Portul Constanţa esenţial pentru comerţul din Europa Centrală şi de Est
Adoptarea unor politici adecvate în domeniul transportului și logisticii ar putea adăuga până la 25 de miliarde de euro la Produsul Intern Brut al României până în 2025, și ar putea duce la crearea a 150.000 de noi locuri de muncă. Acestea sunt principalele concluzii ale seminarului de transport și logistică „Romania’s next step in becoming the Eastgate Trade Hub of Central and Eastern Europe”, organizat de Archicom, European Gateways Platform, Dutch-Romanian Network, Camera de Comerț Româno-Olandeză și PwC România.
Mai mult de 250 de experți și factori implicați au discutat în cadrul seminarului de astăzi de posibilitățile de a spori competitivitatea României în Europa, pentru se transforma în centrul logistic al Europei Centrale și de Est, prin intermediul Portului Constanța.
În cadrul conferinței s-a anunțat de asemenea crearea primelor facultăți de logistică din România, deschise în parteneriat de Universitățile Politehnice din București și Timișoara, Universitatea Ovidius din Constanța și Universitatea Fontys de Științe Aplicate din Venlo. „Acest program, finanțat parțial de către statul olandez, este un pas important înainte în dezvoltarea capacității logistice și de transport a României, prin crearea unei noi generații de specialiști în logistică cu o înaltă calificare, care vor folosi practicile și capacitățile logistice de ultimă generație, similare cu cele utilizate în Olanda”, a declarat Gerard Kuijs, Proprietar și Director Executiv Archicom România.
De asemenea, în cadrul conferinței s-a anunțat și crearea Romania Black Sea Gateway Association, o organizație menită să promoveze dezvoltarea potențialului României în domeniul activităților de re-export, transport și logistică, acționând ca un partener de dialog pentru autoritățile române, dar atrăgând totodată investitorii interesați de oportunitățile comerciale, de asamblare, transport și logistică oferite de România. „Noile State Membre ale Uniunii Europene, plus Austria, generează în prezent mai mult de 12% din PIB-ul UE, însă regiunea atrage mai puțin de 1% din traficul maritim de marfă destinat Europei. Acesta este un dezechilibru major, estimat din calculele noastre la mai mult de 5 milioane de containere TEU pe an și 20 de miliarde de tone de mărfuri vrac, bunuri provenind în principal din Asia de Est și Orientul Mijlociu care ar trebui să ajungă direct în regiune, dar tranzitează în schimb statele din Europa de Nord-Vest”, a declarat Robin Martens, Directorul Executiv European Gateways Platform și Directorul General al Archicom România.
„Acest lucru se datorează în principal faptului că statele din nord-vestul Europei, așa cum sunt Olanda, Germania și Belgia, oferă un cadru fiscal foarte atractiv pentru transportatorii de marfă și operatorii logistici, având totodată capacități de infrastructură foarte bune, atât în ceea ce privește infrastructura portuară, cât și coridoare logistice de interior, porturi interioare și sisteme de transport intermodal eficiente. Însă pentru bunurile venind dintre Asia, rutele mai lungi înseamnă costuri mai mari, timpi de livrare mai lungi și emisii mai mari de gaze cu efect de seră”, a adăugat Martens.
„România, cu poziționarea sa geografică strategică, ar putea atrage o parte importantă a traficului de mărfuri venind din Asia către Europa Centrală și de Est, dacă ar exista un regim fiscal și legislativ adecvat. Am observat deja o creștere solidă a exporturilor României în ultimul an. Suntem încrezători că dacă s-ar adopta politicile necesare în domeniul transportului și logisticii, exporturile României ar putea să crească încă și mai mult, prin adăugarea bunurilor re-exportate provenind din Asia, sau chiar produse semi-fabricate și intermediare care ar fi asamblate în România și livrate la export”, a declarat Peter de Ruiter, Președintele Camerei de Comerț Româno-Olandeze și Partener, Liderul Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, PwC România.
Cele mai multe dintre modificările legislative necesare pentru a îmbunătăți statutul României de centru logistic al Europei Centrale și de Est sunt simplu de pus în practică și au costuri neglijabile pentru bugetul public pe termen scurt, dar ar putea genera beneficii majore pentru finanțele publice chiar pe termen mediu și lung.
Soluțiile propuse de participanții la seminar au fost:
a.   Plata TVA la import prin decont pentru toate companiile, indiferent de valoarea importurilor;
b.   Reprezentarea fiscală globală;
c.   Oferirea de avantaje suplimentare pentru Agenții Economici Autorizați;
d.   Vămuirea mărfurilor în interiorul țării;
e.   O strategie de transport inter-modal în România;
f.   Educația în domeniul logistic și al lanțurilor de aprovizionare în cadrul Universităților din România;