Pandemia nu a redus apetitul românilor pentru pizza
Pizza este unul dintre cele mai iubite și comandate preparate de către consumatorii români, și nu numai, iar pandemia nu a redus apetitul românilor pentru acest preparat culinar. Lucru confirmat atât de platformele de food delivery de pe plan local, cât și de apariția, în plină pandemie, a unor noi business-uri pe acest segment de piață.
O afacere născută în plină pandemie este și pizzeria “Pizza Da Giulia”, din Cluj. Fondatoarea, Pizza Chef Giulia Apa, care este și membru fondator al Asociației Pizzarilor Profesioniști din România, spune că a fost o adevărată provocare să deschidă pizzeria în pandemie, dar că lucrurile au evoluat destul de bine. Cheia stă în diferențiere, crede aceasta, și în oferirea unui raport calitate-preț corect.
Despre interesul clujenilor pentru pizza, în pandemie, tendințe și obiceiuri de consum pe plan local, dar și despre cum te poți diferenția într-o piață atât de aglomerată cum este cea a pizzeriilor, am vorbit cu Pizza Chef Giulia Apa.
Vă rog să ne povestiți, pentru început, câteva cuvinte despre dumneavoastră și pasiunea pentru pizza, precum și despre activitatea profesională/proiectele în care sunteți implicată.
Mă numesc Apa Iuliana-Maria, dar toată lumea mă cunoaște sub numele de „Giulia”, sunt o fire sociabilă, îndrăzneață și plină de inițiative. Pasiunea mea pentru pizza s-a născut aproximativ acum 20 de ani, în Sicilia, mai precis în Canicatti, un oraș din Agrigento, la pizzeria „Snoopy”, aici am pășit pentru prima dată în această lume fascinantă a pizzerilor, unde am și evoluat. După 5 ani în acest domeniu am decis să mă specializez. Se spune că pentru a avea succes ai nevoie de 4 elemente: încredere, motivație, obiectivitate și resurse. Așa că am urmat ani la rând cursuri și specializări cu maeștri renumiți în Italia.
Cariera mea de instructor a început acum câțiva ani buni, într-o federație renumită în Italia – F.I.P, unde am și devenit vice-președinte. De-a lungul carierei am participat la numeroase competiții naționale și internaționale, atât ca participant cât și ca jurat, ceea ce m-a ajutat mult în cariera mea profesională.
în prezent sunt antreprenor în industria alimentară, președinte și membru fondator împreună cu alți maeștri, al asociației ‚‚Asociația Pizzarilor Profesioniști Din România”, precum și consultant și trainer pentru pizzeri, mai exact schimb, creez noi meniuri. Totodată, sunt administrator/instructor al școlii ‚‚Food Art Guide’’.
Ce ne puteți spune despre proiectul ‚Pizza da Giulia’ din Cluj – cum și când a luat naștere acesta?
Proiectul Pizza Da Giulia’’ a luat naștere la mijlocul lunii iulie, la puțin timp după ce am ieșit din starea de urgență cauzată de pandemia de COVID-19. A fost o adevărată provocare pentru mine să deschid în acel moment.
Ne-am adaptat la situație și am început această afacere cu principii și organizare, cunoscând avantajele și dezavantajele afacerii de distribuție. Este dificil să lucrezi 12 ore cu mască și mănuși, să fii atent în permanență ca toate cerințele și măsurile impuse de autorități să fie implementate.
Am planificat partea de livrare și am început să lucrăm, este o afacere de familie. Având în vedere situația actuală, începutul a fost destul de greu dar lucrurile au evoluat destul de bine.
Nu aveam siguranța dacă este bine sau nu să deschidem, dar cu susținerea familiei am trecut mai ușor peste perioada aceasta.
Cum ați simțit interesul clujenilor pentru pizza în aceste luni de pandemie? Ce tendințe și obiceiuri de consum ați observat în această perioadă și cum credeți că va influența această perioadă obiceiurile de consum, pe termen lung?
Interes există din partea clujenilor, doar că oferta este mult mai mare decât înainte ținând cont de perioada dificilă prin care trece HoReCa și care obligă comerciantul să treacă pe partea de delivery, iar asta ne-a împins să venim cu ceva nou, să ne diferențiem, așadar am adus pe piață pizze noi, îndrăznețe, ca să stârnească atenția gurmanzilor.
Acest lucru m-a motivat să mă concentrez pe un nou proiect, un brand în care dorim să promovăm cât de repede, sper într-o lună să deschidem, o nouă pizzerie, unde vom folosi doar produse locale.
Èšinând cont de faptul că nu vom ști exact când se va termina această perioadă, cu siguranță pe viitor lumea va fi mai atentă la cheltuieli, iar ca să supraviețuim trebuie să fim competitivi la calitate, noutate și preț.
într-o piață destul de aglomerată cum este cea a pizzeriilor, care este cheia succesului/ cum te poți diferenția? Cum și prin ce vă diferențiați voi la Pizza da Giulia?
Pizza Da Giulia oferă diverse sortimente pentru toate gusturile. Avem un meniu diversificat, de la pizzele classice, vegetariene, până la gusturi Art&Taste. Venim în fiecare lună cu câte o noutate, pentru clienții noștri gurmanzi.
Am observat tendința pentru meniul vegan, așa că am adăugat noi produse vegane în meniu, care au avut succes. Totodată, lucrăm la un nou proiect pentru persoanele intolerante la gluten. Fiind o piață puțin dezvoltată la noi în țară, cu siguranță va avea succes. în curând vom putea să oferim un produs 100% gluten free într-un laborator special pentru această categorie de clientelă.
Noi ne diferențiem printr-un produs de calitate superioară la un preț corect, folosind ingrediente de calitate ale unor producători renumiți din Italia precum sosul de roșii MUTTI, făina de pizza 5 Stagioni. Suntem întotdeauna deschiși la ceea ce înseamnă inovație, încercăm să surprindem din când în când consumatorul cu noi produse în meniul nostru. Pentru ultima lună din an am lansat o pizza pentru adevarații gurmanzi, o pizza cu antricot de vită într-o marinadă cu Tabasco® Chipotle sos și un topping cu Tabasco® Sriracha sos.
Până acum am primit foarte multe aprecieri și încurajări.
Care sunt, în opinia dumneavoastră, condițiile sine qua non pentru a realiza o pizza de calitate?
în primul rând, pentru a evolua constant e nevoie de pasiune, reguli și cunoștințe; trebuie să cunoști caracteristicile ingredientelor. ‚‚Secretul succesului stă în cunoaștere’’.
Succesul unei pizze depinde de mai mulți factori; tehnică și modul în care se manipulează aluatul, calitatea materiei prime, modalitatea de dospire a aluatului, modul de coacere. Toate aceste elemente, dacă sunt respectate, garantează consumatorilor un produs echilibrat, digestibilitate și plăcerea gustului.
Unul dintre cele mai importante lucruri sunt utilajele pe care le cumperi. Pentru mine, malaxorul și cuptorul sunt bazele unui laborator și trebuie să le acorzi o mare importanță. Malaxorul este un element esențial pentru o frământare de bună calitate. Cuptoarele care se deosebesc după sursele de căldură, așadar în funcție de ceea ce dorim să obținem… Trebuie să avem în vedere aceste lucruri.
Se vorbește mult despre faptul că delivery e viitorul. Cum vedeți piața de food delivery de pe plan local și perspectivele de dezvoltare pe această nișă?
într-adevăr, în această perioadă, delivery este baza. Nu știm când va lua sfârșit această pandemie, dar un lucru este sigur: a fost o creștere semnificativă pe delivery.
Este dificil să-ți faci loc pe piața de food delivery, având în vedere faptul că, pe plan local, sunt peste 100 de pizzerii, dar toți care pornesc pe această nișă și care oferă un raport calitate-preț corect, cu siguranță nu au de pierdut.
Pe mine, sincer, m-a stimulat să deschid un nou brand în care să promovăm produsele locale.
Ce ne puteți spune despre activitatea Asociației Pizzarilor Profesioniști din România, al cărei membru fondator sunteti? Cum a evoluat în acest an interesul pentru cursurile de instruire oferite de asociație?
Asociația are scopul de a promova sectorul gastronomic – HoReCa, în ramura morărit și panificație – specialitățile pizza și panificație, precum și de promovare, reprezentare pe plan național și internațional. Obiectivul și activitățile noastre sunt organizarea cursurilor de instruire și pregătirea în domeniul gastronomic, concursuri, competiții, evenimente și diverse manifestări în acest domeniu.
în acest an, pentru cursurile de instruire am avut multe cereri, dar, din păcate, din cauza pandemiei, au fost amânate mai multe cursuri.
Anul 2020 a fost unul foarte greu pentru industria HoReCa. Ce vă motivează să mergeți mai departe, să nu renunțați la acest domeniu de activitate?
Ceea ce mă face să merg mai departe în acest domeniu este pasiunea și plăcerea de a transmite și altora ceea ce fac. Pizzeria „Pizza da Giulia” este un vis realizat, care mă face să fiu mândră că lucrez împreună cu familia mea.
Știu că pot și nu mă las învinsă, chiar dacă este o perioadă mai dificilă. Nu mi-am pierdut încrederea, iar eșecurile și dezamăgirile pe care le-am întâlnit de-a lungul anilor m-au făcut mai puternică și mi-au dat puterea de a merge mai departe.