Concepte de ospitalitate în noua normalitate a consumatorului
Avansăm în vară cu o pandemie care pare să slăbească în intensitate, însă specialiștii ne anunță că până la finalul acesteia mai avem de așteptat. Industria HoReCa trece în continuare prin provocări majore. Cu o relaxare parțială a măsurilor de siguranță, business-urile fac eforturi permanente să se reconfigureze și să rămână relevante pentru clienții lor.
Marea preocupare ar trebui să fie identificarea comportamentului și nevoilor clienților în aceste vremuri și, pornind de la acestea, identificarea unor oportunități de business. Reinventare sau business total nou? Oricare ar fi scenariul în care te afli, e bine să ai în vedere trendurile din industrie.
Iată mai jos 5 tendințe și 5 concepte cu potențial în această perioadă, cu care poți pivota business-ul tău:
1. Noua gastronomie
Vorbim de un New Age în gastronomie, inspirat de curentul New Nordic Cuisine și abordat de noua generație de chefi, curent ce își are sorgintea în localism, în cultivarea culturii culinare locale, a produselor de sezon, a trasabilității acestora, a susținerii comunității locale și a abordării etice pe întregul lanț (de la fermă în farfurie). Vorbim, în același timp, de o democratizare a fine diningulului, prin abordarea unor concepte de casual fine dining.
în România, curentul este reprezentat de o seamă de chefi și restaurateur-i, prin concepte memorabile, gastronomie-manifest, care au trecut proba pandemiei. Enumăr doar câteva: Anika (cu extensiile smart Anika by the Sea și Anika Fried Chicken), Noua, Maize, Ion din Bucătărie by Linea).
Localismul este un mega trend potențat de pandemie. Noua bucătărie se înscrie perfect în acest trend, tot mai mulți oameni simțind nevoia de a cumpăra și consuma produse / branduri locale, marcă a identității naționale.
2. Iarna, vara, stăm afară
Până la încheierea pandemiei vom avea în continuare un comportament social controlat: ieșirea cu oamenii din cercul strâns de încredere, mese acasă, cultura picnicului, alegerea unor soluții de boutique hotel sau închirierea de case de vacanță unde poți petrece tu cu ai tăi.
Outdoorul devine locul preferat de petrecere a timpului chiar și în sezonul rece. De aceea, investițiile în soluții de încălzire pe timp de iarnă, în spații cu grădină sau terase largi, vor reprezenta un focus și în următorul an.
Glampingul – spațiul de camping glamour, e un concept relativ nou la noi, care se bucură de un interes tot mai mare din partea celor care caută soluții sigure și interesante de cazare.
3. Digital dining & bucătăriile virtuale
Socializarea acasă sau lucrul de acasă au condus la apariția unor concepte hibrid. Digital dining & bucătăriile virtuale reprezintă o pivotare a modelului de business de restaurant, unde principalele asset-uri rămân brandul, calitatea produsului și tehnologia. La noi, atât branduri consacrate, cât și branduri noi au performat în sistem delivery și take away. Experiența de restaurant s-a mutat acasă. Boon by La Seratta este un brand născut în pandemie, extensie a unui concept celebru de salon de evenimente, și răspunde nevoii oamenilor de a trăi acasă experiența de restaurant.
Parte a conceptului digital dining sunt experiențele imersive pe care le aduc conceptele de pachete de vin, cum e proiectul „Dor de Vin”, unde, în baza unui abonament, primești o selecție de vinuri și idei de asociere cu mâncarea.
în America, un exemplu celebru ce merită documentat este conceptul Mr. Beast Burger, un brand ce a crescut fulminant cu ajutorul tehnologiei și social media.
4. Turism viticol
în România, interesul pentru vinul de calitate a crescut în ultimii ani. Au apărut crame noi, s-au făcut investiții și tot mai multe crame și-au deschis porțile… și sticlele, pentru evenimente de degustare. însă prea puține crame oferă și spații de cazare și experiențe complete pentru iubitorii de vinuri. Iată o oportunitate de business.
5. Bleisure (business & leisure)
Lucrul de acasă a condus la suprasolicitare și la o suprapunere a vieții profesionale cu cea personală. în scurt timp, oamenii și-au dat seama că “work from home” poate fi „work from everywhere” și tot mai multe familii au căutat soluții de travel care să îmbine munca și școala, pe de o parte, cu călătoriile de plăcere. în focus au fost boutique hotelurile și casele de vacanță din țară, dar și din străinătate.
Chiar dacă tot mai multe companii își redeschid birourile, tele-munca va fi încă o formă hibrid, de negociat cu angajatorul. Destinațiile de vacanță – mare, munte, orașe turistice, eco-turism – vor fi în continuare la căutare pentru bleisure. Gândește-te cum îți poți pregăti și promova business-ul pentru a răspunde acestui trend.
Criza sanitară a avut cu siguranță efecte negative asupra business-urilor din ospitalitate. Dar dacă rămânem atenți la trenduri și la nevoile consumatorilor, descoperim oportunități care s-ar putea să ne ofere o nouă perspectiva asupra business-ului.
Articol scris de Marilena Istrătescu, Managing Partner Foodwise Marketing, pentru ediția 103 a revistei Horeca Romania.
Parte a grupului de comunicare Hello, cu o prezență în piață de 10 ani, Foodwise Marketing este un hub de branding, conținut și creativitate pentru industria de food & beverages din România – corporații, antreprenoriate și comunități de consumatori. Competențele Foodwise Marketing includ dezvoltarea de concepte “la cheie” în zona de retail și HoReCa, branding și comunicare integrată.