Concepte de HoReCa în trend în 2018
Peisajul gastronomic al marilor orașe din România este din ce în ce mai dinamic, oferind concepte noi care atrag atenția clienților, tot mai deschiși noutăților culinare. în 2017, festivalurile de food, târgurile de vin, evenimentele culinare în esență au avut o creștere semnificativă și au atras din ce în ce mai mulți clienți. Am văzut din ce în ce mai multe evenimente de food și concepte noi de restaurante care impresionează prin line-up-ul de food & drinks.
Articolul din această ediție a revistei Horeca România își propune să puncteze conceptele HoReCa ce pot fi mize de interes și opțiuni de luat în calcul pentru un antreprenor care vrea să își dezvolte afaceri în acest domeniu.
După un an în care am analizat cu lupa mega trend-uri în food în întreaga lume, am experimentat concepte noi în Europa și în Statele Unite, constat cu bucurie că București și marile orașe românești sunt din ce în ce mai aliniate trendurilor gastronomice internaționale și că există aici destinații gastronomice capabile să culeagă aplauze în întreaga lume.
Estimez că 2018 va fi anul în care vom da mâncării ce e al mâncării. Dacă în ultima vreme au atras atenția locațiile de chef, apoi cele în care design-ul locației prima, simțim cum se apropie momentul în care, în sfârșit, dish-ul este eroul.
Concepte în care cred în 2018:
1. Casual fine dining
Adică fine dining democratizat, accesibil unor segmente mai mari de clienți decât în cazul fine dining-ului clasic – care este, prin definiție, exclusivist.
Este evidențiat ca principal trend internațional de raportul Food&Drinks realizat de JWT Intelligence în 2017.
De ce ai nevoie:
Concept unic, meniu signature, tehnologia necesară, staff la înălțime, promovare moderată, dar constantă.
2. Food halls & markets
Destinație gastronomică și de socializare casual, asemenea celebrelor Mercados din Madrid și Barcelona, în care clienții pot cumpăra mâncare și băuturi de la diverși vendori prezenți. Locul atrage prin calitatea și diversitatea ofertei: standuri de tapas, pește & seafood, burgeri, vinuri, bere artizanală etc .
De ce ai nevoie:
Spațiu generos, „cu vad”, în zonă cunoscută pentru socializare; vendori din zona de street food cu ștaif; promovare inteligentă și constantă.
3. Restaurante etnice
Bucătăriile etnice sunt în trend și asigură permanent masa de clienți experimentaliști care doresc să facă ocazional incursiuni în bucătăriile lumii.
O atenție aparte trebuie acordată aici readucerii în prim plan a bucătăriei românești, care are potențial și mize serioase de resuscitare. într-o vreme în care românii redescoperă și valorizează cultura locală și cumpără produse românești, bucătăria locală are șansa de a-și recâștiga un loc de frunte în mintea și inima pasionaților de mâncare.
De ce ai nevoie:
Chef cu experiență în bucătăria țării respective, care are apetit pentru documentare și perfecționare a rețetelor – suficient de creativ și pasionat pentru a reuși să aducă meniului un aer contemporan / actual.
4. From farm to table
Concept de restaurant cu meniu versatil, construit cu accent pe sezonalizatea și trasabilitatea ingredientelor. înscris în mega-trendul global al localismului și al healthonism-ului, abordarea este din ce în ce mai îmbrățișată în Europa de vest și Statele Unite. Puțin reprezentată la noi, însă cu un mare potențial de creștere.
De ce ai nevoie:
De un chef pasionat și creativ; de furnizori de încredere sau de capital propriu de producție; de promovare constantă.
5. Diet catering
Concept de bucătărie care pornește de la nevoile consumatorilor de a avea o alimentație sănătoasă și echilibrată, dar care nu au skill-uri, cunoștințe nutriționale și timp pentru a găti meniuri de dietă în fiecare zi. în România, au început să apară astfel de concepte și estimez că este abia începutul și că există un potențial mare în acest segment.
De ce ai nevoie:
De un nutriționist bun; de logistică pentru livrări; de promovare constantă.
6. Milk bar
Concept de delicaterie, spațiu de socializare diurnă, care pune accent pe băuturi din lapte și produse lactate, snack-uri și prăjituri. Larg răspândit în lume, deloc exploatat în România, conceptul are un real potențial pentru un restaurant singular sau în sistem de franciză.
De ce ai nevoie:
De un parteneriat cu un mixolog și un cofetar, ambii creativi; de un parteneriat cu un brand de lactate sau cu o fermă; de promovare constantă a locației.
Pentru antreprenorii din HoReCa interesați de un astfel de business, mai jos puteți vedea un concept “la cheie” realizat de către echipa specializată din hub-ul Foodwise, pentru care căutăm un partener de dezvoltare.
Principalele atuu-uri pe care mizăm sunt elementul de premieră pentru România, adresabilitatea extinsă (momentele de consum abordate sunt micul dejun, snacking, brunch, lunch – în locație și on the go), respectiv oportunitățile de valorificare a brandului și extindere prin francizare.
7. Restaurantul destinație
De ce să nu țintim și mai sus? Călătoriile culinare sunt un alt mega trend al zilelor noastre, care pune accent pe experiența în sine. Restaurantul-destinație demonstrează faptul că nu trebuie să depinzi de un vad anume, de numele unui chef celebru sau de o anumită distanță față de casă. Un concept cu poveste, un meniu unic și servicii impecabile creează o destinație în sine, accesată de iubitorii de experiențe, chiar dacă se află la 10 sau 100 de km de casă.
De ce ai nevoie:
De o poveste a locului sau a experienței; de un meniu excelent și de servicii impecabile.
Oricare dintre conceptele prezentate mai sus poate reprezenta o variantă câștigătoare pentru un investitor care dorește să pornească sau să crească un business în HoReCa, punând în slujba succesului spiritul antreprenorial și având alături echipa de specialiști potrivită, care să transforme locația într-un brand apreciat.
Mult succes!
Foodwise Marketing este hub de branding, conținut și creativitate pentru industria de food & beverages din România – corporații, antreprenoriate și comunități de consumatori. Competențele Foodwise Marketing includ dezvoltarea de concepte, branding și execuție integrală de proiecte.
Articol scris de Marilena Istrătescu, Activist Foodcare.ro/managing Partner Foodwise Marketing/Grupul HELLO, pentru ediția 84 a revistei Horeca România.