Serviciile de tip „competitive intelligence”, esențiale în strategia de business HoReCa
Nevoia crescută a companiilor pentru predictibilitatea raportată la mediile socio-politic și economic a determinat o triplare a segmentului de servicii de competitive intelligence în România, în ultimii doi ani. Aceste servicii implică culegerea, analiza și oferirea de informații despre vulnerabilități, riscuri, dar și despre oportunitățile din piață.
Pandemia de COVID-19 a impactat major activitatea în HoReCa, una dintre cele mai afectate industrii de restricțiile impuse, în ultimii doi ani, pe fondul crizei sanitare. Predictibilitatea raportată la mediile socio-politic și economic au devenit, astfel, obligatorii pentru companiile din industrie, iar cunoașterea anticipativă a oricăror evoluții și mutații din domeniu este de natură să sprijine și să fundamenteze deciziile strategice și operaționale de business ale acestora.
Companiile de Competitive Intelligence, specializate inclusiv în furnizarea de analize integrate referitoare la mutațiile hibrid ale principalilor stakeholderi cu impact direct în business, sunt o soluție și un răspuns adecvat pentru acest gen de vulnerabilități și riscuri. Aceste servicii presupun culegerea, analiza și oferirea de informații despre vulnerabilități, riscuri, dar mai ales despre oportunitățile dintr-o piață, cu scopul de a sprijini luarea de decizii strategice în companii.
Astfel, având în vedere mediul de business mult mai atent la fluctuațiile piețelor în care activează, în contextul pandemiei de COVID-19, dar și la mișcările competitorilor, la schimbările pieței de muncă și la predictibilitatea climatului politico-social în ansamblul său, piața de servicii de competitive intelligence s-a triplat, în România, în ultimii doi ani.
Managerii companiilor au dorit să fie mai informați, pentru a analiza mai rapid, eventual în timp real, piețe, companii, tendințe, în încercarea legitimă de a reduce la minimum riscurile generate de noi investiții, de fraudă, de asocierea cu noi parteneri sau de lansarea de noi strategii, servicii sau produse.
Influențele pieței de competitive intelligence în România
În România, piața serviciilor de tip competitive intelligence este prezentă de puțin timp, potențialul de creștere fiind unul major. Ca orice piață nouă, ea este direct legată de mai mulți factori socio-economici: gradul de competitivitate pe un anumit sector sau într-o anumită industrie, apetența pentru investiții într-o anumită regiune, măsurile guvernamentale de incentivare sau politica fiscală. Toate acestea influențează direct modul în care conducerea companiilor se raportează la necesitatea serviciilor de tip competitive intelligence.
Serviciile de competitive intelligence reprezintă circa 30% din întreaga piață de corporate intelligence din România, estimată la aproximativ 10 milioane de euro în 2020.
În prezent, în România, cea mai mare apetență pentru servicii de tip competitive intelligence o au companiile internaționale, care activează în sectoare competitive, precum fonduri de investiții, societăți bancare și companii de asigurări, de retail și energie. În același timp, tot mai mulți manageri din HoReCa înțeleg importanța alocării de resurse în acest sens și apreciază informarea prealabilă, diligența și cunoașterea obiectivă a pieței.
Analizele Corporate Intelligence Agency sunt customizate pe nevoile specifice ale fiecărei companii în parte, fie că vorbim despre piața financiară sau industria HoReCa, obiectivele partenerilor sunt subsumate într-un spectru larg de linii de business acoperite de CIA.
Astfel, serviciile Corporate Intelligence Agency (CIA) se adresează tuturor companiilor și corporațiilor care înțeleg importanța utilizării unor profesioniști pentru generarea de informații sigure, care să poată fundamenta procesele decizionale, oferind cunoaștere asupra unor fenomene sau conjucturi socio-politice, piețe sau situații de interes, precum și reducerea riscurilor sau vulnerabilităților în domenii ce pot afecta interesele economice și reputaționale ale companiei.
Nevoile companiilor care apelează la servicii de competitive intelligence
Identificarea vulnerabilităților este una dintre principalele nevoi ale companiilor, iar pentru asta apelează la enhanced due-dilligence, mai ales în cazul investițiilor. Este vorba despre un serviciu complex, care vizează toate potențialele vulnerabilități sau probleme pe care le poate întâmpina o companie atunci când analizează oportunitatea unei noi investiții.
Pe lângă acest tip de due-dilligence, companiile apelează frecvent la servicii de tip competitive intelligence pentru cunoașterea partenerilor comerciali sau pentru cunoașterea unei persoane cheie ce prezintă o relevanță deosebită în businessul lor sau ar putea să prezinte în viitor, precum un angajat cheie. Aceste servicii de tip background check sunt targetate și menite să ajute companiile să rămână în conformitate cu rigorile politicilor lor interne, precum politicile de tip „know your partner”, care se dovedesc a fi decisive pe parcursul unor crize, precum cea traversată în prezent.
În consecința activității agențiilor care oferă servicii de tip competitive intelligence, în proiectele de M&A, spre exemplu, în procesul de due-diligence, echipele de legal pot aduce modificări esențiale clauzelor contractuale, ca urmare a identificării unor elemente necunoscute până la acel moment de către partener, consultant sau avocații implicați în tranzacție. Nu de puține ori, tranzacția poate fi suspendată, iar uneori chiar anulată, apreciindu-se că există un risc prea mare, de natură financiară sau reputațională, pe baza informațiilor oferite de profesioniștii implicați în analiza datelor.
Alte beneficii
Referitor la managementul riscului, după intervenția profesioniștilor, companiile pot fi restructurate, procesele/procedurile din organizație sunt modificate, iar angajaților implicați în activități din sfera fraudei ocupaționale le sunt încheiate contractele de muncă, în timp ce parteneriatele cu furnizorii de bunuri/servicii asupra cărora planau suspiciuni de practici neconforme sunt, la rândul lor, suspendate.
În prezent, tot mai multe companii apelează la acest gen de servicii pentru îmbunătățirea capabilităților lor în domeniul managementul riscului. Cu atât mai mult aceste servicii pot fi extrem de importante pentru jucătorii cheie din industria HoReCa, având în vedere perioada pandemică și lipsa puterii de predictibilitate asociate cu aceasta.
Corporate Intelligence Agency este o companie de management al riscului dedicată exclusiv mediului de afaceri, specializată în identificarea potențialelor vulnerabilități, riscuri sau oportunități de business ale companiilor care apelează la serviciile sale.
Articol scris de Gabriel Zgunea, membru SMART HUB, pentru ediția 106 a revistei Horeca România.