Concursul Național de Ape Minerale, la prima ediție

person Horeca
access_time_filled

Prima ediție a Concursului Național de Ape Minerale se va desfășura pe 22 noiembrie 2013 la Centrul AROMA din Corbeanca. Răzvan Avram, project manager la BonChef.ro și somelierul Marian Timofti, președintele Organizației Somelierilor din România 2011, ne-au vorbit despre importanța acestei inițiative, despre evoluția pieței românești de apă minerală, necesitatea educării consumatorului de apă, asocierea corectă a apei minerale cu mâncarea, dar și despre proaspăt înființata Asociație a Degustătorilor de Ape Minerale din România.

Horeca: Care este scopul Concursului Național de Ape Minerale?

Răzvan Avram: Organizatorii (Eventosophy, revista BonChef.ro și Organizația Somelierilor din România 2011) și-au propus, în primul rând, evaluarea pieței românești de apă minerală. În al doilea rând, dorim să transmitem un mesaj important către consumatori și anume că apa minerală este o băutură complexă, pe nedrept neglijată și care, dacă este bine aleasă, poate oferi beneficii gustative cu totul surprinzătoare.

Cum se va desfășura concret competiția și cine va juriza probele?

Răzvan Avram: Concursul va avea loc pe 22 noiembrie 2013, la Centrul AROMA din Corbeanca. Producătorii vor putea să-și înregistreze probele de apă în următoarele patru categorii: apă minerală naturală, apă de izvor, apă de masă și apă medicinală. Jurizarea se va face de către o comisie formată din 6 membri – 5 somelieri din România și unul din Italia, care este și președintele juriului (Davide Oltolini, Formator în Asociația Italiană a Somelierilor, specializat încă din 2002 în ape minerale). Din juriu vor face parte câțiva somelieri români de marcă: Marian Timofti, președintele Organizației Somelierilor din România 2011 (OSR2011) și Laurențiu Achim, președintele Federației Somelierilor din România (FSR). Degustarea probelor se va face, în orb, pe categorii, iar evaluarea se va face cu ajutorul fișelor de degustare, în funcție de următoarele criterii: aspectul vizual (culoare, limpiditate, perlaj), impresia olfactivă, impresia gustativă (aromă, postgust), impresie globală (echilibru, corpolență).

apaminerala

Ce finalitate vă doriți să aibă acest eveniment?

Răzvan Avram: Pentru producători va fi o premieră, deoarece nimeni nu a făcut până acum o evaluare comparativă, la nivel gustativ, a apelor minerale din piață. Pentru operatorii de HoReCa rezultatele vor fi extrem de folositoare atunci când vor trebui să ia decizii de listare a apelor minerale. Pentru somelierii români va fi, cu siguranță, o premieră, care va marca începutul unei noi specializări profesionale. Sunt sigur că în scurt timp vor apare și în România ‘hidrosomelierii’. Nu în ultimul rând, pentru consumatori, rezultatele concursului vor fi un ghid util atunci când se vor afla în fața unui raft imens cu ape minerale și se vor întreba care este produsul ce li se potrivește mai bine.

Cum vedeți consumul de ape minerale din România? Sunt consumatorii români deschiși în această direcție sau sunt mai degrabă conservatori?

Răzvan Avram: În mod cert, consumul de apă minerală a crescut constant în România ultimilor ani, cu sau fără criză. Apa minerală este deja considerată, de către marea majoritate a consumatorilor români, un produs esențial. Cu toate acestea, alegerea unui tip de apă în funcție de gastronomie este considerată, paradoxal, o extravaganță. Prin urmare, din punctul de vedere al consumatorului, criteriile de selecție pentru ape minerale sunt, de cele mai multe ori, lăsate la voia întâmplării. Mai mult, sunt destui români care sunt convinși că nu există vreo diferență între brandurile de apă din piață. Dincolo de faptul că suntem mai degrabă conservatori, eu cred că principala răspundere pentru „educarea consumului” de apă minerală revine industriei. Tocmai de aceea, rezultatele Concursului Național de Ape Minerale vor fi un foarte bun material de comunicare la dispoziția producătorilor.

apeminerale

Credeți că operatorii de restaurante ar trebui să se implice mai mult în educarea consumatorilor privind consumul de ape minerale?

Marian Timofti: Cred, cu tot simțul de răspundere, că implicarea în ceea ce privește serviciile în restaurante ar trebui să devină primordial pentru acești operatori. Odată atins acest obiectiv, al serviciilor de calitate, se poate trece la o educație a consumatorului pentru un comportament corect în restaurant și apoi, cu ușurință, totul vine de la sine: solicitarea de ape minerale din partea clienților și recomandarea lor de către somelierii restaurantului.

Vorbim deseori despre asocierea mâncare-vin, dar mai puțin despre asocierea mâncare-apă. Apa poate contribui și ea la întregirea satisfacțiilor olfactive și gustative, dacă este asociată corect cu preparatele, cu momentul din zi, cu atmosfera. Ce ar trebui să știm despre asocierea mâncare-apă și care credeți că sunt principalele greșeli pe care le facem în acest sens?

Marian Timofti: Asocierea mâncare-apă este la fel de benefică pentru crearea unui echilibru gustativ, ca și cea între mâncare și vin, doar că veleitățile unei asemenea asocieri sunt mai puțin evidente. În cazuri de acest gen trebuie să ținem cont de sutele de persoane care nu pot consuma (voit sau nu) niciun fel de alcool, de persoane care suferă de anumite boli, de persoane care prin tratament depind de anumite minerale ce se regăsesc în apele minerale. Și aceste persoane au dreptul la o frumoasă asociere, la o îmbogățire a caracteristicilor preparatelor pe care le consumă, prin evidențierea acestora de către… apa asociată. Cam acesta este și rolul vinului: să pună în evidență calitatea preparatului și să echilibreze aromele în cavitatea bucală.

Vorbind despre listarea apelor minerale în restaurante, care credeți că sunt principalele greșeli care se fac?

Marian Timofti: Așa cum spuneam, ar trebui să avem foarte dese degustări de apă, cu operatorii din restaurante, să alegem apele cele mai potrivite pentru fiecare locație în parte, având grijă să le alegem în baza meniului locației, să vorbim cu producătorii pentru îmbutelierea lor doar la sticlă (returnabilă). Comoditatea însă nu ne… slăbește! În occident se folosesc sticle de sticlă, returnabile și nimănui nu-i este „lene” să încarce-descarce câteva navete zilnic. Aceasta este cred una dintre greșelile pe care le facem: acceptăm pet-uri pe mesele din restaurante (și nu numai). „Educația” este atât de extinsă, încât nici pe mesele de la Guvern nu vedem vreo sticlă, doar pet-uri.

consumapamineralahoreca

Ce beneficii aduce Concursul Național de Ape Minerale pentru consumatori?

Marian Timofti: Nu pot să prevăd care vor fi beneficiile imediate. Sunt însă convins că, ajutați de media, vom transmite informația corectă către client, vom putea avea o evoluție corectă în ceea ce privește alegerea, consumul și asocierea apelor minerale potrivite, lucru care va aduce un plus de bunăstare, de satisfacție water-gastronomică (în loc de eno-gastronomică) și că vom câștiga foarte mulți adepți ai consumului de apă minerală cu anumite caracteristici la o cină sau un prânz servit la restaurant.

Credeți că în prezent se poate vorbi de un monopol pe piața apelor minerale?

Răzvan Avram: Conform unei statistici publicate de APEMIN, primii cinci producători de ape minerale din România dețin mai bine de 80% din piață. Nu s-ar putea spune că există un veritabil monopol, dar nici prea multe opțiuni nu sunt disponibile consumatorului român. Cu alte cuvinte, micii producători, cei cu ape cel puțin la fel de interesante ca și cei mari, au foarte puține șanse de a ajunge pe masa dumneavoastră. Nu trebuie să înțelegeți de aici că produsele marilor îmbuteliatori ar avea vreo problemă, din contra, există chiar o bună garanție a calității care vine odată cu brandurile cunoscute. Eu vreau doar să evidențiez că o piață ca a noastră este mult mai greu abordabilă pentru micii producători, care, dacă au suficientă abilitate în marketing, pot beneficia de importante oportunități de nișă.

Ce ne puteți spune despre Asociația Degustătorilor de Ape Minerale (ADAM) recent înființată și care este scopul acesteia?

Marian Timofti: Asociația a luat ființă de foarte puțin timp, cerneala este proaspătă pe documente și ea își propune crearea unui grup de specialiști cu capacități senzoriale, cunoștințe bogate în domeniu, capacități de evaluare dar și de transmitere a cunoștințelor către cei cărora ne adresăm: locațiile HoReCa. Ne dorim turism, dar nu avem servicii, ne dorim turism dar nu avem oferte pe măsura potențialului, ne dorim turism dar nu avem un meniu de ape minerale nici măcar în locațiile de prestigiu. Obiectivul asociației ADAM este instruirea operatorilor din domeniu și crearea unei legături între producător și operator (distribuitor sau restaurant), un liant care să consolideze un serviciu de calitate. Este același obiectiv pe care și-l propune, cred, orice asociație de somelieri sau de degustători autorizați.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

Ramai alaturi de noi?
Aboneaza-te și vei primi gratuit revista Horeca Romania.
Abonează-te
© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302