Învățământul dual câștigă popularitate în industria ospitalității. Numărul operatorilor economici implicați crește de la an la an
Acutizarea crizei de forță de muncă din turism și alimentație publică a determinat mulți operatorii economici să iasă din starea de expectativă și să caute soluții, iar una dintre ele o reprezintă cu siguranță învățământul dual, un sistem care prezintă avantaje atât pentru elevi, cât și pentru operatorii economici.
Nu mai puțin de 160 de operatori economici din domeniul Turism și Alimentație au semnat contracte de parteneriat cu școli de profil pentru anul școlar următor, un număr în creștere față de anul școlar curent, trendul fiind asemănător cu ceea ce se întâmplă și în alte domenii de formare profesională, a declarat doamna Simona Sandu, Coordonator Regional al Centrului Național de Dezvoltare a învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT) – Regiunea Centru, în cadrul Forumului „întâlnirile Franco-Române pentru Turism”, care s-a desfășurat în perioada 27-28 mai la Sibiu.
învățământul dual în cifre
“Dacă în anul școlar 2017-2018, am avut 64 de școli în care s-a organizat învățământ dual (pentru toate domeniile existente în nivelul 3 de calificare, n.r.), vedem că în anul școlar 2018-2019 numărul de școli aproape s-a dublat, numărul de elevi, de asemenea, aproape s-a dublat, iar numărul operatorilor implicați, care au semnat contracte de parteneriat cu școala și cu primăria este mai mult decât dublu. Pentru anul școlar următor, avem solicitate 8037 de locuri în învățământul dual și se regăsesc în proiectul planului de școlarizare 8042, deci avem un grad de satisfacere a solicitărilor de 100,1% și avem 739 de operatori economici implicați, ceea ce înseamnă că numărul operatorilor economici implicați în învățământul dual a crescut cu peste 35%.
Asta înseamnă că ne aflăm pe drumul cel bun; operatorii economici au început să își cunoască nevoile, au început să vadă care sunt avantajele acestei forme de organizare a învățământului profesional și se pare că și elevii au fost mai bine informați, s-au făcut mai multe acțiuni de promovare și astfel ei au fost mai bine informați, poate că anii trecuți nu știau despre învățământul dual.
în ceea ce privește domeniul Turism și Alimentație, dacă în 2017-2018 am avut doar 6 școli în care s-a organizat învățământ dual, cu 204 elevi și 25 operatori economici implicați, în anul școlar curent avem de 4 ori mai multe școli, de 3 ori mai mulți elevi și de 4 ori mai mulți operatori economici care au încheiat contracte de parteneriat. Pentru anul școlar care urmează avem un număr de locuri dublu în proiectul planului de școlarizare, față de numărul de elevi din anul școlar curent, și un grad de satisfacere a solicitărilor de 99%”, a declarat doamna Simona Sandu.
Avantajele învățământului dual – pentru elevi, dar și pentru operatorii economici
învățământul dual prezintă avantaje atât pentru elevi, dar și pentru operatorii economici, a subliniat reprezentantul CNDIPT.
“Elevii intră de timpuriu în contact cu un potențial loc de muncă și cu tehnologiile noi care există astăzi în companii, ceea ce îi ajută să aibă o pregătire de calitate, iar relevanța formării să fie crescută. De asemenea, ei pot beneficia de locuri de muncă oferite de către partenerii de practică, dar, dacă doresc acest lucru, pot să-și continue studiile în ciclul superior al liceului. Nu în ultimul rând, aceștia primesc o bursă din partea statului, dar și o bursă din partea operatorului economic. Și operatorii economicii au beneficii, sigur că facilitățile fiscale poate că nu sunt suficiente, dar ei se pot implica mult mai mult în ceea ce înseamnă formarea tinerilor în vederea angajării lor în funcție de nevoile pe care le au, precum și în procesul decizional al unităților de învățământ, prin reprezentanți în consiliile de administrație a școlilor”, a mai punctat aceasta.
Domnul Alin Chipăilă, Vicepreședintele Federației Asociațiilor de Promovare a Turismului din România (FAPT), a sublinat că este nevoie de o dinamizare a învățătâmântului dual în toate regiunile țării.
“Sper ca prin implicarea dumneavoastră, în toate regiunile pe care le reprezentați, să putem să dinamizăm partea de învățământ dual, pentru că există o constatare universală pe care o are industria hotelieră și anume faptul că elevii care ies de pe băncile școlii nu au abilitățile și cunoștințele necesare să poată intra pe piața muncii într-un interval relativ scurt. Nu cunosc sistemele de rezervări, nu cunosc sistemele de operare, nu au cunoștințele necesare pentru a lucra într-o agenție de turism, în organizarea de evenimente ș.a. Mergând pe filiera învățământului dual aceste competențe se dobândesc mult mai ușor, mult mai natural și cred că toată lumea are de câștigat. Nu este normal ca un absolvent de ciclu liceal sau chiar un student să trebuiască să urmeze sesiuni de training între o lună și 6 luni, în funcție de domeniu, pentru a intra pe piața muncii. Nu suntem competitivi”, a declarat Alin Chipăilă.
Părinții… Un obstacol în dezvoltarea învățământului dual în România
Potrivit doamnei Dalia Maria Mircea-Dărămuș, Directorul CNDIPT, unul dintre principalele obstacole la învățământul dual îl reprezintă părinții.
“Cred că la părinți avem o mare problemă, cred că mai multe întâlniri între operatorii economici și părinți ar fi de bun augur, aceștia trebuie să înțeleagă că învățământul profesional nu este o rușine. Elevii de astăzi sunt profesioniștii de mâine și este important să rămână în România”, a subliniat aceasta.
Președintele Federației Industriei Hoteliere din România, Călin Ile, a subliniat la rândul său că, din păcate, încă există mentalitatea că “a lucra în turism înseamnă servilism”.
“Mulți părinți cred că e sub demnitatea copilului să meargă să lucreze 3 luni să lucreze într-o unitate HoReCa ca să câștige experiență. Am făcut niște workshop-uri în București cu elevi de liceu, ne-am adunat mai mulți directori de hotel și le-am dat fiecare câte un exercițiu. Unii le-au cerut să pregătească un mic dejun, alții să facă un program de CSR, alții un plan de recrutare; eu le-am dat cerut să facă o scenetă prin care își convingă părinții să îi lase să lucreze 2 luni pe perioada de vară la o terasă în centrul vechi, pe litoral sau la munte. Un profesor de la o școală elitistă din Elveția m-a întrebat de ce am ales această temă, lui i se părea banală, i-am explicat că la noi e o problemă să-ți convingi părinții să te lase vara să lucrezi pe o terasă. A fost uimit… îmi zice <la noi părintele îi dă picioare în fund copilului și îi spune du-te să muncești, ai 17 ani, câștigi experiență>. Diferența de mentalitate pleacă de la părinți. Ce facem în contextul acesta? încercăm să le vindem avantajele meseriei și domeniului în care lucrăm”, a punctat Călin Ile.
Referitor la subiectul forței de muncă din turism, președintele FIHR a subliniat că prioritatea federației pe care o conduce o reprezintă investiția în sistemul educational românesc și a făcut un apel către reprezentanții sistemului educațional să li se alăture operatorilor economici în efortul lor de a promova meseriile din industria ospitalității.
“Noi ca federație am considerat întotdeauna că prioritatea zero pentru noi e să investim în susținerea sistemului educațional românesc, înainte de orice altă variantă care se vehiculează astăzi, cum ar fi importul de forță de muncă din țări non UE. Am decis că mai bine să investim în tinerii pe care noi îi avem. Sunt circa 33.000 de elevi în sistemul educațional de turism, în diverse licee de turism, din care nu cred că absorbim mai mult de 10%. Poate ne ajutați în acest sens. împreună cred că vom reuși să găsim anumite soluții astfel încât într-un orizont de timp de 2-3 ani ei să vină în număr mai mare spre noi și să fie mai bine pregătiți”, a spus Călin Ile.
A 10-a ediție a Forumului “întâlnirile Franco-Române pentru Turism”, s-a desfășurat în perioada 27-28 mai, la Sibiu, tema acestei ediții fiind “Dezvoltarea turismului de destinație și formarea profesională”. Evenimentul a fost organizat de Institutul Francez din România, Federația Industriei Hoteliere din România, cu sprijinul Ministerului Educației Naționale, a Centrului Național de Dezvoltare a învățământului Profesional și Tehnic, a Camerei de Comerț și Industrie din România și a Casei Corpului Didactic Sibiu.