Pandemia nu stopează investițiile în hoteluri
- ibis Timișoara își deschide porțile în martie 2021
Industria hotelieră continuă să fie atractivă pentru investitori, în ciuda situației dificile și a incertitudinilor cu care se confruntă acest sector. Dovada o reprezintă și continuarea investițiilor hoteliere în această perioadă, faptul că șantierele și-au continuat activitatea de construcție și în timpul pandemiei. Un exemplu îl reprezintă și hotelul ibis Timișoara, care își va deschide porțile foarte curând, în luna martie a acestui an.
Despre planurile Bega Grup în industria ospitalității, măsurile care se impun pentru a stimula investițiile în hoteluri pe plan local, dar și despre noul hotel ibis Timișoara și deschiderea acestuia în plină pandemie, am vorbit cu Emil Cristescu, Vicepreședintele Bega Grup, dar și cu Călin Ile, Directorul General al hotelului.
Emil Cristescu, Vicepreședinte Bega Grup: “Faptul că 2020 a adus această pandemie nu a făcut decât să întârzie puțin momentul deschiderii hotelului, dar nu a pus niciodată în cumpănă continuarea proiectului”.
Pentru început, aș dori să vă întreb ce v-a determinat să investiți în industria hotelieră locală și dacă/cum v-a afectat pandemia planurile investiționale în domeniul hotelier?
Emil Cristescu: Pentru noi, investițiile în industria hotelieră nu reprezintă o noutate, Grupul BEGA având deja experiență în acest domeniu de mai bine de 10 ani. Cunoaștem ce înseamnă o investiție într-un hotel, iar decizia noastră de a dezvolta un nou proiect hotelier vine în urma unei analize detailate, făcute cu mai bine de 3 ani în urmă.
Faptul că 2020 a adus această pandemie nu a făcut decât să întârzie puțin momentul deschiderii hotelului, dar nu a pus niciodată în cumpănă continuarea proiectului.
Privim această afacere ca una cu un orizont larg de timp și o considerăm ca fiind una din investițiile care ne va da un randament bun pe termen lung. Considerăm că reprezintă și un semnal al încrederii noastre în potențialul turistic al orașului Timișoara. Este un pariu în care mizăm pe faptul că, odată cu titlul de Capitală Culturală Europeană în 2023, orașul nostru va deveni o destinație turistică recunoscută în țară și străinătate.
Ce ne puteți spune despre proiectele hoteliere pe care le-ați dezvoltat până acum pe plan local, dar și despre planurile investiționale pentru perioada următoare?
La nivelul anului 2019, an foarte bun în întreaga industrie hotelieră din țară, grupul BEGA a figurat în top 10 companii hoteliere din România, atât din punct de vedere al cifrei de afaceri cât și al rentabilității.
Avem un hotel important în centrul orașului – Hotel Timișoara, mai avem, în zona de leisure, complexul Arsenal din Orăștie, și mai sunt în portofoliul nostru și alte unități de talie mică în diverse alte zone din țară. Credem în această combinație specifică industriei hoteliere – dintre profitul adus de componenta de real estate și cel rezultat din activitatea operațională.
Legat de planurile noastre de investiții pentru perioada următoare, putem spune că, în funcție de evoluția piețelor și de randamentul activelor deja aflate în piață, vom decide care sunt pașii de făcut. Nu excludem noi opțiuni de investiții, dar nici nu ne hazardăm în a lansa noi proiecte în acest moment. Să lăsăm timpul să ne dea mai multe elemente și vom reveni cu detalii.
Cum v-a venit ideea proiectului ibis Timișoara, de ce ați ales să construiți un hotel nou în Timișoara și de ce ibis – cum ați ales brandul pentru acest nou hotel?
Apariția acestui hotel vine ca răspuns al analizelor făcute de noi în piața locală. Știam că oferta de cazare din Timișoara era deseori depășită de cerere, cunoșteam faptul că, în special pe piața de hoteluri economice, orașul este deficitar, iar prezența lanțurilor hoteliere internaționale era una modestă.
Drept urmare, am decis să investim exact acolo unde piața ne-a arătat că e nevoie mai mare, și anume un hotel de talie destul de mare, 200 camere, care să poată găzdui grupuri și evenimente, un hotel de clasă medie, de 3 stele, care să se poată adresa și turiștilor individuali, călătorilor în tranzit, și, în același timp, un hotel amplasat cât mai aproape de zona de afaceri și de centrul turistic.
Așa a apărut acest hotel pe care noi ni l-am dorit parte dintr-un lanț hotelier recunoscut pentru notorietate, eficiența în investiție și know-how în operare. Ibis este partenerul care ne-a dat cel mai bun răspuns la aceste așteptări și iată-ne acum umăr la umăr în acest frumos și promițător proiect, ibis Timișoara.
Care sunt în opinia dumneavoastră atu-urile/avantajele pe care le aduce un brand internațional unui investitor în domeniul hotelier? Dar unei destinații turistice?
Cred că cel mai important atu cu care vine un contract de management cu brand internațional îl reprezintă faptul că ne permite nouă ca investitori să ne concentrăm pe activitatea noastră principală, și anume investiția, luându-ne de pe cap partea extrem de solicitantă – atât ca timp cât și ca resurse – cea de operare.
Faptul că lanțurile vin cu sistemele lor de rezervări, cu puterea lor de negociere cu furnizorii, că vin cu experiențele lor de operare, de introducere de tehnologii noi, de training personal și multe altele înseamnă șanse în plus pentru noi ca investiția să fie una eficientă și să se amortizeze mai repede.
în plus, în situații de criză, cum este cea pe care o traversăm acum, soluțiile globale cu care vin lanțurile, precum protocoale sanitare și de siguranță, reprezintă variante de ieșire mult mai rapidă din astfel de momente complicate și diminuează riscurile la care sunt expuse afacerile din domeniu.
Pentru o destinație turistică, prezența lanțurilor internaționale aduce o garanție în plus pentru turiști că serviciile pe care le vor găsi vor fi unele de nivel internațional, servicii prestate la aceleași standarde, indiferent că vorbim de hoteluri din SUA, Franța, China, Australia, Germania sau România. Prezența unui hotel de lanț reprezintă un pas important pentru o piață aflată în curs de maturizare, pas care va atrage în piața respectivă atât furnizori recunoscuți ai industriei, angajați de valoare, dar mai ales consumatori de turism, adică turiștii pe care ni-i dorim cu toții.
Vorbind despre investițiile în hoteluri, ce măsuri s-ar impune, din punctul dumneavoastră de vedere, pentru a stimula investițiile în hoteluri în România?
Suntem obligați să investim, atât ca destinații regionale, cât și ca țară, în imaginea noastră, în promovare. Avem nevoie de o infrastructură mai prietenoasă care să permită accesul mai ușor spre punctele de interes turistic. Din punct de vedere fiscal, România are un cadru corect pentru turism, însă, din punct de vedere al ușurinței în derularea investiților, încă suferim. Prea multă birocrație, prea multe hățișuri administrative.
Și, nu în ultimul rând, ar trebui să acordăm mai multă atenție educației forței de muncă din turism, pentru că acum suntem nevoiți să o facem mai mult la locul de muncă decât în școlile de specialitate.
CÄ‚LIN ILE, GENERAL MANAGER, IBIS TIMIȘOARA CITY CENTER: “Mizăm pe faptul că dorința oamenilor pentru călătorii este chiar mai mare decât înainte de pandemie și sperăm că efectele campaniilor de vaccinare se vor vedea în scurt timp”.
Cum vedeți oportunitatea deschiderii unui hotel nou pe piața din Timișoara, a unui hotel de lanț în special?
Timișoara este o piață foarte importantă pentru Accor, ținând cont că avem deja un hotel Mercure deschis recent, în toamna anului 2020, și în plus avem aici serviciul de suport tehnic european pentru programul de fidelitate Accor Live Limitless – ALL. Timișoara este un oraș cu o activitate economică intensă, este un oraș universitar, un centru de inovare, un oraș excelent poziționat, la o distanță relativ redusă față de multe capitale europene. Să nu uităm și de potențialul turistic al orașului, care va fi cu siguranță pus în valoare cu ocazia Capitalei Culturale Europene din 2023. Cred că am dat suficiente argumente privind oportunitatea de a fi prezenți aici din martie 2021 cu un hotel din marca ibis, de altfel cel mai cunoscut brand al grupului Accor.
Ce dotări și facilități va oferi oaspeților viitorul hotel ibis Timișoara și în ce constă filosofia/experiența ibis?
Ibis Timișoara City Center vine cu o noutate absolută în Europa și lansează conceptul ibis Square, concept care, în acest moment, este prezent într-un singur hotel în lume și anume în Bangkok.
Designul modern, modularitatea și flexibilitatea sunt caracteristicile principale ale noului concept ibis Square, una dintre premierele marcate de ibis Timișoara. Practic, depășim granițele tradiționale ale ospitalității și transformăm hotelul într-un hub social activ 24/7, cu restaurant, spații de divertisment, de relaxare, cu zone de lucru și de întâlnire. îi întâmpinăm cu drag în lobby-ul nostru, nu doar pe oaspeții hotelului, ci și pe vizitatorii din proximitate. Spațiul interior-exterior este abordat într-o manieră ludică și este vizibil din stradă, pentru a atrage turiștii, dar și vecinii de cartier, prietenii de peste drum. Când pășești în lobby-ul ibis Timișoara, trăiești același sentiment familiar pe care îl resimți când intri într-un hub prietenos și plin de viață.
Tradiționala zonă de check-in e înlocuită de mai multe mese comunale, care servesc de asemenea drept spații de coworking sau de luat masa. Odată cu noul concept Square, check-in-ul mobil devine un standard pentru hotelurile ibis. Vechea și formala recepție a fost eliminată, iar turiștii sunt întâmpinați cu căldură la bar, în lounge sau la masa comună.
Nici componenta F&B nu a rămas neatinsă de transformare, căci ibis Timișoara aduce, pentru prima dată în România, și cel mai nou concept de restaurant, Charlie’s Corner. Perfect integrat în fluxul și energia hotelului, restaurantul este un spațiu prietenos, relaxat, unde turiștii și localnicii deopotrivă pot savura un meniu simplu și delicios, însoțit de o varietate de beri locale și internaționale, dar și cocktail-uri pe bază de bere.
Un lucru rămâne neschimbat în identitatea ibis și acela este pasiunea pentru muzică. Hotelurile ibis din toată lumea au ritmul și energia muzicii adânc înrădăcinate în ADN-ul lor și ibis Timișoara nu face excepție. Ne propunem ca hotelul să fie un spațiu deschis pentru artiștii locali, care vor avea oportunitatea să performeze live aici, dar și pentru toți iubitorii de muzică, pe care îi invităm să stea cu ochii pe calendarul nostru de evenimente, pentru că le pregătim surprize frumoase la ibis Timișoara City Center.
Ce obiective/așteptări aveți în calitate de director al hotelului pentru anul 2021?
Obiectivele noastre sunt unele ambițioase, ținând cont de contextul pandemic în care activăm acum. însă, în ciuda pandemiei și a faptului că suntem în primul an de operare, ne propunem să venim în piață cu servicii de calitate care să fie bine apreciate de clienții noștri, vrem să avem o altfel de abordare, mai „friendly”, mai deschisă cu clienții noștri, cu vecinii noștri din cartier, cu furnizorii și cu comunitatea locală, în ansamblul său. Această atitudine îndrăzneață cu care venim în peisajul serviciilor hoteliere ne va aduce și nivelul de rezultate financiare care să corespundă așteptărilor investitorilor.
Considerăm pe deplin justificat obiectivul nostru de a fi prima opțiune de cazare din oraș din punct de vedere al raportului calitate-preț.
Anul 2021 trebuie să fie anul renașterii turismului în întreaga lume, va fi anul în care preferințele clienților vor dicta cine rămâne în piață și care va fi forma în care vom activa. Mizăm pe faptul că dorința oamenilor pentru călătorii este chiar mai mare decât înainte de pandemie și sperăm că efectele campaniilor de vaccinare se vor vedea în scurt timp.
Cum vedeți piața hotelieră din Timișoara din perspectiva ofertei versus cerere, a prezenței lanțurilor hoteliere internaționale, precum și din perspectiva oportunităților oferite de această piață pentru investitorii hotelieri?
Pe termen mediu și lung, piața hotelieră din Timișoara este în creștere, atât ca ofertă hotelieră cât și ca cerere. Găsirea echilibrului în această piață este un process în permanentă dinamică. Piața dictează și se reglează în timp. Când cererea este mare, în scurt timp oferta de cazare suplimentară apare în piață și reglează lucrurile. Când oferta este mare, piața caută segmente suplimentare de cerere printr-un preț adecvat sau printr-un marketing potrivit, astfel încât să crească cererea.
Pentru maturizarea pieței este important ca acest proces să ducă la o creștere atât a cererii, cât și a ofertei de spații de cazare. Pentru creșterea numărului de hoteluri este responsabilă partea privată, investitorii găsesc repede oportunitățile și intră în joc. Inclusiv lanțurile internaționale despre care mă întrebați.
Pentru creșterea cererii, însă, e nevoie de un efort conjugat între autorități și mediul privat. Aici e cheia, aici trebuie să găsim o soluție care să ducă la creșterea atractivității destinației și care să facă eficiente investițiile în unități hoteliere ale celor menționați mai sus. Pentru aceasta, însă, SUNTEM OBLIGAÈšI să dezvoltăm în parteneriat public-privat, o organizație de management al destinației, un OMD, care să promoveze, să facă marketing de destinație, să creeze o imagine, un branding necesar unei destinații turistice recunoscute, pe măsura potențialului pe care îl are un oraș precum Timișoara.
Interviu realizat de Diana SBâRCEA pentru ediția 101 a revistei Horeca România.