Consolidarea brandurilor de ospitalitate în 2021
Cum va arăta industria de ospitalitate anul acesta? Iată un excercițiu pe care profesioniștii din industrie îl fac în fiecare zi pentru a se pregăti cât mai riguros pentru viața afacerii după COVID-19.
Ne-ar plăcea să sperăm tot mai mult că vom reveni la vechiul normal, la ieșirile la restaurant, la petrecerile în club, la vacanțe sau city-break-uri în țară sau în lume. Ne dorim să ieșim din nou nestingheriți, fără oră de închidere și întors acasă, să rezervăm mese cu toată gașca, să vedem chipul zâmbitor al ospătarului care ne aduce mâncarea la masă sau al recepționerului care ne oferă cartela.
Cu un vaccin care a început să fie primit cu tot mai mult entuziasm și liste de așteptare, cu măsuri timide de relaxare, pare că ne îndreptăm în direcția bună. în același timp, aflăm de tulpini noi ale virusului cu transmitere și mai accelerate și vedem în Europa un contra-curent: creșteri galopante ale cazurilor și tot mai multe măsuri de încetinire a virusului, cu impact în industria de ospitalitate.
Asadar, 2021 va fi încă un an imprevizibil și prudent, într-un triunghi contondent: autorități – clienți – operatori HoReCa. Unde HoReCa plătește cea mai cumplită notă de plată: lipsa de predictibilitate, pierderi financiare și de personal, dar și slăbirea brandului, dacă acesta nu este destul de puternic și vizibil pentru clienți.
Cum ne pregătim brandul pentru 2021?
Știm că un brand puternic poate valora chiar mai mult decât asset-urile tangibile. Cum ne construim brandul astfel încât el să aibă un equity puternic, să fie apreciat atât de clienții și de angajații săi, dar și de industria în care performează?
1. Planifică riguros.
Este foarte important să ai controlul costurilor, să ai planuri pentru scenarii pesimiste și optimiste când iei decizii în privința business-ului, să știi cine sunt clienții și cum se raportează ei la noul normal. Mai mult ca oricând, e important să fii ancorat în cifre.
2. Menține siguranța și comunică asta.
Sigur, oamenii vor dori să revină la experiențele de dinainte de pandemie, dar teama va mai exista atâta vreme cât pericolul există. Este important ca toți clienții tăi să se simtă în siguranță. Distanțează mesele, astfel încât ei să se simtă cu adevărat în siguranță, aerisește, dezinfectează și comunică ceea ce faci – ceea ce se vede și ce nu se vede, astfel încât gradul de încredere să crească și să fii o opțiune pentru cât mai mulți. Poate 50% din performanța brandului tău stă în modul în care reușești să te poziționezi ca brand care are grijă de clienții săi.
Clienții trebuie să înțeleagă că faci asta nu pentru că te obligă autoritățile, ci pentru că asta e viziunea ta.
3. Creează o experiență cu brandul tău.
Este important ca brandul să aibă story-telling și să se diferențieze de competiție. Cu alte cuvinte, o poziționare clară în mintea clienților tăi. Care sunt pilonii pe care e construit brandul tău? Bucătarul? Ai un service excelent? Specificul bucătăriei? Ai produse organice? Ai cel mai bun preț? Faci cea mai bună pizza? Ești cel mai cool lounge de pe plajă? Cu ce te diferențiezi față de competiție? Ce promite clienților brandul tău? Cât de interesant e conceptul tău? Sau, mai bine zis, brandul tău are un concept?
Iată un proces pe care îl poți parcurge împreună cu echipa ta sau asistat de o agenție de consultanță în marketing, care poate oferi o perspectivă obiectivă asupra business-ului și a comunicării.
4. Comunică permanent.
Fii alături de clienții tăi prin comunicare clară, de impact, astfel încât să fii vizibil și convingător cu brandul tău. Testează permanent și cere feedback: produse speciale, meniuri tematice, idei de engagement, proiecte speciale – fii activ și proactiv și vezi ce performează în promovarea brandului tău.
5. Parteneriază-te cu branduri puternice alături de care îți poți consolida brandul și îi poți crea vizibilitate: Un producător de bere / vin / sucuri cu care poți crea evenimente tematice, o școală de gastronomie, un organizator de evenimente corporate etc. Ideea e să identifici cele mai potrivite asocieri pentru brandul tău și să creezi parteneriate strategice cu cei care pot susține creșterea brandului tău în piață.
6. Evaluează. Planul și acțiunile specifice trebuie monitorizate și evaluate permanent, astfel încât să știi ce performează și ce trebuie schimbat.
în 2021, mersul din inerție nu e o soluție. Fii agil, curajos, ia decizii. Și mai ales fii creativ și adaptează-te la realitatea prezentă. E o bună perioadă de igienizare a brandului tău și de reconstrucție pe baze solide.
Mult succes!
Articol scris de Marilena Istrătescu, Managing Partner Foodwise Marketing, pentru ediția 101 a revistei Horeca România.
Parte a grupului de comunicare Hello, cu o prezență în piață de 10 ani, Foodwise Marketing este un hub de branding, conținut și creativitate pentru industria de food & beverages din România – corporații, antreprenoriate și comunități de consumatori. Competențele Foodwise Marketing includ dezvoltarea de concept “la cheie” în zona de retail și HoReCa, branding și comunicare integrată.