, atât în capitală, cât și în țară, cred reprezentanții celui mai mare lanț de hoteluri din Europa Centrală, Orbis Hotel Group, care “pariază” pe România și țintesc poziția de lider pe piața hotelieră locală. Cu 8 hoteluri în România, partenerul strategic în Europa de Est al AccorHotels continuă să își dezvolte rețeaua de hoteluri de pe plan local, în principal prin parteneriate cu investitori locali puternici, bazate pe contracte de management și franciză, dar ia în considerare și investițiile proprii în locații strategice.
Despre strategia de dezvoltare a grupului Orbis în România, am vorbit cu Frank Reul, noul Director de dezvoltare al grupului, care conduce toate activitățile de dezvoltare a activelor Orbis Group în Europa de Est.
Ce ne puteți spune despre prezența Orbis Hotel Group în România și ce a adus nou 2017 în portofoliul Orbis pe plan local?
Cu Mercure Sighișoara Binderbubi, care s-a alăturat recent rețelei noastre, avem în prezent opt proprietăți sub mărcile AccorHotels în România, un hotel Pullman, un hotel Novotel, două Mercure și patru Ibis, totalizând 1.384 de camere. Intenționăm să dezvoltăm în continuare rețeaua noastră hotelieră pe piața locală și vizăm poziția de lider în următorii ani. în 2017 se vede deja rezultatul strategiei noastre dinamice de dezvoltare, prin deschiderea primului hotel ibis Styles din țară, în Arad, și mai târziu în acest an a hotelului Mercure Unirii din București. Anul viitor deschidem ibis Styles Bucharest Erbas și am semnat deja un contract de management pentru a deschide ibis Styles Bucharest City Center în 2019. Cu toate deschiderile menționate, adăugăm peste 800 de camere la rețeaua noastră de hoteluri și avem și alte proiecte în derulare.
Ați afirmat în mai multe rânduri faptul că Orbis țințește poziția de lider în România. Când estimați că veți atinge acest obiectiv? Ce ne puteți spune, concret, despre strategia de dezvoltare, pe termen mediu și lung, în România?
România este una dintre cele mai dinamice piețe din regiune, având una dintre cele mai rapide creșteri ale PIB-ului, ceea ce oferă o perspectivă excelentă pentru hoteluri cu branduri internaționale recunoscute, atât în capitală, cât și în provincie. Intenția noastră este să fim lideri pe piața românească în următorii trei până la cinci ani. Dezvoltăm în continuare rețeaua noastră de hoteluri, în principal prin parteneriate cu investitori locali puternici, bazate pe contracte de management și franciză, atât în București, cât și în afara capitalei, dar luăm în considerare și investițiile proprii în locații strategice.
Ce orașe țintiți în strategia de dezvoltare și ce branduri din portofoliu considerați că se potrivesc cel mai bine pe plan local (în funcție de destinație, desigur)?
Vedem oportunități de dezvoltare atât în București, cât și în marile orașe din afara capitalei, cum ar fi Cluj, Timișoara, Iași, Sibiu, Pitești, Ploiești, Craiova și alte centre regionale. în general, noi vedem potențial în principal pe piața de mijloc, cu Novotel și Mercure, segmentul economic, brandurile din familia ibis, și am întâlnit, de asemenea, în unele cazuri, cereri pentru un brand de lux cum ar fi Pullman și MGallery by Sofitel.
Ce pași trebuie să urmeze un investitor care dorește să-și afilieze hotelul la unul din brandurile din portofoliul Orbis?
Pentru toate proiectele, fie că este vorba despre un contract de management sau de franciză, oferim partenerilor noștri expertiza noastră profesională, în toate etapele, inclusiv alegerea mărcii potrivite la oferta de produse și servicii, construcție și know-how tehnic, precum și expertiza operațională, oferind de asemenea soluții pentru provocările digitale de astăzi, care acoperă întreaga călătorie a clientului. întotdeauna ne unim ambiția cu determinarea partenerilor noștri pentru a crea scenarii de tip win-win, pentru a asigura cea mai bună rentabilitate a investiției și cea mai bună experiență pentru oaspeții din hotel. întrucât Orbis deține o parte din rețeaua sa, cunoaștem perfect așteptările unui proprietar de hotel.
Ce factori luați în considerare atunci când “puneți” un anumit brand pe un hotel?
înainte de lua decizia în privința unui brand hotelier, analizăm mai mulți factori, cum ar fi localizarea, segmentarea pieței și a clienților, motivația, comportamentul consumatorilor și potențialul călătorilor care vin în oraș, promisiunea de produs și servicii, precum și rentabilitatea așteptată în urma investiției. De asemenea, este important să se ia în considerare dacă este vorba despre o construcție nouă sau de o transformare a unei clădiri existente.
Bazându-ne pe experiența noastră, pentru investitorii individuali și proprietarii de hoteluri existente, sunt populare branduri flexibile precum MGallery by Sofitel în categoria de lux, Mercure în midscale și ibis Styles în segmentul economic, deoarece au propria lor personalitate și stil, ușor de adaptat printr-o conversie.
Pentru investitorii care doresc o rentabilitate rapidă a investițiilor, oferim familia de branduri ibis, pe segmentul economic. Fiind singurul licențiator al tuturor mărcilor AccorHotels din România și din regiune, cu portofoliul său larg de mărci recunoscute și apreciate pe plan internațional, Orbis oferă întotdeauna soluția potrivită, asigurând o creștere durabilă a proiectului, precum și cea mai bună experiență oaspeților.
Cum vedeți piața hotelieră românească în comparație cu alte piețe din regiune (particularități, tendințe, evoluție)?
România are un potențial turistic favorabil, cu o economie în creștere rapidă, o istorie bogată, cultură, un mediu natural și o locație geografică foarte bună, cu un număr tot mai mare de legături de zbor intraregionale și internaționale. Este o destinație sigură ce atrage tot mai mulți oameni de afaceri, precum și călătorii de leisure. Gradul de penetrare al mărcilor internaționale pe piața hotelieră este încă scăzut, vedem în mod clar un potențial pentru branduri cum ar fi Novotel, Mercure sau familia de mărci ibis, oferind un profil mai atrăgător pieței, precum și asigurarea unei vizibilități internaționale excelente pentru destinația în care acestea sunt situate.
Cum a fost anul acesta pentru grupul Orbis?
în prima jumătate a anului 2017, Orbis a înregistrat o creștere de +6.2% a veniturilor, până la 160 milioane EUR și o creștere a EBITDA de două cifre, cu +23,1%, până la 47,6 milioane EUR. Orbis se poate lăuda cu o creștere de 7% a RevPAR, determinată în mare parte de creșterea tarifelor medii ale camerelor (+4,3% față de anul precedent).
Acest rezultat reflectă impactul combinat al managementului de succes al veniturilor și al canalelor, al strategiei active de distribuție și este susținut de climatul turistic favorabil din întreaga regiune, precum și de structura organizatorică orientată către piață, permițându-ne operațiuni și mai eficiente. Grupul are performanțe foarte bune în toate țările în care este prezent și acest lucru este valabil și în România.
Grupul continuă să-și dezvolte rapid rețeaua de hoteluri, iar România va juca un rol important în acest proces. Avem 8 deschideri hoteliere în următoarele câteva luni în România (ibis Styles Arad, Mercure Bucharest Unirii), Serbia (Mercure Belgrade Excelsior), Bosnia și Herțegovina (Novotel Sarajevo, MGallery by Sofitel Tarcin Forest Resort & Spa), Macedonia (Mercure Tetovo, ibis Styles Skopje) și Ungaria (ibis Styles Airport din Budapesta) și un număr record de 40 de contracte în pipeline, cu circa 5000 de camere noi în regiune. Recent numit Director de dezvoltare pentru grupul Orbis, voi conduce toate proiectele de dezvoltare a activelor în Europa de Est.
Ce sarcini aveți în noua funcție de Director de dezvoltare al Orbis și ce înseamnă pentru dumneavoastră această numire?
Sunt responsabil cu dezvoltarea parteneriatelor de tip management și franciză din Europa de Est, acoperind toate cele 16 țări ale Grupului Orbis. Este o recunoaștere importantă a realizărilor mele din ultimii ani, în calitate de Manager General al zonei pentru România, Bulgaria și Macedonia, responsabil de operațiuni și proiecte de dezvoltare, inclusiv în Balcani și Croația. După multe contracte de franciză și dezvoltare semnate, atât pentru țările existente, cât și pentru noile țări și destinații din perimetrul meu anterior, rolul meu va fi acela de a accelera extinderea rețelei în Europa de Est, făcând brandurile AccorHotels și mai vizibile în regiune și pe piețele emergente, incluzând, desigur, și România. Avem o echipă de dezvoltare regională foarte puternică și se află aici în București. Emeline Sykora, Managerul de Dezvoltare Senior pentru Europa de Sud-Est și Cătălina Toma, Development Executive, au sediul în București și împreună cu mine lucrează pentru piața din România.
Diana Sbârcea