Luxul accesibil – o soluție de revigorare a spațiilor HoReCa în 2021
Pandemia de coronavirus a afectat drastic economia națională și pe majoritatea proprietarilor din domeniul ospitalier. După ce au suferit financiar din cauza crizei sanitare provocate de coronavirus, restaurantele trec acum prin altă provocare: cum poți să conturezi un spațiu elegant, dar totuși sigur și încadrat în buget?
în 2021, bugetul este unul dintre cele mai importante aspecte la care atrag atenția beneficiarii atunci când vor să pornească o nouă afacere în domeniu HoReCa sau să resusciteze una deja existentă și afectată în mod direct de pandemie. în acest caz, atât beneficiarii, cât și designerii și arhitecții au misiunea de a veni cu soluții ingenioase, și anume să conceapă un design creativ, care să respecte toate normele sanitare și, totodată, să se încadreze în bugetul stabilit de la început. De aici s-a născut o nouă direcție, o nouă tendință: LUX-ul accesibil.
Ce înseamnă LUX accesibil?
Când ne gândim la semnificația cuvântului „LUX”, ne vin în minte imagini cu obiecte scumpe, interioare opulente, materiale prețioase. Și atunci cum poate deveni LUX-ul accesibil? Designerii folosesc demult aceste trucuri în amenajările sale, dar fără să vorbească despre asta.
Cumva LUX-ul accesibil înseamnă optimizarea corectă a bugetului, adică să fie distribuit echilibrat, corect și justificat într-un proiect. Chiar dacă cea mai mare parte a bugetului se investește în etapa de construcție și echipamente, clientul va observa, în primul rând, partea estetică (vizuală) și va aprecia confortul (senzorial, mai ales tactil). De aici pornește adevărata provocare de a crea un spațiu care arată foarte bine și să se cheltuie cât mai puțin la amenajarea acestuia.
Avem noroc cu tehnologiile moderne, care ne-au ajutat nu doar să replicăm multe materiale naturale, dar și să fim mult mai ecologici și sustenabili, adică să reciclăm materialele, să evităm pe cât de mult posibil resursele naturale și minerale și totodată să scădem costul produsului finit. Așa am ajuns să înlocuim piatra naturală (care este și mai scumpă) cu plăci ceramice (a căror cost este mult mai mic, dar aspectul este aproape similar) sau lemnul natural să fie refolosit în fabricarea PAL-ului și MDF-ului, care prin procesul de melaminare poate imita perfect aspectul lemnului (folosit la mobilă, panouri pereți sau parchet laminat etc). Și asta nu este tot.
Când vorbim despre scăderea costurilor într-o amenajare, trebuie să analizăm costul de producție, calitatea materialelor și renumele brandului de unde se fac achizițiile produselor:
- Costul de producție scade dacă piesele de mobilier, corpurile de iluminat sau alte accesorii sunt realizate în serie;
- Calitatea materialelor. Un material de calitate superioară face ca un produs să fie mai rezistent, mai ergonomic, mai confortabil decât unul la care s-a făcut rabat la calitate;
- Brandul costă. Brandul care se respectă are o armată de oameni care a construit imaginea unei companii de renume, de unde și se justifică costurile ridicate.
Secretul optimizării costurilor și obținerea efectului de LUX accesibil este: optați pentru produse de serie, înlocuiți materiale naturale cu imitația acestora, căutați producători locali pentru produsele custom, fiți atenți la detalii.
Siguranță și distanțare prin design
în continuare, cel mai important trend al anului rămâne sănătatea și siguranța atunci când mergem la un restaurant sau ne cazăm la un hotel; oamenii își doresc confort sigur, iar proprietarii HoReCa își adaptează funcționalitățile în conformitate cu nevoile pieței: meniurile fizice au început să dispară și să fie înlocuite de coduri QR, iar plățile contactless sunt încurajate; hotelierii au regândit fluxurile pentru clienții lor și le-au creat toate facilitățile ca aceștia să se simtă în siguranță. Tot mai mulți beneficiari din acest domeniu au început să înțeleagă nevoia de a adapta în localurile lor materiale anti-microbiene, care se igienizează ușor și rezistă la trafic intens, dar și importanța purificatoarelor de aer cu filtre anti-bacteriene.
Dacă înainte localurile erau împânzite de un număr mare de mese, acest lucru nu mai poate face parte din normalitatea post-pandemică; numărul de locuri trebuie să se reducă la jumătate, pentru a asigura distanțarea socială între clienți. Partea bună e că un spațiu cu mai puține mese e un spațiu aerisit, iar un spațiu aerisit este elegant și intim.
Și în domeniul hotelier s-au produs câteva schimbări: camerele de hotel s-au transformat în spații multifucționale, în care te poți relaxa, poți lucra sau poți lua o cină romantică à la carte. Cazările se pot face prin check-in online, folosind aplicații, în așa fel încât să nu se aglomereze zona de recepție sau de așteptare din lobby-ul unității. Tot hotelurile au devenit „evadările” din mediul cotidian, atât de necesare multora dintre noi. Accentul în viitoarele amenajări va fi pus pe wellness (confort și stare de bine) consolidat cu ajutorul plantelor verzi (fitodesign), pereți în culori naturale, ideea de natură, fie ea reală sau imitată, care îi teleportează pe oameni într-un spațiu nu doar plăcut din punct de vedere estetic, ci și sigur, curat, proaspăt; muzica va deveni un accesoriu obligatoriu și în camerele de hotel, plus diverse scenarii de lumină, chiar dacă lumina naturală va avea în continuare prioritate.
Interioarele escapiste – o nouă tendință în amenajările HoReCa
Spațiile escapiste conturează evadarea perfectă din realitate, conceptul de design și decorul te îmbină la visare și transportare într-o lume utopică, ruptă de cotidian. Caracterizat de un retrofuturism aparte, materiale și culori blânde, uneori atipice, stilul escapist în restaurante și hoteluri îmbină fuziuni de stiluri. Acest trend adoră spațialitate și transparență, iar acest lucru se simte din cerința din piață de a păstra bucătăriile restaurantelor cât mai deschise, iar hotelurile, din contră, cât mai intime, dar cu o atmosferă ușor adaptabilă în funcție de nevoile clienților.
Designul escapist nu doar că asigură cu ușurință distanțarea socială, însă o fundamentează într-o viziune estetică bine definită; liniile și formele simple, geometria clară, materialele și finisajele care nu permit înmulțirea bacteriilor fac din stilul escapist un experiment provocator, care, și după trecerea pandemiei, va dăinui multă vreme.
Depășind dificultățile din această perioadă, am învățat și ceva util: provocarea de a găsi soluții creative și eficiente.
Restaurantele și hotelurile au fost complet schimbate în perioada pandemiei de coronavirus, însă și dorințele clienților au suferit transformări; acum, fiecare client își dorește siguranță, într-un mediu elegant și confortabil.
Articol scris de Natalia Berezovskaia, arhitect de interior la Creativ Interior, în ediția 102 a revistei Horeca România.