Jones Lang LaSalle: Piața hotelieră din București dă semne de revenire
Chiar dacă hotelierii din București nu reușesc să obțină rezultate similare celor din perioada premergătoare crizei, sectorul hotelier din capitala României începe să marcheze ușoare reveniri, a anunțat recent compania Jones Lang LaSalle.
„Rezultatele primelor 5 luni ale anului 2013 arată o rată de ocupare de 58,2%, în creștere cu 7% față de aceeași perioadă a anului anterior, în timp ce nivelul veniturilor per cameră a înregistrat o creștere de 5%, ajungând la 45 euro. Prețul mediu per cameră rămâne scăzut, la un nivel de 78 euro, fiind cu 34% sub nivelul înregistrat în 2007. Pe termen lung, piața hotelieră bucureșteană așteaptă să înregistreze o creștere, având în vedere redresarea mediului economic, precum și creșterea numărului de vizitatori din categoria turismului de afaceri„, se arată în raportul „Bucharest City Report – Q2 2013”.
Oferta
Potrivit Jones Lang LaSalle, în luna iunie 2013 în București erau 77 de unități hoteliere însumând 9.500 de camere. Piața hotelieră este în mare parte dominată de segmentul corporate, în consecință și oferta este în mare parte compusă din unități hoteliere de 4 stele, 60% din stocul total al unităților de cazare fiind clasificate la acest nivel. Unitățile hoteliere de 5 stele reprezintă 22% din stoc, în timp ce unitățile de 3 stele cuprind 18% din oferta actuală a capitalei.
Trei unități hoteliere au fost finalizate în anul 2012 și anume hotelul Europa Royale, cu 90 de camere, clasificat la 4 stele, hotelul Cișmigiu, cu 60 de camere de 4 stele, și hotelul Marshall Garden, cu 63 de camera, de 5 stele. Ca proiecte de viitor, grupul Marriott International are în plan deschiderea celei de-a doua unități hoteliere în București, Courtyard by Marriott de 147 camere. Noul hotel va fi amplasat în zona centrală a capitalei, inaugurarea fiind anunțată pentru T1 – 2015.
Cererea
Anul 2012 a adus rezultate bune în industria hotelieră din București, înregistrându-se un nou vârf de 2,1 millioane de înnoptări. Turiștii internaționali dețin peste 56% din totalul acestora. În plus, Aeroportul International Henri Coandă a înregistrat un trafic de 7,1 milioane pasageri, ceea ce reprezintă o creștere cu 40% față de anul 2011. Această creștere se datorează în mare măsură transferului de operațiuni de pe Aeroportul Aurel Vlaicu Băneasa, după închiderea acestuia în martie 2012.
Investiții
Criza financiară a avut un efect major asupra pieței de investiții din România: din anul 2008 până în prezent s-au înregistrat numai câteva tranzacții cu unități hoteliere, potrivit companiei Jones Lang Lasalle. Cea mai recentă tranzacție o reprezintă vânzarea hotelului de 3 stele Ibis din Sibiu, în noiembrie 2011, cu o capacitate 195 de camere, vândut pentru suma de aproximativ 10 milioane euro.
„Până în luna iunie 2013 nu s-a înregistrat nicio tranzacție pe segmentul hotelier, lucru pe care-l anticipăm și pentru a doua parte a anului 2013. Orașul București rămâne în continuare subdezvoltat ca destinație turistică, fiind dominat de turismul de afaceri. O paletă mai diversificată de unități hoteliere ar putea transforma orașul într-o destinație turistică de tip city break atât pentru turiștii locali cât și internaționali, iar în final ar putea crește interesul investitorilor pentru piața hotelieră locală„, se arată în raportul Jones Lang LaSalle.