SEO local, cea mai eficientă strategie de marketing pentru afacerile locale
Industria ospitalității din România a fost grav afectată de criză și a pierdut deja câteva mii de angajați, dar unii jucători au reacționat rapid, găsind în mediul online soluțiile inovatoare care să le asigure supraviețuirea.
Nu mai este o noutate faptul că HoReCa a fost una dintre industriile cel mai puternic afectate de restricțiile impuse de autorități pentru limitarea răspândirii noului coronavirus. Majoritatea afacerilor care au reușit să navigheze aceste ape tulburi și-au continuat activitatea orientându-se spre ecosistemele digitale – noi metode de plată sau aplicații mobile -, altele și-au regândit în întregime modelul de business. în toate cazurile, mediul online a jucat un rol hotărâtor, devenind cea mai importantă piață de desfacere.
Cu sute de mii de căutări efectuate pe Google în fiecare secundă, cursa pentru locurile de pe prima pagină a motorului de căutare a devenit una dintre principalele preocupări ale celor mai multe businessuri. Știm cât de important este pentru ele să-și vadă numele acolo, dar de la crearea și dezvoltarea unui website care să facă livrări, de exemplu, la afișarea lui exact utilizatorilor care ar putea converti este o cale lungă. Website-ul are nevoie de strategii care să asigure o congruență perfectă cu scopurile și obiectivele afacerii, nu doar să fie vizibil.
Iată de ce credem că e nimerit, mai ales în această perioadă, ca afacerile din domeniul ospitalității să își canalizeze toate eforturile de marketing în direcția optimizării pentru motoarele de căutare, cu precădere spre SEO local.
DE CE SEO LOCAL?
Pentru că, potrivit lui Google, 46% din căutările efectuate au o “intenție locală”, iar aproximativ 76% din utilizatorii care caută servicii locale pe telefon vizitează locația în aceeași zi. Același lucru este valabil și pentru website-urile care fac livrări.
Dar întâi de toate să clarificăm – SEO se referă la toate acțiunile pe care un website le face pentru a ajunge în rezultatele motoarelor de căutare, prima pagina fiind, desigur, cel mai râvnit loc din Google. Asta pentru că majoritatea oamenilor care caută online serviciile și produsele de care au nevoie aleg unul sau mai multe linkuri din rezultatele de aici. Din acest motiv și lupta acerbă pentru aceste poziții.
Dar o strategie de optimizare generală nu avantajează prea mult afacerile locale. Un restaurant care oferă servicii doar într-o anumită zonă, de exemplu, nu beneficiază de pe urma căutărilor de genul “livrare mâncare”. Fiind prea general, termenul ar putea fi folosit de sute de utilizatori care caută aceleași servicii însă într-o zonă diferită. Prin urmare, locația restaurantului este extrem de eficientă în optimizare și restrânge targetarea, aducând pe website sau în locație doar vizitatorii din zona de interes.
Optimizarea locală ajută afacerile să apară în rezultate numai atunci când utilizatorii caută servicii strict într-o anumită locație. “Restaurant în apropiere” devine astfel una dintre cele mai valoroase expresii de căutare asociate industriei restaurantelor. Pentru a profita de popularitatea acestui cuvânt-cheie, restaurantul ar putea aplica strategii care să-i asigure un interes crescut din partea clienților, așa cum este încărcarea meniului pe site. Utilă ar fi și includerea unei versiuni PDF a fișierului pe care clienții să îl poată descărca. în cazul în care meniul se schimbă periodic este recomandată actualizarea website-ului ori de câte ori este nevoie. Și, desigur, urmăritorii rețelelor de socializare trebuie ținuți la curent cu toate noutățile și schimbările din locație.
în consecință, o etapă esențială a optimizării este alegerea celor mai potrivite cuvinte-cheie care să întoarcă website-ul ca rezultat utilizatorului, dar și clarificarea către motoarele de căutare că pagina respectivă este despre aceste cuvinte-cheie. Vizibilitatea efectivă a unui website este direct influențată de alegerea acestor termeni. Cu cât un website este mai bine indexat pentru anumite cuvinte-cheie, obligatoriu relevante pentru el, cu atât acesta va avea o poziție mai bună în Google și va atrage trafic calitativ.
GOOGLE MY BUSINESS
Majoritatea afacerilor locale, fie ele restaurante, hoteluri sau magazine, au locație fizică. Asta înseamnă că potențialii clienți le-ar putea găsi folosindu-se de Google Maps – cea mai folosită hartă pentru indicații. Astfel, Google My Business se transformă într-un instrument valoros pentru afacerile locale. Să nu mai spunem că este total gratuit.
Optimizarea profilului în Google My Business îmbunătățește șansele unei afaceri de a apărea ori de câte ori un utilizator introduce numele său în bara de căutare termeni relevanți pentru ea (ex. restaurant + numele tipului de bucătărie), precum și locația sa. Mai mult, GMB oferă informații detaliate despre unitate și evaluări din partea altor utilizatori. în acest fel, Google My Business îndeplinește două scopuri: în primul rând ajută la creșterea vizibilității unei afaceri locale în online și, în al doilea rând, ajută oamenii să găsească și să își spună părerea despre serviciile din zona lor.
Cum funcționează Google My Business? De fiecare dată când cineva caută pe Google ceva ce motorul de căutare a înregistrat ca având legătură cu o locație sau o zonă – “restaurant Universitate” sau “hotel în București”, de exemplu -, acesta va întoarce printre rezultate 3 înregistrări din Google My Business sub o hartă a zonei locale. Fiecare înregistrare conține numele, adresa și numărul de telefon al uneia dintre cele 3 companii, locația, programul de lucru, website-ul, o galerie foto, recenzii lăsate de clienții anteriori, ratingul locației, precum și alte informații utile.
Menținerea unei pagini Google My Business completă și corectă face parte din strategia de SEO local și este extrem de benefică pentru dezvoltarea afacerii.
DATE STRUCTURATE
Meniul este, fără doar și poate, unul dintre elementele care diferențiază restaurantele între ele, dar, în online, el nu are nicio putere de convingere dacă nu este pus într-o lumină bună. Datele structurate permit proprietarilor de restaurante să arate clienților informații utile despre serviciile oferite în cel mai prietenos mod de căutare posibil. în consecință, adăugarea de date marcate prin Schema.org permite motoarelor de căutare să afișeze informații specifice în rezultate – evaluări pe stele, prețuri, preparate etc. – îmbogățind linkul pentru a crește rata de click. Avantajul este că userii pot fi trimiși direct pe pagina care îi interesează, fiindu-le simplificată navigarea pe site. Iar pe lângă un CTR crescut, datele structurate se dovedesc a fi un instrument util și pentru motoarele de căutare pentru că le ajută să înțeleagă mai bine conținutul website-ului și să îl indexeze mai rapid în rezultatele căutării.
CITAÈšII LOCALE
Citațiile NAP (nume, adresă, număr de telefon) sunt pentru SEO local așa cum sunt backlink-urile pentru SEO general și se referă la toate locurile din online în care sunt listate numele, adresa și numărul de telefon al unei afaceri. Cu cât numărul acestui tip de mențiune este mai mare, cu atât Google va acorda o atenție sporită site-ului respectiv. Asta înseamnă că pe lângă link building, crearea de citații NAP ajută la consolidarea credibilității afacerii pe Internet pentru că ajută motorul de căutare să îi înregistreze informațiile și să le întoarcă apoi ca rezultat utilizatorilor care au nevoie de serviciile respective. Din acest motiv, este important ca toate informațiile furnizate să fie corecte și de actualitate.
Articol scris de Andreea TRIFAȘ, Marketing Communications Strategist Seo Factory, în ediția 103 a revistei Horeca România.