Vor putea hotelurile independente să concureze internațional?
La nivel european, situația pentru hotelurile independente este din ce în ce mai dificilă; cifrele continuă să scadă, iar numărul hotelurilor independente deschise în fiecare an este mai mic decât numărul celor care ies din business. Pot ele concura într-o industrie de servicii globalizată?
Dezvoltarea rapidă a online-ului a revoluționat industria turismului și hotelieră, dar a ajutat în special grupurile hoteliere mari, mai mult decât hotelurile independente. Cu o putere financiară mare, cu un brand consolidat și cunoscut, grupurile hoteliere folosesc canalul online cu avantaje maxime în expansiunea internațională.
Hotelurile independente nu pot concura cu grupurile hoteliere în termeni de expunere și brand awareness. Cu toate acestea, micile hoteluri independente își pot face cunoscută existența unei clientele mai largi și pot explora atragerea directă a clienților din piața internațională, mizând pe stilul și individualitatea lor.
AVANTAJELE HOTELURILOR INDEPENDENTE
Lanțurile hoteliere mari sunt rezervate în a face investiții în locuri unde nu vor obține o rată de ocupare satisfăcătoare pentru o bună parte din an, dacă nu chiar în tot timpul anului. Pentru acestea, volumul este esențial, altfel ajung să funcționeze cu costuri ridicate și venit redus. Hotelurile independente însă au mult mai multă flexibilitate și pot de exemplu închide hotelul sau o parte din hotel în perioadele de extrasezon.
Pentru a minimiza comisioanele plătite, hotelurile mici trebuie să primească mai multe rezervări directe pe site-ul propriu sau prin telefon sau să conteze pe o bază loială de clienți. Cele mai multe hoteluri însă au nevoie să fie descoperite de clienți noi și cea mai accesibilă modalitate este să își promoveze direct site-ul. Accesul la piața internațională poate fi o soluție pentru a rezolva problemele de sezonalitate sau a clienților cu bugete limitate.
Lanțurile hoteliere mari au mai multă motivație și suport financiar în a se internaționaliza și profită cel mai mult de acest fenomen. în același timp, hotelurile mici au și ele ambiții de internaționalizare pe care le pot materializa lucrând structurat pe 2 direcții, după selectarea piețelor în care doresc să activeze:
1. Strategia de inbound marketing. Cu inbound marketing, accentul cade pe a “câștiga” clienți și nu pe a cumpăra atenția oaspeților. Crearea de conținut relevant (bloguri sau video), SEO, opt-in email și o prezență activă pe social media pot conlucra eficient pentru a câștiga atenția.
Deși cele mai multe hoteluri s-au grăbit să-și ocupe prezența în social media, optimizarea lor în motoarele de căutare este neglijată sau deficitară atât în rezultatele locale, cât mai ales în rezultatele internaționale. Cei familiarizați cu optimizarea pentru motoarele de căutare îi pot vedea beneficiile în strategia de rezervări directe, însă cei mai mulți dintre posesorii de hoteluri ignoră acest canal și mai ales cum să folosească SEO pentru a crește prezența în alte piețe și a atrage vizite internaționale.
2. Marketing Automation. Paradoxal, deși marketing și sales automation sunt considerate subiecte pentru marile hoteluri, din prisma investiției inițiale, acestea sunt cu atât mai utile pentru hotelurile independente care pot astfel să țină legătura cu vizitatorii și să îi încurajeze pentru rezervări directe pe viitor, fără să dispună de resurse umane dedicate.
O bază de date bine structurată și campanii multilingve targetate sunt o strategie eficientă nu doar pentru hotelurile mari. Integrarea campaniilor de email marketing, paid media, social media și PR poate crea o experiență multilingvă personalizată care să diferențieze hotelul independent. în cazul unei decizii de internaționalizare, teama cea mai mare a hotelurilor mici este gestionarea unor procese operaționale complicate, care solicită resurse lingvistice de care acestea nu dispun. Managementul conținutului multilingv poate fi adresat cu succes prin marketing automation.
Lipsa unui plan de creștere a unui business hotelier independent este calea cea mai scurtă către eșec. Atragerea de clienți internaționali oferă însă o oportunitate de dezvoltare pentru hotelurile independente și poate normaliza fluxul de vânzări în extrasezon.
Toubik este o agenție de internaționalizare a produselor și serviciilor.
Articol scris de Adriana Căpraru, Business Developer www.toubik.com, pentru ediția 95 a revistei Horeca România.