Cum a fost adaptat conceptul #Staycation în domeniul ospitalier?
Camerele de hotel au devenit în pandemie cel mai căutat „produs” din meniu în multe restaurante din lume. Știu că sună ciudat, dar așa au ajuns hotelurile din Londra să se reinventeze în perioada pandemiei când restricțiile le-au afectat afacerile în mod drastic. Știm cu toții care au fost restricțiile date de către autorități pe plan internațional, și anume închiderea localurilor după ora 21-22.00 (în funcție de țară). Acest lucru i-a făcut pe mulți hotelieri să se reinventeze și să ofere posibilitatea clienților săi să-și prelungească șederea la restaurantul sau barul hotelului până la ora târzie, condiția fiind să-și închirieze o cameră de hotel care venea la pachet.
Exemplu este The Standard Hotel din Londra, în restaurantul căruia desertul nu a fost doar al treilea fel de mâncare, ci și un fel de teaser pentru cei care nu voiau să se grăbească ca să ajungă în timp util acasă, din cauza restricțiilor. „Desertul” avea și o denumire specială – „Noaptea nu se termină aici”, care „includea”: o noapte la hotel cu toate condițiile, o periuță de dinți, pastă de dinți și lenjerie intimă de schimb. Și cel mai amuzant este faptul că rezervările nu se făceau din timp, totul se făcea conform rezervărilor de masă și în numele salvării gurmanzilor de la o amendă pe care puteau să o încaseze pe drum spre casă.
Dar ce înseamnă Staycation și de unde a provenit?
Cuvântul Staycation este compus din 2 cuvinte din limba engleză, și anume: „Stay” – a sta și „Vacation” – vacanță. Pe înțelesul tuturor – a petrece vacanța acasă. Dar în acest context, „acasă” nu înseamnă neapărat în casa în care stați, „acasă” se extinde la zona, orașul sau țara în care locuiți.
Când a apărut conceptul Staycation?
Despre această tendință s-a vorbit pentru prima dată în Statele Unite, în timpul crizei financiare din 2008, când mulți au trebuit să-și reducă brusc bugetul – inclusiv cel de călătorii. în aceste condiții, a apărut un interes crescut pentru vacanțe în apropiere.
Al doilea val al acestui trend a apărut, desigur, în pandemia de coronavirus din 2020. Turiștii au început să dedice mai mult timp și atenție călătoriilor interne (prin țara în care locuiesc), ba chiar în orașele sau localitățile în care locuiesc.
De ce a devenit Staycation atât de popular?
Dacă înainte orice vacanță era planificată din timp și programul acesteia trebuia distribuit pe ore și uneori pe minute, conceptul Staycation îți lasă mai multă libertate și mai mult timp pentru tine. Pentru că: în primul rând, eviți aglomerația din aeroporturi, zone turistice superaglomerate, programările la diverse activități etc. în al doilea rând, dacă alegi o vacanță aproape de localitatea în care locuiești, te poți bucura de mai mult timp liber (ajungi mai repede), poți face acele activități de care înainte nu aveai timp (să vizitezi muzeele locale, centrele de Spa sau agrement). Și în al treilea rând – încurajezi turismul local. Iar noi chiar avem cu ce ne lăuda din punct de vedere al peisajelor, al tradițiilor, al culturii etc.
în plus, a rămâne în localitatea unde locuiți înseamnă să fiți mai ecologici. Acest lucru înseamnă că reduceți emisiile de carbon și încurajați și sprijiniți comunitatea locală (ceea ce am și specificat mai sus). în general, Staycation promovează o abordare conștientă a călătoriilor: nu trebuie să mergeți la Barcelona sau la Paris doar pentru a bifa un nou target din lista voastră, ci ați putea să vă bucurați de multe edificii locale cu multă istorie în spate și să le descoperiți exact ca un turist străin.
Cum a ajutat conceptul Staycation domeniul ospitalier să supraviețuiască?
Și restaurantele și hotelurile au fost nevoite să găsească o soluție ca să atragă clienți și să-i mențină pe cei loiali. Așa au ajuns la ideea de a se reuni și de a le oferi oaspeților pachete atrăgătoare care să îi determine să stea mai mult și să nu să se grăbească să se întoarcă repede acasă din cauza restricțiilor. Aceste pachete reprezintă o experiență all inclusive chiar la tine în oraș. Adică camerele de hotel se transformă într-un spațiu multifuncțional, în care poți lucra în timpul zilei, iar seara să devină un restaurant privat în care nu este nevoie să te grăbești să savurezi cina pentru că poți să rămâi tot aici peste noapte. Iar ca să atragă și mai mulți clienți, hotelierii au venit cu ideea de a completa „sejurul” cu un masaj la SPA sau alte ritualuri individuale, unde distanțarea socială este respectată.
Cu venirea sezonului cald, lucrurile oricum se mai relaxează pentru că poți petrece mai mult timp afară. Iar hotelurile și restaurantele nu au stat pe loc, ci au venit și cu alte propuneri pentru clienții lor. Hotelierii care dețin și o sală de sport și fitness le-au oferit clienților posibilitatea de a se antrena în aer liber și au mutat antrenamentele în exterior. Centrele SPA se pot subînchiria de grupuri limitate pentru diverse evenimente, iar restaurantele și-au redeschis terasele nu doar pentru cina à la carte, ci și pentru a putea servi un mic dejun sănătos sau a savura relaxat un brunch în timpul unei întâlniri de afaceri.
Personal, am încercat acest tip de „evadare” și m-am convins că orice experiență de acest tip te face să te relaxezi, chiar dacă are loc în orașul în care locuiești.
Cu siguranță tendința #staycation va rămâne un concept popular mult timp și după pandemie, pentru că oferă o vacanță rapidă, diversificată și inovativă, foarte aproape de casă!
Articol scris de Natalia BEREZOVSKAIA, arhitect de interior la Creativ Interior, pentru ediția 103 a revistei Horeca România.