Piața muncii din HoReCa în 2021
Trebuie să recunoaștem cu toții că traversăm cea mai neobișnuită, nepredictibilă și ciudată perioadă din istoria ospitalității. Dacă în 2020 discutam despre pierderile mari, despre “azi deschidem – mâine închidem”, despre cum facem să ne păstrăm oamenii buni, care nu se pot descurca financiar cu ajutorul de la stat, anul acesta, cel puțin la fel de greu ne va fi când va trebui să angajăm oameni noi, pentru repornirea mult așteptată.
Mulți dintre dumneavoastră veți spune că nu asta e problema, că sigur cei care au stat acasă vor fi dornici să revină la muncă, că vor fi mai stabili și mai disciplinați. De exemplu, în cazul unui restaurant, problema principală s-ar putea reduce la capacitatea financiară a acestuia, capacitatea de a putea să se susțină o perioadă. Da, perfect adevărat, doar că lucrurile nu se reduc doar la atât.
Anul trecut, toate aceste schimbări aduse de pandemie au generat o schimbare a comportamentelor, nu doar în rândul consumatorilor, ci și în rândul angajaților din domeniu. Haideți să vedem doar câteva lucruri care i-au impactat direct pe angajați.
1. Măsurile noi de protecție, de exemplu, purtarea permanentă a măștii de protecție. în plus, orele petrecute la temperaturi ridicate, în picioare, au determinat, pentru mulți dintre ei, declanșarea unor alergii sau a unor probleme de sănătate mai mult sau mai puțin grave.
2. Schimbările, incertitudinile date de programul de lucru, de presiunea în anumite momente ale zilei – și aici ne putem gândi la cei care au trecut în zona de delivery. Pentru aceștia, toată această presiune i-a făcut de multe ori să cedeze fizic și psihic.
3. Teama unui loc de muncă nesigur, a faptului că e posibil să dureze niște luni, poate chiar ani, până când acest domeniu să își revină și ei să aibă aceleași venituri financiare ca în ultimii ani, i-a dus cel puțin într-o zonă de anxietate și de teamă a zilei de mâine.
Exemplele ar putea continua, însă nu despre asta vreau să vorbim, ci mai degrabă despre faptul că toate acestea, plus multe altele, i-au determinat pe o mare parte din angajații din HoReCa să își schimbe domeniul de activitate, să se reprofileze și reorienteze profesional.
Barmani foarte buni în meseria lor, au ales să o ia de la zero în IT. De ce? Pentru un venit stabil și un viitor sigur, în vreme de pandemie și nu numai. Bucătari de excepție în restaurante au ales fie să se orienteze către online, fie să se reinventeze și să meargă pe concepte noi, ca acela de a găti exclusiv pentru grupuri mici, familii etc. Angajați din hotelărie sau din zona de evenimente, grav afectată, au ales să își schimbe domeniul de activitate și mulți și-au deschis mici afaceri online sau azi sunt angajați în companii cu alt profil. Și putem continua. Cuvântul “safe” sau “siguranță” este luat din ce în ce mai în serios, și la propriu și la figurat.
Ce se va întâmpla în 2021 cu toți acești oameni? Vor reveni în HoReCa sau vor continua ce au început în 2020? Adevărul e că nu știm cu adevărat ce vom angaja, într-o piață în care și așa eram în deficit de personal, în vremuri fără pandemie. S-au închis și localuri, care au luat alte direcții de afaceri, într-adevăr, dar nu multe. în continuare, sunt mulți antreprenori care așteaptă ieșirea din starea de alertă și redeschiderea business-urilor.
Vom pleca de la minus, nu de la zero, asta ne e clar la toți. Vom avea nevoie mai mult ca niciodată de manageri buni, de strategie și de o echipă foarte bună. Da, este vital să le avem pe toate acestea, indiferent de situația financiară a fiecărui business, asta dacă vrem un start bun. Va trebui să schimbăm concepte vechi, să aducem idei noi, să găsim forme de a atrage înapoi, în locurile de altădată, aceeași clienți, dar care au astăzi obiceiuri noi, metehne dobândite, frici, temeri și care tocmai ce au învățat că se poate și altfel. Că au de unde alege dacă vor ceva “bun” și că le poate veni “la ușă“, oricând doresc.
De unde angajăm oameni buni? Din aceeași piață ca și până acum, numai că acum va trebui să fim mai flexibili, poate vom atrage persoane care vin la rândul lor din alte domenii și care vor să învețe să lucreze în domeniul acesta. Pentru asta ne trebuiesc manageri buni, care să știe să recruteze după un profil bun, care să ni se potrivească, în conditiile de acum. Ar fi bine să nu facem greșeli, să nu încercăm să mergem pe planurile din 2019, ca și cum nimic nu s-a schimbat anul trecut. Pentru că există riscul unui eșec rapid. Alături de starea fizică, s-a schimbat și starea psihică, aceasta din urmă nu trebuie ignorată. Altfel, nu vom avea cu cine face față presiunilor care vor urma, nu vom avea cu cine construi.
Va fi necesară o reașezare a posturilor și organigramelor, a numărului de angajați de care avem nevoie. Se pot schimba funcții, pot dispărea unele și pot apărea altele. De aceea, contează strategia pe care o avem și, dacă nu o avem, să o facem; ca să putem realiza ulterior planuri de acțiune potrivite.
Anul acesta ne va provoca mult mai mult ca anul trecut, pentru că ne va obliga să reușim să restartăm în condiții noi, nu doar să supraviețuim. Vom avea nevoie de oameni buni, nu neapărat de mulți, dar cu „o mână” de specialiști și “câțiva” manageri care știu ce fac, vom reuși cu siguranță.
Ne așteaptă un sezon estival cu alte provocări, dar sigur și cu multe oportunități. Depinde de noi ce vom face și cu cine vom alege să lucrăm, pentru a ieși cu bine și din anul acesta. Deocamdată e doar începutul.
Articol scris de Aida Chivu, Owner HR Boutique, pentru ediția 101 a revistei Horeca România.