FPTR: Nu prețurile împiedică străinii să vină în România ci lipsa de promovare
Creșterea taxelor, a prețului combustibilului, gazelor și energiei, lipsa măsurilor de susținere a turismului au făcut ca în România valoarea coșului de vacanță să crească, afirmă reprezentanții Federației Patronatelor din Turismul Românesc. Cu toate acestea, România, ca destinație turistică poate fi considerată în continuare un chilipir pentru turiștii străini susțin reprezentanții FPTR, care subliniază că „nu prețurile sunt cele care împiedică turiștii străini să vină în România ci faptul că nu se știe că țara noastra este o destinație accesibilă de petrecere a concediilor, în special în stațiunile de pe litoralul românesc”.
Experții de la Post Office Travel Money au monitorizat prețurile a opt produse alimentare și nealimentare de uz comun, absolut necesare într-un concediu, în 40 de destinații de vacanță de pe întreg mapamondul, mai puțin România. FPTR a continuat acest studiu introducând prețuri pentru produse și servicii similare din țara noastră.
Rezultatul acestei analize arată că România este o destinație turistică de litoral cu prețuri medii de vacanță aflată pe locul patru, într-un top al celor mai ieftine destinații din Europa, în urma competitorilor Bulgaria, Spania și Turcia dar înaintea Greciei, Croației și Franței.
România a scăzut cu două locuri față de 2012, când ocupa locul doi, comparativ cu aceleași destinații.
Coșul de vacanță analizat în acest raport a inclus următoarele articole: o masă pentru doi adulți (include 3 feluri de mâcare și o sticlă de vin local), un pahar de vin, un pachet de țigări Marlboro Lights, o sticlă de bere locală, o apă minerală de 1, 5 l, o ceașcă de cafea servită la o cafenea, o sticlă de Coca-Cola și o cremă de protecție solară cu factor 15.
Tabel 1: Prețuri comparative pentru coșul zilnic – în topul celor 9 destinații de petrecere a vacanței
În urma analizei acestor date s-a constat că Bulgaria este cea mai ieftină destinație, potențialii turiști suportând un cost total al coșului de vacanță zilnic de 38,46 €, iar la polul opus, considerată drept cea mai scumpă destinație de petrecere a vacanței este Italia, unde turiștii vor cheltui 80,89 € pentru aceleași bunuri și servicii.
În aceste condiții, România, ca destinație turistică poate fi considerată în continuare un chilipir pentru turiștii străini, unde aceleași produse costă 41,31 € însemnând o economie de 7,06 € pe zi, față de următoarea clasată, Grecia.
Ținând cont de aceste aspecte putem spune că nu prețurile sunt cele care împiedică turiștii străini să vină în România ci faptul că nu se știe că țara noastra este o destinație accesibilă de petrecere a concediilor, în special în stațiunile de pe litoralul românesc.
Chiar dacă pentru turiștii străini petrecerea vacanței în România ar putea fi un chilipir, pentru majoritatea românilor, vacanța în propria tara rămâne un lux, datorită puterii scăzute de cumpărare a acestora.