Cele 5 elemente ale unui restaurant de succes

person Horeca
access_time_filled

în calitate de consultanți HoReCa, suntem adesea întrebați care sunt elementele ce garantează succesul unui restaurant, iar răspunsul nu e niciodată unul scurt sau simplu. Industria noastră este una extrem de dinamică, în care fiecare antreprenor sau operator vine cu un anumit concept, care, de multe ori, suferă o serie de modificări în perioada de rafinare, pentru a se adapta pieței, contextului, publicului.

Dacă analizăm, deci, modelele din jurul nostru, putem spune că nu există o abordare universală, considerată corectă, a unui proiect HoReCa, însă există o serie de elemente și tactici extrem de importante, care, atunci când sunt alese strategic și executate cu consecvență, au un impact major asupra prosperității afacerii tale și te ajută să atragi profilul de oaspeți pe care îl vizezi.

1.    Conceptul

Un restaurant memorabil este construit în jurul unui concept clar și consecvent, declinat în toate elementele sale – amenajare, meniu, atitudinea și prezentarea personalului, materiale de comunicare și marketing etc. De aceea, atunci când îți pui la punct viziunea, există o serie de întrebări pe care îți recomand să ți le pui:

  • Care este experiența pe care vreau să o creez în restaurantul meu? Cum îmi imaginez vizita oaspetelui, din momentul în care a intrat pe ușă și până la plecarea sa?
  • Care sunt valorile pe care vreau să le transmit colegilor și oaspeților mei?
  • Care este propoziția mea unică de vânzare? Ce îmi va diferenția localul de altele din zonă / oraș?
  • Care sunt elementele și detaliile ce mă vor ajuta să spun povestea restaurantului meu?

Odată ce ai răspuns la cele de mai sus, ești mai aproape de creionarea unui profil complex de restaurant, care poate cuceri și atrage prin tipicitatea sa.

restaurantedesucces

2.    Brandingul

Dacă ai deja un concept bine pus la punct înseamnă că este momentul să îi creezi și o identitate. Restaurantul tău trebuie să aibă un nume, un logo, o serie de fonturi și elemente vizuale, pe care să le poți folosi în marketing și comunicare.

Numele, cu precădere, este un aspect important, deoarece va fi primul lucru pe care consumatorii îl vor afla despre proiectul tău și, de asemenea, pentru că vei investi timp și resurse în a-i crește popularitatea. De aceea, este indicat să îi acorzi atenție și să alegi ceva ce îți place. Deși nici aici nu există neapărat o rețetă a succesului garantat, sfatul meu este să optezi pentru un nume convingător, memorabil, ușor de pronunțat de publicul pe care îl ai în vedere.

După ce ai făcut acest lucru, lucrează cu un designer pentru a-i construi o identitate vizuală. Nu ai nevoie de un pachet scump de branding, dar este indicat să ai o serie de reguli, care să te ajute să menții un anumit nivel de consecvență vizuală. Astfel, știi că, indiferent cu ce designer lucrezi atunci când îți creezi website-ul, meniurile, flyerele etc., materialele tale vor respecta aceeași direcție estetică, devenind, astfel, mai convingătoare pentru consumatori.

3.    Poziționarea în spațiu

Locul în care îți amplasezi restaurantul are un rol vital în profilarea clientelei, precum și în setarea tipului de produse pe care le poți vinde, a intervalelor de preț, a programului de funcționare etc. De aceea, când pornești cu un concept clar, deja pus la punct, este important ca el să își găsească locul în spațiu, să fie în cartierul potrivit și să respecte o serie de criterii.

Dacă vrei, de exemplu, să deschizi un restaurant gastronomic fin, într-o zonă populată predominant cu birouri, va fi nevoie să realizezi un studiu de fezabilitate, să verifici în ce măsură există public pentru localul tău acolo și să te asiguri că vei beneficia de trafic atât pe perioada prânzului, cât și pe cină. în plus, un astfel de concept impune o serie de rigori, ceea ce înseamnă că este foarte important să te asiguri că beneficiezi de locuri de parcare și că zona este una plăcută, elegantă, în ton cu experiența pe care dorești să o creezi.

4.    Meniul

Meniul unui restaurant trebuie să fie în linie cu conceptul său și să ofere două tipuri de produse – cele de bază, aflate deja în preferințele oaspeților, și cele signature, cu care restaurantul tău se va identifica. De exemplu, dacă pregătești un local casual, iar cercetarea ta arată că burgerii sunt populari în rândul consumatorilor pe care îi vizezi, atunci poți include în meniu acest preparat în două variante: una clasică, potrivită unei palete mai largi de gusturi, și una mai creativă, în care asociezi arome și ingrediente în moduri mai puțin comune, care vor ajunge să te definească.

în plus, este extrem de indicat să vezi ce oferă și celelalte restaurante din jurul tău, să le studiezi meniurile și să încerci să analizezi care sunt produsele cheie cu care își atrag oaspeții. Vei putea trage niște concluzii utile atât vizitând localurile, cât și urmărindu-le profilurile de social media și observând care sunt preparatele cele mai “Instagramate” de către oaspeții lor.

Când vine vorba despre anvergura meniului, recomandarea mea, în special dacă nu ai experiență în HoReCa, este să începi cu ceva restrâns, pentru a te asigura că toate preparatele sunt realizate extrem de bine, că îți ții sub control stocurile și că poți lucra cu materii prime de calitate, proaspete. Ulterior, pe măsură ce afacerea se dezvoltă și începi să primești feedback de la oaspeții tăi, îți poți diversifica și dezvolta treptat meniul.

meniurestaurant

5.    Promovarea

O întrebare pe care o primesc adesea de la clienții pentru care realizez consultanță este “Ce trebuie să fac pentru ca publicul pe care îl vizez să audă de restaurantul meu și să fie curios să îl testeze?”. O campanie bună de comunicare și marketing începe, din punctul meu de vedere, cu o serie de elemente clasice, extrem de utile:

  • Un set de fotografii profesionale de local și mâncare.
  • Un website curat, care include toate informațiile necesare: adresă, localizare pe hartă, telefon, program de funcționare, meniu, listă de prețuri, capacitate.
  • Crearea conturilor de social media: Facebook, Instagram, Tripadvisor.
  • înscrierea restaurantului pe site-urile de going out sau pe harta orașului.

Ideal, ar trebui să aloci aceste atribuții unei persoane, dar, la început, le poți face chiar tu, dacă respecți un anumit stil și o regularitate. Adițional, poți lucra cu un specialist în comunicare, care te va ajuta să anunți deschiderea localului tău, colaborând cu presa, influencerii și cu comunitățile locale.

Un lucru extrem de important de care trebuie să ții cont atunci când vine vorba despre marketing este că lucrurile nu se opresc atunci când oaspetele a intrat în restaurant. Este extrem de important să te asiguri că experiența pe care o are, odată așezat la masă, este una bună, memorabilă și, de asemenea, să verifici care este opinia sa, ce i-a plăcut, ce ar recomanda etc.

De aceea, eu le propun întotdeauna clienților cu care colaborez să își creeze propriile formulare de feedback, prin intermediul cărora să centralizeze cum este perceput localul lor – care sunt punctele forte, cele slabe etc. -, să le urmărească în fiecare lună și să ia măsuri în baza lor.

Articol scris de Cristiana Panait, consultant HoReCa, pentru ediția 97 a revistei Horeca România.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

Ramai alaturi de noi?
Aboneaza-te și vei primi gratuit revista Horeca Romania.
Abonează-te
© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302