CARNEXPO Grill – Meat your Passion
- Eugen Capră – director general CARNEXPO Grill: “Ne dorim să stabilim mai multe parteneriate între reprezentanții industriei cărnii și HoReCa”
După o primă ediție de succes în 2020, CARNEXPO Grill lansează noi provocări pentru specialiștii din sectorul de carne și preparate din carne, pregătind o nouă ediție de excepție ce se va desfășura în perioada 10-11 iunie 2021 la resortul Theodora Golf Club din Alba Iulia. Despre noutățile ediției din acest an și impactul pandemiei asupra industriei cărnii din România am vorbit cu domnul Eugen Capră, director general CARNEXPO Grill.
Pentru început, vă rog să ne spuneți în ce constă conceptul evenimentului CARNEXPO Grill, care este misiunea acestuia și cum adresează operatorii din industria HoReCa?
CARNEXPO Grill este un eveniment B2B dedicat segmentului de barbeque, unde specialiștii din industria cărnii, furnizorii de echipamente, utilaje, materii prime, ingrediente, reprezentanții din HoReCa, buyerii din retail au ocazia să își împărtășească ideile, know-how-ul și să pună bazele unor parteneriate noi.
CARNEXPO Grill înseamnă să scoatem tot ce este mai bun din carnea și preparatele din carne românești și să le oferim consumatorilor. Ne-am propus să promovăm produse de calitate și să lucrăm cu profesioniștii din România, cu producătorii de carne, alături de care să dezvoltăm industria. Ne dorim să dezvoltăm segmentul de barbeque în România și să implementăm tendințele care au mult succes pe piețele internaționale.
înainte de toate, CARNEXPO Grill 2020 a însemnat show-uri culinare cu grătare încinse, iar cei cinci Chefi care s-au implicat în proiect (Orlando Zaharia, Iulian Olaru, Antonio Passarelli, Michael Passarelli și Paul Siserman) au pus în valoare carnea românească prin preparate deosebite, din carne de porc, pui, vită și oaie.
Show-ul culinar pus în scenă de partenerii de la Solina (Chefii Ștefan Bercea și Dragoș Bercea) și demonstrația de tranșare oferită de maeștrii măcelari ai Carmangeriei Moldovan au fost printre cele mai apreciate reprezentații din cadrul primei ediții a evenimentului. Au fost prezentate tăieturi din stilul internațional de tranșare și nu neapărat din tranșarea românească.
Evenimentul de la Theodora Golf Club a fost mai mult decât benefic pentru sectorul HoReCa, care suferă pierderi semnificative din cauza restricțiilor impuse de autorități în contextul pandemiei de coronavirus.
Ce ne puteți spune despre ediția din 2021? Cum și când se va desfășura, cum este structurat evenimentul și care sunt noutățile ediției din acest an?
CARNEXPO Grill lansează noi provocări pentru specialiștii din sectorul de carne și preparate din carne și aduce o nouă ediție de excepție în zilele de 10-11 iunie 2021 la resortul Theodora Golf Club din Alba Iulia.
Pentru ediția din 2021, CARNEXPO Grill și Asociația Națională a Bucătarilor și Cofetarilor din Turism (ANBCT) au semnat un important acord de parteneriat strategic pentru promovarea produselor și gastronomiei românești, cât și pentru sprijinirea sectorului HoReCa spre tranziția acestuia către normalitate.
CARNEXPO Grill și-a unit astfel forțele cu specialiștii din domeniul HoReCa pentru a lansa strategii menite să dezvolte gastronomia românească și pentru a sprijini echipele naționale de seniori și juniori ale României. în același timp, asociația profesională ANBCT va pune la dispoziție toate cunoștințele sale pentru realizarea și promovarea produselor românești printr-o strategie comună în parteneriat cu CARNEXPO Grill. în cadrul evenimentului, echipele naționale de bucătari ale României vor prezenta un show culinar și vor propune soluții complete pentru producătorii locali de alimente.
Pentru anul acesta, ne-am gândit la o nouă evoluție a evenimentului CARNEXPO Grill, prin care să regăsim soluțiile complete pentru fabricarea produselor românești și aici ne referim la gramaj, termen de valabilitate, ambalaj, elemente care compun un produs finit optim. Ne dorim să dezvoltăm segmentul de semipreparate, produse ready-to-eat și ready-to-cook. Anul 2021 va fi unul extrem de provocator și ne-am propus să îl trecem împreună prin organizarea de evenimente gastronomice inedite.
Alți parteneri care se alătură evenimentului sunt: Asociația Bucătarilor Italieni, Institutul Culinar Disciples Escoffier, Asociația Prelucrătorilor de Carne din Republica Moldova, organizatorii Festivalului D`ale Porcului, care vor face demonstrații live de preparare a cărnii de porc, și vom avea invitați speciali din Belgia, Spania, Germania etc. CARNEXPO Grill se bucură și de sprijinul asociațiilor din industria cărnii: Asociația Română a Cărnii (ARC), Asociația Producătorilor de Carne de Porc din România (APCPR), Asociația Crescătorilor și Exportatorilor de Bovine, Ovine și Porcine (ACEBOP), Asociația Producătorilor de Salam de Sibiu (APSS).
Tehnologia și soluțiile inovatoare pentru industria cărnii au un rol important în cadrul evenimentului, deoarece fără acestea sectorul nu poate face performanță. Iar cum târgul Indagra Food & CARNEXPO nu a putut fi organizat anul trecut și nu sunt semnale pozitive nici pentru anul acesta, am decis ca la ediția din 2021 a evenimentului să integrăm mai mult segmentul de tehnologie. Astfel, vom amplasa mai multe standuri într-un cort cu o suprafață de 1.000 mp, cu lateralele ridicate, unde firmele din tehnologie și ingrediente își vor prezenta noutățile.
Având experiența organizării Carnexpo Grill 2020, într-un an dificil pentru întreaga economie, v-aș întreba cum ați văzut/simțit ecourile pandemiei COVID-19 în industria cărnii din România – care au fost/sunt principalele provocări cu care s-a confruntat/se confruntă în continuare acest sector, și care sunt, în opinia dumneavoastră, perspectivele pentru acest domeniu, pentru perioada următoare?
Anul 2020 a fost poate unul dintre cei mai buni ani pentru mulți procesatori de carne din România, care au făcut investiții, în ciuda contextului dificil. Românii au renunțat la achizițiile de produse din alte categorii și au continuat să consume carne. Pe de altă parte, sectorul HoReCa a avut cel mai dificil an din istorie și nici 2021 nu arată mai bine. Multe afaceri s-au orientat pe partea de online, dar este mai mult o variantă care te ajută să supraviețuiești.
Ce ne puteți spune despre preferințele și obiceiurile consumatorului român de carne și cum s-au schimbat acestea în pandemie?
Studiul “Consumatorul român de carne și mezeluri” realizat de partenerii noștri de la Nielsen a arătat că 95% dintre românii din mediul urban consumă carne săptămânal, însă 39% dintre ei susțin că și-au redus consumul în ultimele 12 luni.
Tinerii cumpără carne cu o frecvență mai mare comparativ cu cei mai în vârstă. La cea mai recentă achiziție, 87% dintre cumpărătorii de carne declară că au cumpărat carne neprocesată, în timp ce 36% au optat pentru mezeluri. Diferența dintre cele două categorii de carne este mai vizibilă în rândul celor mai în vârstă (45-59 de ani). 91% dintre aceștia au optat pentru carne neprocesată la ultimele cumpărături, pe când doar 33% pentru mezeluri.
Preferințele față de tipul de carne variază tot în funcție de vârstă. Există o probabilitate mai mare ca cei tineri să cumpere carne din pui (79% dintre cumpărătorii de 18-24 de ani) în timp ce categoria celor mai în vârstă să aleagă mai des carne de porc (72% dintre cumpărătorii de 45-59 de ani).
Per total, consider că în topul preferințelor consumatorilor rămâne carnea de porc, urmată de cea de pui, fiind cea mai ieftină proteină, și observ o creștere timidă și constantă la carnea de oaie și de vită.
Cum se situează România în Europa, în ceea ce privește consumul de carne? Dar în ceea ce privește producția internă?
Producția industrială a scăzut pentru toate categoriile de carne, în primul semestru din 2020, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2019.
Cea mai mare scădere, de 49%, s-a înregistrat la carnea de oaie, urmată de carnea de vită – 32%.
Pentru carnea de porc, cu toate că pesta porcină africană continuă să afecteze efectivele de porcine, datele oficiale indică pentru semestrul I al anului 2020 o contracție a producției de doar 2% față de semestrul I 2019. Această diminuare relativ mică, arată că s-a ajuns la o oarecare stabilizare, după scăderea accentuată din 2018 de aproape 42%, urmată în 2019 de o scădere de 5%.
în ceea ce privește producția industrială pentru carnea de pasăre, scăderea a fost minimă, de 0,3% față de semestrul I 2019. Pentru produsele din carne procesate, inclusiv conserve, diminuarea producției industriale a fost de 6%.
Analizele făcute de Asociația Română a Cărnii indică faptul că în 2020 a avut loc o scădere accentuată a consumului de produse din carne, de peste 20% pe fondul închiderii HoReCa și a lipsei socializării. Există un trend descrescător al vânzărilor de produse din carne la vitrina asistată de peste 10%, față de cele ambalate. în condițiile situației actuale, procesatorii în cel mai bun caz mizează pe volumele de anul trecut.
Se vorbește mult în ultima perioadă despre necesitatea încurajării producătorilor locali, a producției locale. Ce măsuri se impun, din punctul dumneavoastră de vedere, în acest sens și cum sprijină evenimentul CARNEXPO Grill produsele locale?
CARNEXPO Grill este o platformă care se adresează profesioniștilor, iar producătorii din România au oportunitatea de a-și promova produsele. Anul trecut, producătorul de carne DIANA din Vâlcea a lansat o gamă nouă de produse – Tartufo, care cuprinde burgeri și cârnați cu trufe, demonstrând astfel că inovația nu are bariere, indiferent de situația de pe plan intern sau extern. Invităm și alți producători să profite de această platformă pentru a-și promova produsele.
Susținem producția locală și de aceea am angrenat și reprezentanții din HoReCa în acest demers, pentru că ei au nevoie de materie primă de calitate pentru preparatele lor.
Dacă doriți să transmiteți un mesaj pentru specialiștii din sectorul de carne și preparate din carne, dar și pentru reprezentanții din segmentul HoReCa.
Misiunea CARNEXPO Grill este aceea de a dezvolta calitatea produselor românești. Ne dorim cu toții să depășim această perioadă de criză și să stabilim mai multe parteneriate între reprezentanții industriei cărnii și HoReCa. Sperăm ca acest sector să revină cât mai curând la normalitate și să fie mai puternic decât înainte.
Interviu realizat de Diana SBâRCEA, pentru ediția 102 a revistei Horeca România.