Carmen Savu, Parmafood: “Horeca reprezenta în 2019 26% din cifra de afaceri, iar după 8 luni în 2020 a scăzut la 16%”
Restrângerea activității din sectorul HoReCa în contextul pandemiei de Coronavirus a venit cu provocări majore pentru distribuitorii de alimente și băuturi. Cum s-a resimțit această perioadă la nivelul companiei Parmafood, unul dintre principalii jucători de pe piața locală de distribuție a alimentelor și băuturilor, dar și ce strategii a adoptat compania pentru a se adapta noii situații din piață, am încercat să aflăm direct de la reprezentanții Parmafood.
Cum a impactat pandemia activitatea companiei Parmafood și ce măsuri ați luat la nivel intern pentru a vă adapta noii situații din piață?
Elena Marin: La nivel general, am înregistrat o creștere a cifrei de afaceri, creștere datorată canalului IKA. în martie și aprilie cifrele au depășit cu mult bugetul prognozat, datorită cererii ridicate din partea consumatorului final, pentru ca ulterior să ajungem la o situație normală a vânzărilor. O creștere semnificativă a fost înregistrată în canalul de vânzări online, canal care reprezintă acum 2,3% din cifra de afaceri. însă, în aceeași perioadă, canalul Horeca a scăzut cu 70%.
Provocările perioadei de început a crizei au fost date de situațiile de out-of-stock, datorate întreruperii lanțului de aprovizionare, lipsa transportului internațional, închiderea anumitor fabrici pe o scurtă perioadă. O altă provocare a fost gestionarea eficientă a sistemului de muncă la distanță.
Canalul HoReCa deține o pondere importantă în cifra de afaceri a companiei Parmafood. Cum v-a afectat restrângerea activității din sectorul HoReCa, în contextul Covid-19?
Carmen Savu: Canalul Horeca reprezenta în 2019 26% din cifra de afaceri, iar după 8 luni în 2020 a scăzut la 16%. Dincolo de scăderea cifrei de afaceri, în acest moment, pentru noi ca distribuitor, o problemă majoră o reprezintă finanțarea pe care suntem nevoiți să o facem, soldurile blocate în Horeca. Faptul că circa 30% dintre operatorii din Horeca se estimează că nu vor mai deschide va atrage niște pierderi pe care va trebui să ni le asumăm.
O altă problemă a fost dată de faptul că am avut stocuri pentru produsele specifice canalului Horeca pentru care, actualmente, cererea este mult mai mică, stocuri pe care, de asemenea, trebuie să le finanțăm.
Ce schimbări observați în ceea ce privește obiceiurile de consum post-pandemie și cum vedeți evoluția și perspectivele de dezvoltare ale sectorului HoReCa în noul context de piață?
Carmen Savu: în cele 3 luni de la redeschiderea parțială nu se pot trage niște concluzii în privința unor schimbări la nivelul consumului. Consumul este conjunctural, specific restaurantelor cu terase și cafenelelor. Interesant este faptul că, făcând o analiză a unui client de terasă pentru perioada iunie – august 2020, versus aceeași perioadă din 2019, vom observa că scăderea cea mai mare este pe food, de aproximativ 60%, iar pe băuturi de 30%. Așadar, vom experimenta de acum înainte și o putere de cumpărare tot mai mică sau o disponibilitate scăzută a clientului final de a mai consuma în Horeca.
De asemenea, faptul că în majoritatea unităților Horeca meniurile au fost restructurate, produsele din meniu fiind cât mai puține, duce implicit și la un consum mai mic.
Ca în orice perioadă de criză, va exista o cerere pentru produse mai ieftine, din dorința de a eficientiza costurile și de a oferi produse cât mai ieftine. Interesant față de criza anterioară este că acum avem un segment de consumatori mult mai educat din punct de vedere gastronomic, un consumator care știe ce să ceară. Este de văzut dacă acest consumator va rămâne consecvent.
Aș vrea să specific faptul că Parmafood are în portofoliu branduri medium – high și va rămâne în continuare în acest segment.
Ce obiective aveți pentru perioada următoare în ceea ce privește canalul HoReCa?
Carmen Savu: Dacă ar fi să ne exprimăm plastic, tema ar fi supraviețuirea. Va trebui să regândim oferta de produse, să eficientizăm stocurile și, în special, să recuperăm soldurile.
Vom veni în sprijinul partenerilor noștri din Horeca pentru că suntem conștienți că flexibilitatea noastră poate fi un suport pentru ei.
O criză determină schimbări și ajustări la nivel organizațional. Ce se va schimba la nivelul companiei Parmafood după ce această perioadă va trece?
Elena Marin: Planurile generale pentru 2020 nu se vor modifica, ne vom adapta din mers. Bugetele rămân neschimbate însă le gestionăm în funcție de noile oportunități, de modificările de comportament al consumatorilor, de obiceiurile lor de consum.
Am adoptat noi moduri de lucru, parte din echipă lucrează la distanță, lucrăm la o platformă de B2B care va putea fi un suport excelent pentru o mare parte din clienții noștri. Prin această platformă urmărim optimizarea fluxului de informații dintre noi ca distribuitor și client.
De asemenea, vom pune focus pe vânzările online către consumatorul final, prin magazinul nostru www.parmashop.ro
Cu o cifră de afaceri de peste 35 milioane euro în 2019, Parmafood este unul dintre principalii importatori și distribuitori de alimente și băuturi din România, având peste 3000 de produse și 120 branduri internaționale în portofoliu. Printre brandurile importate de Parmafood se numără: Mutti, La Molisana, Calvo, Pietro Coricelli, Tabasco, Twinings, Whitley Neill, Frescobaldi și multe altele.