74% dintre companii utilizează reţelele sociale pentru promovare, vânzare sau recrutare
74% dintre companiile din România utilizează rețelele sociale pentru promovare, vânzare sau recrutare, arată studiul EY România, ‘Social media și mediul de afaceri românesc 2015’.
în 2015, 74% dintre respondenți au declarat că utilizează rețelele de socializare pentru promovarea companiei și plănuiesc să le utilizeze în continuare. 21% dintre respondenÆ«i au afirmat că utilizarea reÆ«elelor de socializare face parte din strategia de comunicare a companiei, în creștere cu două procente faÆ«ă de 2014, conform studiului EY România.
Studiul, ajuns la cea de-a treia ediție anuală, analizează răspunsurile a 270 de reprezentanți ai unor companii din diverse industrii din România cu privire la modul în care acestea abordează marketing-ul prin intermediul rețelelor de socializare și impactul pe care acest tip de marketing îl are în prezent în activitatea lor.
Platforma “vedetă” și anul acesta în România rămâne Facebook cu 92% din răspunsuri (93% la nivel global), urmată de LinkedIn cu 75% (71% la nivel global) și de YouTube cu 37% (55% la nivel global). în România se remarcă creșteri semnificative ale utilizării LinkedIn (+14% faÆ«ă de 2014), YouTube (+8% faÆ«ă de 2014) și Twitter (+8% faÆ«ă de 2014).
„Studiul nostru, ajuns acum la cea de-a treia ediție, își propune să identifice tendințele din social media care sunt relevante pentru mediul de afaceri românesc. Ne dorim să punem la dispoziția directorilor de marketing, dar și a executivilor de top, un set relevant de informații, care să le faciliteze înțelegerea modului în care companiile din diverse industrii din România evoluează de la an la an în folosirea rețelelor de socializare, atât pentru partea de comunicare corporate, cât si pentru construirea relației cu clienții și pentru generarea de vânzări”, spune Elena Badea, Director de Marketing, EY România.
Cum folosesc organizațiile din România rețelele social media?
Cel mai mare procent de respondenți (23%) folosește rețelele de socializare pentru activități de promovare, pe care le utilizeazÇŽ de 2-3 ani. 20% dintre respondenți declarÇŽ cÇŽ au È‹nceput utilizarea rețelelor sociale recent, È‹n ultimii 2 ani. Peste jumătate dintre companii (58%) alocă până la 5 ore săptămânal pentru comunicarea pe rețelele sociale, în timp ce 20% alocă între 6 și 10 ore săptămânal – procente asemănătoare cu cele înregistrate în 2014.
Frecvența de utilizare a rețelelor de socializare a scăzut semnificativ. în 2015, doar 36% din respondenți au declarat că utilizează social media zilnic, cu 5% mai puțin decât în 2014 și 13% mai puțin față de 2013. Cresc însă procentele celor care utilizează social media o dată la 2-3 zile, de la 15% în 2013 și 23% în 2014, la 28% în 2015. De asemenea crește frecvența utilizării săptămânale a comunicării prin social media, de la 22% la 23%. Zona de rezistență a celor care utilizează social media o dată la câteva luni a scăzut de la 9% în 2014 la numai 3% în 2015.
Chiar dacă în scădere (de la 51% în 2014 la 46% în 2015), departamentul de marketing își menține locul în topul departamentelor care se ocupă de rețelele de socializare. Totuși, un procent semnificativ de 28% spun că nu au un departament în cadrul firmei care se ocupă de comunicarea prin rețelele de socializare. La polul opus, există și firme în care de această activitate se ocupă un departament special dedicat comunicării prin rețelele sociale (12%).
în continuare, tot mai mulți respondenți (în creștere de la 64% în 2014 la 75% în 2015) spun că își administrează singuri campaniile pe rețelele de socializare și tot mai puțini apelează la servicii externe (în scădere de la 14% în 2014 la 6% în 2015). Totuși, 46% dintre companii spun că externalizează partea de design și dezvoltare, 23% externalizează partea de creare de conținut, iar câte 16% externalizează cercetarea de piață și relațiile publice (PR). Partea de strategie este externalizată de numai 10% dintre companii, în timp ce actualizarea statusurilor este ținută in house de 90% din firme.
în 2015, ponderea respondenților “indeciși” cu privire la măsurarea randamentului investițiilor în social media ale companiei scade (de la 52% în 2014 la 41% în 2015) în favoarea celor care sunt “total de acord” (18% în 2015) și “de acord” (31% în 2015). Doar 10% au negat posibilitatea companiei de a măsura randamentul investițiilor în activitățile de pe rețelele de socializare, comparativ cu 14% în 2014.
în ce scop utilizează companiile din România social media?
în 2015, 91% dintre respondenÆ«i declară că utilizarea reÆ«elelor sociale le oferă un avantaj competitiv faÆ«ă de companiile care nu folosesc reÆ«ele sociale. în topul ariilor de utilizare rămân marketing-ul, vânzarea și recrutarea. Creșteri semnificative oferă networkingul (48% dintre respondenÆ«i, +13% faÆ«ă de 2014) și analiza competitivă (21% dintre respondenÆ«i, +6% faÆ«ă de 2014).
Creșterea notorietății și expunerii în piață rămân cele mai importante beneficii ale utilizării rețelelor sociale; 53% dintre respondenți vorbesc despre generarea de oportunități de vânzare și 37% dintre respondenți afirmă că utilizarea mediilor sociale au produs o creștere efectivă în venituri (+3% față de 2014). Chiar dacă se constată o scădere faÆ«ă de anul trecut, aproape jumătate dintre respondenți apreciază fidelizarea clienților prin folosirea rețelelor sociale.
64% dintre respondenți consideră că generarea de oportunități de vânzare în cadrul rețelelor sociale este eficientă, iar 30% sunt indeciși referitor la acest lucru. 59% dintre respondenți declară că influențează prospectarea și identificarea oportunităților de vânzare prin intermediul reÆ«elelor sociale, 41% declară că pot precalifica oportunităÆ«ile prin colectarea de informaÆ«ii și 35% pot susÆ«ine ofertarea prin discuții și demonstrații online despre produsele sau serviciile ofertate. La polul opus, 18% dintre companii spun că nu utilizează rețelele de socializare în procesul de vânzare, un procent mai mare decât cel înregistrat în 2014.
Utilizarea rețelelor sociale pentru recrutarea de personal se menÆ«ine la cote ridicate, topul fiind condus de industria financiar-bancară, cu 56% dintre respondenÆ«i. InstituÆ«iile financiar-bancare semnalează și utilizarea reÆ«elelor sociale pentru îmbunătăÆ«irea brandului de bun angajator (56%). Pe de altă parte 75% dintre respondenÆ«ii din turism și 70% dintre respondenÆ«ii din comerț utilizează reÆ«elele sociale pentru fidelizarea clienÆ«ilor.
„Social media modifică relația consumatorului cu produsul și cu furnizorul. Consumatorul actual revendică tot mai mult rolul de partener în generarea modelelor de produs și/sau serviciu, ca urmare a experienței pe care a avut-o și a faptului că îi pasă de brand. Spațiul cel mai ușor de accesat pentru inputul consumatorului, social media, devine incubator de idei pentru dezvoltare de produs pentru companii. Dincolo de co-generarea de idei, social media poate converti demersul de marketing în vânzări. Ratele de conversie a demersului de marketing și relevanța vânzării în social media diferă în funcție de industrie, dar întotdeauna consolidează softpower-ul companiilor”, spune Constantin Măgdălina, Knowledge Management Senior, EY România.
Conținut, follower-i și bugete
în top 3 în funcție de tipul de conținut oferit followerilor sunt: informațiile despre produsele și serviciile companiei (77%), informațiile despre companie – istoria companiei, testimoniale ale clienților existenți, evenimente (66%) – și informații despre campanii, promoții, vânzare directă sau indirectă (52%). Mediile sociale sunt folosite din ce în ce mai mult în zona recrutărilor de personal (37% în 2015, faÆ«ă de 35% în 2014).
Cu toate că 17% dintre companiile respondente spun că nu își întreabă follower-ii de pe rețelele sociale în legătură cu cerințele lor față de produsele și serviciile oferite (un procent în creștere faÆ«ă de anul trecut), 33% declară că își implică follower-ii și acționează conform feedback-ului obținut. Majoritatea respondenÆ«ilor intenționează să țină cont în viitor de părerea consumatorilor exprimată în mediile sociale, ceea ce indică o tendință de normalizare a relației dezvoltate cu consumatorii sociali, care își formează deciziile de achiziÆ«ie în mediul online.
25% dintre respondenți (+7% faÆ«ă de 2014) folosesc instrumente de ascultare a reÆ«elelor sociale și reacționează la opiniile consumatorilor. 40% dintre respondenți declară că încă nu folosesc instrumente de ascultare, dar își propun să implementeze în perioada următoare. InvestiÆ«iile vor fi făcute în special în industriile IT&C (55% dintre respondenÆ«i), retail (50%), servicii de publicitate/media (43%) și industria farmaceutică (42%).
52% dintre respondenÆ«i au investit sub 1000 de euro în promovarea prin intermediul rețelelor sociale în ultimul an, 10% au investit între 1000 și 3000 de euro, în timp ce 23% au investit mai mult de 3000 de euro pentru promovarea în social media. Un procent important (15%) dintre respondenți afirmă că nu știu cât au investit companiile lor în promovarea companiilor lor prin social media în ultimul an, ceea ce sugerează că promovarea prin rețele sociale nu este È‹ntotdeauna o strategie la nivel de organizație, iar bugetele sunt distribuite la nivelul mai multor departamente.
“Strategiile moderne de marketing au o puternică componentă digitală È‹n relația brand-consumator. Impactul rețelelor sociale a depășit de mult granița identificÇŽrii de noi oportunitÇŽți de vȃnzare. Consumatorii sociali devin noua sursÇŽ de idei È‹n dezvoltarea produselor și serviciilor companiei, perfect adaptate nevoilor lor. Folosirea instrumentelor de ascultare a consumatorilor sociali È‹n procesele de creare, promovare și livrare asigurÇŽ avantaje competitive majore, care vor scoate rapid din joc companiile introvertite, ancorate È‹n “tradițional”, a declarat Daniel Ionescu, Marketing Strategist.
Sursă foto1: www.plannedparenthood.rog
Sursă foto2: www.marketingland.com
Sursă foto3: www.thenextweb.com