Hotelurile din România au scăzut tarifele cu 30% în 2011
Chiar și în condițiile majorării taxelor și impozitelor, dublării costurilor pentru utilități, și a taxelor supradimensionate privind forța de muncă, hotelierii români au reușit să scadă tarifele cu 30% față de anul 2010, și să devină jucători competitivi pe piața hotelurilor din Europa, potrivit Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).
Pe baza unui studiu efectuat de FPTR, constând în analiza comparativă între România și țările vecine, Ungaria, Austria și Bulgaria, în ceea ce privește tarifele în unitățile de cazare din capitalele acestor țări pe perioada Sărbătorilor de Iarnă, precum și ofertele restaurantelor pentru Crăciun și Revelion, reiese că România are tarife comparabile sau chiar mai scăzute decât aceste țări (Vezi tabel 1).
O primă analiză a constat în compararea tarifelor pentru o cameră double standard, în hotelurile de trei, patru și cinci stele din capitalele țărilor cu care România se află în concurență directă, situate atât în centrul orașelor, cât și la periferie. Concluzia la care s-a ajuns este că tarifele în unitățile de cazare din România sunt cu aproximativ 20% mai mari decat în Bulgaria, cu 5% mai mici decat în Ungaria și cu 50% mai mici decât în Austria. Mai mult decât atât, potrivit FPTR, datorită unei legislații foarte bune și a unor standarde ridicate în ceea ce privește clasificarea hotelurilor, România se poate lăuda cu o bună calitate a construcțiilor și dotărilor și cu respectarea numărului de stele pe care fiecare hotel îl deține.
„Evoluția tarifelor din România în anul 2011 a fost una descendentă, înregistrându-se o scădere a acestora cu 30% față de anul anterior, chiar și în condițiile majorării taxelor și impozitelor și a creșterii costurilor pentru utilități cu 50%„, se arată în comunicatul de presă.
„Dintr-o analiză privind taxele aferente salariilor, plătite către stat, putem afirma că România se situează între țările fruntașe în ceea ce privește costul cu forța de muncă, acesta fiind considerabil mai mare, cu aproape 30%, față de vecina noastră Bulgaria, comparabil cu Ungaria și mai mare cu 11% decât Austria, asa cum reiese din tabelul anexat”, a declarat Mohammad Murad, președintele FPTR.
De asemenea, România ocupă primul loc în topul țărilor în ceea ce privește numărul contribuțiilor la stat, zece la număr, urmată de Ungaria și Bulgaria, unde angajatorul trebuie să plătească un număr de 8 contribuții (vezi tabel 2).
Turismul, ca și industrie de ramură, se bazează în primul rând pe forța de muncă, pe personal calificat și motivat. „În aceste condiții, de majorare a costurilor cu întreținerea și contribuții la stat atât de mari pentru angajați și angajatori, hotelierii nu au posibilitatea de a oferi tarife mai mici, menținând sau chiar îmbunătățind calitatea serviciilor, se mai arată în comunicatul emis de FPTR.
Ca urmare, patronii din turism se luptă pentru existența, și nici într-un caz pentru obținerea unui profit care ar putea fi investit în îmbunătățirea calității serviciilor și în realizarea unei promovări externe eficiente.
Din păcate, turismul românesc nu beneficiază de aceeași promovare externă ca și țările cu care s-a realizat comparația, iar acesta constituie un motiv în plus pentru a considera eforturile patronilor din turism ca fiind deosebit de mari, potrivit reprezentanților FPTR. Este ca și cum am trăi în două țări diferite. Pe de o parte, patronii sunt obligați să ofere servicii la prețuri competitive, însa în plan secund, se confruntă cu o serie de cheltuieli exagerate.
„Ca o concluzie, considerăm că în baza acestor date, tarifele din România sunt competitive pe plan international raportat la țările concurente și, ca urmare, sperăm ca și taxele pe care patronii le plătesc să devină comparabile cu cele din țările la care s-a făcut referire”, a declarat președintele FPTR, Mohammad Murad.
Tabel 1
Tabel 2