Despre noutăți și tendințe în gastronomie, cu Unilever Food Solutions
După câțiva ani în care platingul a dominat discuțiile în industria gastronomică, focusul a revenit pe gust, remarcă specialiștii de la Unilever Food Solutions România, care subliniază că bucătarii din România au devenit din ce în ce mai selectivi cu ingredientele folosite. Despre tendințe culinare pe piața locală, dar și despre noutățile și soluțiile propuse de UFS pentru bucătarii din România, am vorbit cu Evelina Băroiu, Marketing Leader UFS.
Având în vedere colaborarea strânsă pe care o aveți cu operatorii HoReCa, cum apreciați evoluția industriei HoReCa în ultimii ani și ce direcții vedeți conturându-se în anii următori?
Digitalizarea, consumatori care caută o experiență completă, nevoia de a simplifica preparatele, toate acestea au impactat și asupra industriei HoReCa din România în ultimii ani. Vedem consumatori care caută diversitate și o reinterpretare a mâncărurilor tradiționale. în același timp, am observat și o înclinare mai mare spre obiceiurile mai sănătoase ale bucătăriei mediteraneene.
După câțiva ani în care platingul a dominat discuțiile, putem spune că acum focusul e din nou pe gust. Aș menționa la capitolul trenduri și atenția și aprecierea mult mai mare de care se bucură astăzi meseria de bucătar. Chiar povesteam “pe platourile de filmare” de la Chefs Stories că percepția s-a schimbat și că sunt din ce în ce mai multe persoane care renunță la o carieră în corporație pentru a se îndrepta spre bucătăriile profesioniste.
La Unilever Food Solutions, lucrăm cu mulți bucătari, cu zeci de ani de carieră în spate, experiențe internaționale și o pasiune incredibilă pentru meseria asta, care nu e deloc ușoară; suntem încântați și recunoscători că avem părerile și implicarea lor în proiecte și campanii și îi simțim mult mai bine conectați, se folosesc de noile tehnologii pentru a păstra legătura, precum și pentru inspirație și învățare constantă. Astăzi, oricine are acces la informație, la tehnici, trebuie doar să îți dorești să înveți.
în următorii ani, tehnologiile și platformele apărute recent o să permită locațiilor care le vor folosi să se diferențieze, să se reinventeze și să își poată forma o comunitate vibrantă. în alte țări, deja poți plăti cu Bitcoin, poți comanda online înainte de a ajunge la restaurant sau interacționa cu meniul. O să vedem aceste trenduri în curând și la noi.
Cum influențează tendințele din piața HoReCa oferta de produse și servicii a Unilever Food Solutions?
Nu poți oferi un gust extraordinar fără produse de calitate. Consumatorii sunt mult mai interesați de proveniența mâncării și de responsabilitatea față de mediu, așa că ajutăm locațiile partenere să ofere preparate cu ingrediente din surse sustenabile, gătind cu produsele Unilever Food Solutions.
Iar dacă ne uităm strict în România, în fiecare an decidem ce produse cu relevanță locală să selectăm din portofoliul global. Anul trecut au fost cerințe repetate de a uimi prin arome atipice și de a testa și alte bucătării din jurul lumii, astfel că am adus în completarea produselor deja existente Aromele Intense de la Knorr, gama de produse asiatice și bulioanele Knorr fără gluten, fără lactoză, fără potențiatori de aromă, coloranți artificiali, conservanți.
în 2019, continuăm în aceeași direcție. Am adus gama Knorr Condimente care este literalmente din jurul lumii: este o gamă cu 100% ingrediente naturale, cu savoarea autentică a țărilor din care provin, oferind și mai multă diversitate de arome bucătarilor din România.
De-a lungul anilor, v-ați implicat activ în dezvoltarea industriei gastronomice de pe plan local. Ce ne puteți spune despre proiectul educațional dedicat bucătarilor pe care îl derulați, Unichef?
UniChef, ca tot ceea ce facem, este un proiect de la bucătari pentru bucătari. Este un proiect de suflet pentru noi. Ne-am dorit prin UniChef să oferim o platformă prin care să învățăm unii de la alții, cu sfaturi și cunostințe din practică.
A început în 2016 și de atunci a ajuns la o comunitate de 1000 de bucătari profesioniști care învață împreună și se dezvoltă. Experiența inedită vine din posibilitatea de a participa la traininguri regionale, pe care apoi le postăm și în aplicația UniChef pentru a da acces la informații întregii comunități.
Pentru că deja comunitatea este destul de mare, în 2019, trainerii au răspuns întrebărilor comunității și online, în aplicație, nu numai în întâlnirile regionale. Tematica anului a fost “Meniul a la carte”, iar în anii trecuți am abordat subiecte diverse de exemplu: cum să gătești sous-vide, carne de vânat, sau cum să pregătești un meniu de eveniment.
Alegem și un Chef, care să meargă la un institut culinar internațional, în fiecare toamnă, în cadrul UniChef Cup. Acum ne pregătim deja de UniChef Cup 2019; în curând vom anunța juriul și finaliștii.
Ce alte planuri mai aveți pentru segmentul HoReCa în perioada următoare?
Surpriza 2019 pentru comunitatea #BucatariPentruBucatari, dar și pentru noi, a fost “Chefs Stories”. Nu planificasem de la începutul anului acest proiect. Este o campanie născută din povești pe bune, din experiență, cu bucătari din comunitatea noastră. Am început să invităm bucătari profesioniști să își spună povestea în newsletter-ul Unilever Food Solutions România și în câteva luni am ajuns… pe platourile de filmare.
Așa s-a născut sezonul 1 din Chefs Stories, din care au apărut deja primele 4 episoade. Le poate urmări oricine este abonat la newsletter-ul nostru. Tot prin el, trimitem periodic cele mai recente rețete, tombole și evenimente.
Cum simțiți în prezent cererea venită dinspre sectorul HoReCa și ce tendințe observați la acest capitol? Există cerințe/nevoi diferite ale bucătarilor în ultimii ani, față de acum câțiva ani?
Când vine vorba de rețete, am simțit o cerere mai mare de inspirație pentru burgeri, street food și mediteranean. Legat de produse, în ultimii ani, bucătarii au început să fie mult mai selectivi cu ingredientele folosite, aspect care ne bucură mult. Din ce în ce mai multe locații au ales dressing-urile și sosurile noastre datorită calității lor.
Care sunt cele mai solicitate produse de către operatorii HoReCa din portofoliul Unilever Food Solutions România?
Avem un portofoliu local de aproximativ 200 de produse și, în funcție de specificul fiecărei locații, diferă destul de mult alegerile operatorilor HoReCa.
Din punct de vedere al volumului, acum, sosurile Knorr Professional, dressing-urile Hellmann’s și ceaiurile Lipton sunt cele mai folosite dintre gamele noastre.
Ce noutăți aduce anul acesta (și anul următor) în portofoliul de produse și servicii al Unilever Food Solutions România?
Ce vom aduce local din portofoliul global reanalizăm periodic. Vor fi cu siguranță noutăți și în 2020, dar nu sunt stabilite încă.
Cât despre anul acesta, urmează să lansăm local gama Knorr Condimente. Sunt arome autentice din Vietnam, Turcia, Polonia, Egipt, Mexic, India, Spania, Maroc, cu 100% ingrediente naturale.
Chiar așteptăm cu nerăbdare să vedem care vor fi preferatele bucătarilor din România și la ce rețete le vor folosi…
Dacă aveți un mesaj pentru operatorii HoReCa, vă rog să îl transmiteți.
Este incredibil câtă pasiune vedem în fiecare zi în bucătăriile profesioniste și asta ne motivează să le oferim bucătărilor profesioniști timpul și platformele necesare pentru a se bucura de ceea ce iubesc cel mai mult în meseria asta.
Ne dorim ca bucătarii din România să aibă curaj, să diversifice, să testeze, să exploreze, să nu se izoleze. Este extraordinar ce oportunități și idei naște participarea la un concurs sau aduce un eveniment.
Pentru comunitatea #BucatariPentruBucatari locul de întâlnire online este ufs.com, newsletter-ul nostru, pagina de Facebook Unilever Food Solutions România și aplicația Unichef cu toate noutățile despre campaniile noastre, de asemenea și offline, cu evenimente, rețete, produse și idei.
Interviu realizat de Diana Sbârcea pentru ediția 95 a revistei Horeca România.