Hotelierii români nu sunt interesaţi de obţinerea etichetei ecologice
În momentul de față nicio unitate de cazare din România nu are depus dosarul la Ministerul Mediului și Pădurilor în vederea obținerii etichetei ecologice europene, ne-a declarat astăzi Daniela Toma, consilier în Ministerul Mediului, în cadrul unei conferințe organizate de Consiliul Român pentru Clădiri Verzi, pe această temă. Doar 3 hoteluri din România dețin în prezent eticheta eco, hotelul Saturn din stațiunea cu același nume, hotelul Crowne Plaza din București și hotelul Piatra Șoimului din Sinaia, în condițiile în care la nivel european numărul unităților de cazare care dețin eticheta ecologică este în continuă creștere.
Lipsa unei culturi ecologice în rândul operatorilor economici din România dar și a românilor în general, dorința de a obține profit imediat din orice investiție și lipsa unei gândiri pe termen lung, dar și „hârțogăria” pe care o implică obținerea etichetei ecologice, par a fi principalele motive pentru care operatorii de turism nu acordă atenție etichetei ecologice europene.
Daniela Toma ne-a spus că eticheta eco pentru serviciile de cazare turistică nu este greu de obținut, însă necesită timp din partea operatorilor economici. Practic aceștia trebuie să depună un dosar la Ministerul Mediului, în care să demonstreze că unitatea lor corespunde exigențelor ecologice stabilite de Comisia Europeană.
Directorul hotelului Piatra Șoimului din Sinaia, a treia unitate de cazare din România care a obținut certificatul ecologic (în luna mai a anului trecut), a sublinat astăzi că investițiile realizate în hotel în vederea respectării criteriilor impuse de UE pentru acordarea etichetei își arată deja roadele în reducerea consumului de apă, de energie și gaze și implicit în reducerea cheltuielilor cu acestea, dar și în aprecierile care vin din partea clienților.
„În condițiile în care am mărit capacitatea restaurantului de la 70 la 100 de locuri, iar businessul pe restaurant a crescut cu 35%, consumul de apă a rămas la fel datorită investițiilor în eficientizare”, a declarat directorul hotelului, Mădălina Rădulescu. Aceasta a adăugat că grija pentru mediu este apreciată și de turiștii care se cazează la hotel și care caută din ce în ce mai mult „hotelurile verzi”.
„Clienții apreciază grija noastră permanentă față de mediu și cred că pe viitor tot mai mulți turiști vor căuta unitățile de cazare care respectă mediul. Faptul că deținem eticheta ecologică nu pot să spun este un factor determinant pentru clienți atunci când aleg unitatea noastră de cazare, însă este un factor principal pentru care ei revin la noi”, crede directorul hotelului Piatra Șoimului.
Eticheta ecologică europeană sau „certificatul eco-label” a devenit, în cei 10 ani de când a fost introdusă pe piață de Comisia Europeană, un simbol al produselor și serviciilor „verzi” care nu afectează mediul.
Ce este de fapt eticheta ecologică europeană? Eticheta ecologică a fost introdusă de Comisia Europeană în 1992 pentru a încuraja piața produselor verzi și reprezintă o schemă unică de certificare care ajută consumatorii să distingă produsele/serviciile „verzi”, care nu afectează mediul. Eticheta vizează 26 de grupe de produse din diferite sectoare de activitate și 2 activități din domeniul serviciilor. În domeniul serviciilor eticheta se poate acorda pentru serviciile de cazare turistică și pentru serviciile de camping.
Criteriile de acordare a etichetei prevăzute pentru serviciile de cazare turistică au ca scop reducerea consumului de energie, reducerea consumului de apă, reducerea cantității de deșeuri generate, favorizarea utilizării resurselor regenerabile și a substanțelor mai puțin dăunătoare mediului, dar și promovarea comunicării și educației în domeniul protecției mediului.
Un avantaj important pe care îl aduce operatorilor din turism eticheta eco este reducerea costurilor. Practic pentru obținerea etichetei operatorul trebuie să întreprindă măsuri care reduc implicit și costurile.
Mai multe informații despre obținerea etichetei ecologice europene găsiți aici.