Trend: Comerţul online cu vinuri, altfel
În contextul scăderii consumului, un nou model de business vrea să schimbe fața industriei vinurilor. În ultimii 20 de ani, consumul de vin în UE a scăzut în mod semnificativ, în special în principalele state membre producătoare (Franța, Italia și Spania). De asemenea, între anii 2000-2001 și 2008-2009, importurile de vin ale UE au cunoscut o creștere mai mare decât exporturile de vin ale UE. În acest context, problema excedentului structural de producție a reprezentat o trasătură constantă a pieței vitivinicole europene de-a lungul ultimelor decenii.
Astfel, primul pas al producătorilor și distribuitorilor a fost mutarea vânzării de sticle de vin din centrele comerciale în mediul online. Al doilea pas a fost susținerea directă a producătorilor independenți. Viziatorii website-ului Naked Wines (www.nakedwines.com) pot cumpăra una sau mai multe sticle de vin sau pot să aleagă să plătească un abonament lunar în valoare de 40 de dolari, bani care merg direct la producătorii noi de vinuri. În schimb, clienții primesc un credit de 40 de dolari pe care îl pot folosi pentru achiziționarea de diverse sticle. Astfel, clienții devin investitori, scrie Mashable (Social Media News and Web Tips).
Pe rafturile virtuale ale magazinului online se găsesc sticle de șampanie, vinuri albe, roșii, roze și spumante. Abonamentele ajută producătorii individuali să își pună afacerea pe picioare, iar membrii site-ului primesc sticle gratuite pentru testare și au astfel un cuvânt de spus în privința aromei băuturii.
Modelul de business al Naked Wines urmărește două principii – menținerea unor prețuri scăzute pentru clienți și oferirea unui profit mare producătorilor. Compania ajută ambele părți prin scutirea unor costuri precum cele destinate marketingului și vânzărilor. Producătorii nu trebuie să își vândă produsele în supermarketuri și magazine mici, iar Naked Wines se ocupă de partea tehnică, precum îmbutelierea, găsirea ingredientelor și designul, pentru ca producătorii de vin să se concentreze pe procesul de creație. Rezultatul? Preț mic pentru consumatori și profit mare pentru producători.
„Prin finanțarea producătorilor de vin, ne costă cam șapte sau opt dolari, iar apoi vindem sticla pentru 15 dolari – producătorii sunt fericiți și consumatorii la fel”, a spus fondatorul Naked Wines, Rowan Gormley. „Persoanele care pierd sunt cele care nu fac vinul să aibă un gust mai bun”. Gormley spune că industria vinului de astăzi nu procedează cum trebuie, exemplificând: „Dacă îți cumperi o sticlă de 50 de dolari de Cabernet la un magazin de cartier, poți să presupui că cel care detine via primește 7-8 dolari din preț. Între consumator și producător există o grămadă de oameni care iau bani pentru foarte puțină muncă”.
Lucrurile nu sunt însă atât de simple. Ca să devii producător de vinuri pe NakedWines.com trebuie să demonstrezi că dintre miile de producători tu ești cel mai bun. Deoarece clienții investesc direct în producătorii de vinuri ai viitorului, feedback-ul lor este de cele mai multe ori cel mai important ingredient al site-ului.
„Dacă e pe placul clientilor, vinul va deveni faimos. Toată lumea vrea să ia parte la crearea acestui vin”, spune Gormley. „Am inventat un nou model de business unde atât clienții, cât și producătorii de vin câștigă”.
Naked Wines, care câștigă profit din vânzări, a înregistrat un mare succes în cei trei ani de la lansare. Numai anul trecut, compania a vâdnut cinci milioane de sticle în jurul lumii, de la peste 100 producători.
Cei 12 fondatori Naked Wines sunt în mare parte antreprenori cu experiență, care doresc să schimbe fața industriei de vinuri. Compania din Marea Britanie s-a extins deja în SUA, și are un birou în Napa, California urmând să mai deschidă un centru și în Australia.