Operatorii de turism de pe litoral în faţa unui sezon dificil
Care sunt principalele probleme cu care se confruntă operatorii din turism de pe litoralul românesc la începutul sezonului 2011? Costurile de operare pe litoralul românesc extrem de ridicate, percepția greșită pe care o au turiștii români că „la noi e scump și ieftin”, insuficiența activităților de agreement care se organizează în stațiunile de pe litoralul românesc, fluctuația de personal și slaba calificare a personalului care activează în domeniul turismului și nu în ultimul rând percepția falsă creată de comparațiile incorecte cu litoralul bulgăresc sunt principalele probleme pe care ni le-au împărtășit operatorii de turism de pe litoral.
„Principala problemă cu care se confruntă litoralul românesc la început de sezon, ca în mai toți anii, este percepția gresită pe care o are o parte din public: că la noi în țară e scump și calitate slabă. Prin intermediul Study Tourului pe care l-am organizat în perioada 26-29 mai, credem că am demontat acest mit, demonstrând participanților și presei că avem și locații cu dotări impresionante,
dar și unități oneste, cu prețuri foarte mici. Am găsit hotelieri entuziaști, pregătiți să își întâmpine turiștii și să le ofere vacanța la care au visat tot anul”, ne-a declarat directorul general al agenției Bibi Touring, Adrian Voican.
Și ANAT crede că există o percepție falsă creată de comparația incorectă cu litoralul bulgăresc, care „a beneficiat de condiții de concurs total preferențiale față de cel românesc – investiții financiare germane, management german și, desigur, turiști germani”. În plus, ne spune președintele ANAT, Corina Martin, diferența de taxe de operare hotelieră și impozite către stat este de 3 la 1 între litoralul românesc și cel bulgăresc, ceea ce face imposibilă orice încercare de aliniere a tarifelor între cele două destinații.
În ciuda costurilor mari de operare, hotelierii de pe litoral nu măresc tarifele
Cu toate aceste probleme însă, tarifele de pe litoralul românesc în acest sezon au scăzut din nou, față de sezonul 2010, la fel cum s-a intamplat în 2010, potrivit ANAT. Și directorul Bibi Touring spune că tarifele de anul acesta sunt mai avantajoase deoarece sunt completate cu multe oferte speciale, servicii gratuit incluse, în special pentru copii. Acesta ne mai spune că există și hoteluri modernizate care și-au ajustat tarifele într-o oarecare măsură.
„Hotelul Iaki a ales pentru acest sezon să păstreze grila tarifară pe care a operat și în sezonul 2010, excepție făcând tarifele de rak-rate, adică acele tarife pe care le practicăm pentru turiștii individuali sosiți la recepție, unde am operat o creștere de 10% la fiecare sezonalitate. Mai mult, la ce înseamnă tour-operatori, agenții sau grupuri, am ales să fim chiar și mai flexibili decât anul trecut, și să venim cu oferte tip last minute și mai scăzute și cu pachete tip oferte speciale și mai avantajoase”, ne-a declarat Anca Nedea, managerul general al hotelului de 5 stele din stațiunea Mamaia. Motivul pentru această flexibilitate este, potrivit managerului general dorința de a maximiza gradul de ocupare pe cât este posibil.
În ceea ce privește problemele cu care se confruntă hotelierii de pe litoral, costurile de operare de pe litoralul românesc reprezintă fără îndoială o mare provocare pentru orice patron de pe litoral, spune Anca Nedea. „Eu sper ca și curajul dovedit de aceștia să fie într-o bună zi răsplătit cum se cuvine, dar asta nu se poate decât mulțumind consumatorul nostru final -Â orice tip de client care accesează vară, sau în restul anului, produsul de litoral”. Perceptia de „tarif mare”, este de fapt o metaforă pentru „tarif nejustificat”, mai spune Anca Nedea, pentru că omul nu simte că a fost răsplătit suficient pentru banii investiți. „Prin urmare este nevoie să ne concentrăm cu toții pe calitatea serviciilor, pe creerea de oportunități de accesare a altor servicii și pe ospitalitatea noastră față de client”.
Hotelul Splendid din Mamaia păstrează și în acest an tarifele din sezonul trecut, atât cele de la recepție, cât și tarifele oferite agențiilor de turism cu care colaborează. „Estimăm un grad mediu de ocupare pentru acest sezon la 85%, având în vedere că unitatea noastră hotelieră nu are un număr foarte mare de camere. Pentru weekend-uri gradul de ocupare estimat este de 95%, dar depinde mult și de condițiile meteorologice. Sperăm ca vremea să țină cu turiștii în acest an”, ne-a declarat managerul hotelului, Adrian Pindici.
O altă problemă caracteristică întregului sezon, potrivit managerului hotelului Splendid o reprezintă insuficiența activităților de agrement care se organizează în stațiunile de pe litoralul românesc și, nu în ultimul rând, fluctuația de personal și slaba calificare a personalului care activează în domeniul turismului. Criza economică este un alt factor demoralizator pentru turismul de pe litoral. O veste bună însă, ar fi, potrivit lui Adrian Pindici, că „Stațiunea Mamaia nu este ocolită de turiștii străini, putem afirma acest lucru cel puțin din rezervările primite la Hotel Splendid de pe site-urile de rezervări online până în prezent”.
În ceea ce privește promovarea litoralului românesc, ANAT crede că „Asociația Litoral-Delta Dunării este entitatea care, în opinia noastră, trebuie să realizeze dezvoltarea și promovarea destinației pe care o reprezintă, numai că – în continuare – legislația română nu alocă bugete acestor asociații regionale, întrucât Statul dorește să-și mențină în continuare controlul asupra dezvoltării și promovării turismului românesc”.
Din pacate, spune președintele ANAT, „bugetul de promovare a României este în continuare integral la dispoziția unui minister, deci a unei autorități publice, în loc să fie alocat către asociațiile regionale, create în sistem parteneriat public-privat, și deci formate din autoritățile locale, hotelierii și agențiile reprezentate local, alți actori economici cu activitate în turismul local – Camere de Comerț, aeroport, gastronomi, operatori de agrement etc.”.