Liber la angajări în industria ospitalităţii din România
Piața muncii din industria ospitalității este din ce în ce mai dinamică în România. Recent, a fost lansat un proiect ambițios, care își propune să faciliteze integrarea pe piața muncii aferentă sectorului turistic a 800 de șomeri și persoane aflate în căutarea unui loc de muncă. Proiectul „Instrumente Strategice pentru ocupare în industria Turismului” va demara efectiv pe 1 septembrie 2011, va avea o durată de implementare de 36 de luni și vizează un public țintă numeros: 200 de persoane inactive și de 600 de șomeri.
Dintre aceste persoane, 100 vor fi calificate în ocupația de Agent de turism pentru circuite tematice. În urma proiectului se vor plasa în industria turistică minim 20% din persoanele instruite, din care minim 25 de persoane în ocupația de Agent de turism pentru circuite tematice.
Proiectul a fost lansat de Asociația PartNet – Parteneriat pentru Dezvoltare Durabilă, specializată în dezvoltarea de proiecte cu finanțare europeană. Cu această ocazie a fost lansat și un Studiu național de evaluare a evoluției ocupațiilor, a cererii și ofertei de fortă de muncă în industria turistică. Potrivit acestuia, printre ocupațiile care ar putea evolua cel mai mult, în următorii ani, în industria touroperatorilor, se numără:
1. Account manager – interfața necesară între agenții și firme pentru business travel
2. Programatorul de activități turistice – emergent în panorama internaționala, și ca urmare a efectului de agregare a agențiilor de voiaj și a specializării necesare în raport cu diferitele tipuri de clienți;
3. Însoțitorul cultural, adică un ghid care poate avea diferite specializări (cunoștințe istorice, artistice, ambientale etc) și abilități comportamentale și relaționale; acesta se găsește printre profilurile cele mai inovative care permit activarea ofertei turistice de tip istorico-artistic, religios, ambiental, asigurând competențele necesare și medierea culturală.
4. Specialiști pe partea de Internet Company; aceștia nu au competențe doar în tehnologia informației, ci și cunoștinte specifice în sectorul online.
În zona de cazare și restaurante, printre cele mai „de viitor” meserii se numără:
1. Food&Beverege Manager – din ce în ce mai mult este necesar ca acesta să posede cunoștințe semnificative de administrație
2. Somelier – nu numai în restaurantele de clasă medie-înaltă, ci și în cadrul activităților legate de dezvoltarea propunerii de produse oenogastronomice și agroturistice.
În zona serviciilor pentru turism, ca meserii de viitor, în special la nivel de contracte de consultanță, se numără managerii de destinație, planificatorii de circuite tematice, sau experții în marketing teritorial.
Proiectul „Instrumente Strategice pentru Ocupare în industria turismului” vizează și organizarea unui Târg de locuri de muncă pentru industria turistică, care să reunească cererea și oferta de muncă. De asemenea, proiectul vizează și realizarea unui portal care va conține informații despre cererea și oferta de forță de muncă în industria turistică.
Proiectul este inițiat și elaborat de Asociația PartNET – Parteneriat pentru Dezvoltare Durabilă, alături de șase parteneri naționali și doi parteneri transnaționali, care vor coopera în vederea dezvoltării durabile a turismului românesc. Aceștia sunt: Camera de Comerți și Industrie Prahova, Consiliul Județean Prahova, Consiliul Județean Dâmbovița, AJOFM Prahova, Consiliul Județean Neamț, Primăria Municipiului Neamț, Consortium Universus și Provincia BAT. Valoarea totală a proiectului este 20.560.888,47 lei.