Ce cred românii despre al patrulea val al pandemiei? Răspunsuri în urma unui studiu realizat la comanda Hygienium.
Cel de-al patrulea val al pandemiei de COVID stârnește sentimente contradictorii în rândul românilor. Cei mai mulți sunt optimiști, însă există o mare parte a populației se temea de apariția, în toamnă, a unor noi restricții, au arătat rezultatele unui barometru realizat de firma de consultanță Frames, la comanda Hygienium.
Potrivit datelor barometrului, realizat în perioada 19 – 21 iulie, pe un esantion de peste 2500 de persoane, 61% dintre participanții la studiu erau încrezători că valul patru al pandemiei nu va impacta atât de mult România, precum au făcut-o celelalte valuri de îmbolnăviri. 28% se temeau că numărul îmbolnăvirilor va fi unul semnificativ, iar restul au evitat să răspundă.
Marele semn de întrebare îl reprezinta posibila introducere a unor noi restricții de circulație și de funcționare a magazinelor, fapt remarcat de peste 73% dintre cei chestionați. Numai 15% credeau că nu vor urma niciun fel de restricții.
întrebați la ce restricții ne-am putea aștepta, pe fondul creșterii numărului de îmbolnăviri, 67% se așteaptau la restricții de circulație, 48% estimau că vor fi închise din nou business-urile, 39% că vor fi interzise din nou evenimentele, iar 24% că vor fi luate alte măsuri (purtarea obligatorie a măștii în spațiile deschise, distanțarea socială etc.)
VACCINAREA, EXTREMĂ URGENÈšĂ
81% dintre cei chestionați în cadrul barometrului Frames & Hygienium se așteaptă ca vaccinul anti COVID să îi apere de noile tulpini de virus, iar 93% consideră că statul ar trebui să facă mai mult pentru popularizarea vaccinării.
Interesant este și faptul că, dintre cei vaccinați (97% dintre cei chestionați), numai 21% se așteaptă să fie nevoie să facă o a treia doză de vaccin.
82% dintre cei chestionați au declarat că, după un an de pandemie, știu foarte bine ce au de făcut în privința protecției sanitare. 56% dintre ei folosesc și acum dezinfectanți, iar pentru 72% masca reprezintă încă un instrument pe care îl folosesc.
63% dintre cei chestionați au declarat că evită, pe cât posibil, interacțiunile fizice mai ales cu persoane necunoscute, iar 36% afirmă că dezinfectează, în general, lucrurile cu care intră în contact în spațiul public.
,,Cel puțin la nivel declarativ, românii se dovedesc mult mai atenți atunci când interacționează cu persoane necunoscute sau cu obiecte care pot reprezenta un pericol. A devenit un obicei, pentru mulți dintre noi, să igienizăm și să dezinfectăm lucrurile cu care intrăm în contact și să păstrăm distanța față de cei din jur. în contextul anticipatului val patru al pandemiei, aceste reguli s-ar putea să fie decisive în preîntâmpinarea unei explozii de cazuri de COVID’, a spus Georgiana Mocanu, director executiv al companiei Grande Gloria Production.
CUM SE PROTEJEAZĂ ROMâNII
Dincolo de masca de protecție, dezinfectanții (geluri, spray-uri, etc.) și-au găsit un rol semnificativ în obiceiurile de consum din perioada pandemiei.
Dacă anul trecut, 56% dintre respondenți afirmau că au folosit produse dezinfectante de mai multe ori pe zi iar 32% o singură dată pe zi, în 2021 numărul celor care folosesc frecvent dezinfectanți a crescut la 72%.
întrebați de unde au cumpărat produse și materiale dezinfectante (geluri, șervețele etc.), 47% au afirmat că le-au achiziționat de la supermarket/hipermarket/magazine mari, 32% de pe internet, 13% din farmacii și 8% din magazinul de proximitate.
Principalul criteriu de selecție îl reprezintă prețul produsului (44%), urmat de marcă (28%) și de specificațiile acestuia (18%). întrebați cât de informați sunt despre compoziția materialelor dezinfectante, 71% au declarat că îi interesează în primul rând efectul, nu compoziția.
Un alt aspect foarte interesant îl reprezintă achiziția în funcție de proveniența produsului. 81% dintre cei chestionați au declarat că au cumpărat produse românești.
,,De remarcat faptul că românii au început să caute tot mai mult produsele românești, care prezintă avizul Ministerului Sănătății. Apetitul pentru produsele românești este, de altfel, remarcat în multe domenii, mai ales când vine vorba de produsele alimentare, un semn că românii au înțeles căt de important este să susțină producătorii locali, cum este și Hygienium’, a declarat Constantin Danciu, director de dezvoltare Grande Gloria Production.
Legat de calitatea produselor din magazine, 63% s-au declarat mulțumiți, în timp ce 21% au reclamat calitatea neconformă a multor produse de pe piață.
,,în absența unor reglementări mai stricte în privința comercializării produselor de siguranță sanitară, în magazinele din România vedem încă produse din import, cu o calitate îndoielnică dar cu un preț foarte mic, fără avize și care imită produsele unor mărci cunoscute. Totuși, în ultima perioadă, românii au învățat să facă diferența între produsele de slabă calitate, fără eficacitate dovedită, și cele certificate’, a mai declarat Georgiana Mocanu, director executiv al companiei Grande Gloria Production.
Barometrul de opinie a fost realizat online și prin telefon, pe un eșantion de peste 2500 de persoane, cu vârste cuprinse între 21 și 70 de ani, reprezentativ din punct de vedere geografic, la nivel național. Principalele atribute ale focus-group-ului: persoane active, angajați, manageri, antreprenori, cu studii medii (43%) și superioare (57%), participanți activi la viața socială.