Tendințe pe piața berii din România
Sectorul berii este unul dintre puținele sectoare din România care are încă o producție locală în creștere. Mai mult de 95% din consumul total de bere din România este produs la nivel local, conform studiului The Contribution made by Beer to the European Economy, realizat de EY și Regioplan pentru asociația Berarii Europei. Acest lucru este, de asemenea, demonstrat de datele privind importurile din statele membre ale UE și terțe țări, care sunt relativ scăzute.
În 2012, pe piața berii din România funcționau 17 unități de producție, inclusiv 2 micro fabrici, aparținând celor 12 companii producătoare de bere, cu mult mai puțin decât în urmă cu 20 de ani, când existau peste 100 de centre de producție.
În același timp, consumul de bere a reintrat pe o tendință descrescătoare în anul 2013, după ce în 2012 crescuse față de anul 2011, așa cum rezultă din datele din studiul citat anterior coroborat cu datele Asociației Berarii României. 2012 a fost de altfel singurul an de creștere a consumului din 2008 încoace. Mai mult de atât, consumul în 2013 a ajuns la 16,3 milioane hectolitri, ceea ce reprezintă cel mai scăzut nivel al consumului din ultimii 5 ani și o scădere de 10% față de nivelul anului 2012.
De asemenea, obiceiurile de consum de pe piața berii din România se schimbă pe fondul scăderii puterii de cumpărare. În 2012, consumul casnic de bere a continuat să crească, ceea ce a generat o extindere mult așteptată a pieței totale a berii. O parte dintre companiile producătoare de bere au câștigat noi consumatori, odată cu lansarea de noi tipuri de bere în vara anului 2012. Piața de retail în creștere a generat însă o scădere a consumului de bere în baruri, pub-uri și restaurante, în linie cu tendința prezentă și în multe alte state membre ale Uniunii Europene.
Astfel, tot mai mulți consumatori români optează pentru o bere mai ieftină, o tendință care a devenit tot mai pronunțată în ultimii ani, conform raportului EY Regioplan The Contribution made by Beer to the European Economy.
Cum berea la sticlă este, în general, mai scumpă decât cea la doză, vânzarea de bere la sticlă a înregistrat, de asemenea, un declin semnificativ începând cu anul 2008. În același timp, companiile producătoare de bere au subliniat faptul că diferența de preț între segmentele de produse inferioare și cele superioare este în scădere: prin vânzarea de bere la PET de dimensiune mare, segmentul inferior a câștigat mai mult teren în detrimentul segmentului superior.
O tendință negativă pe piața berii din România a rezultat și din intensificarea concurenței, generând o scădere a marjelor și o presiune asupra companiilor producătoare de bere de a-și promova brandurile proprii. Companiile producătoare de bere s-au confruntat, de asemenea, cu o creștere a costurilor la materiile prime, a energiei și utilităților implicate în procesul de fabricare.
Așadar, sectorul berii se află sub presiune, supape posibile pentru a se relaxa fiind o vreme bună în această vară, care ar da un impuls consumului, introducerea în continuare a unor produse noi pe piață, care să genereze cerere nouă, sau o creștere a economiei românești într-un ritm mai alert decât în ultimii ani, ceea ce ar duce la o putere de consum mai mare. Vestea bună vine de la Institutul Național de Statistică, conform căruia consumul privat de produse alimentare (în serie ajustată) este pe tendință crescătoare din iulie 2013, înregistrând creștere inclusiv în luna martie 2014.
Analiză realizată de Alina Cincă, Manager Transaction Advisory Services, EY România.