5 greșeli de marketing pe care le fac proprietarii de restaurante
În contextul unei competiții acerbe pe piața restaurantelor, proprietarii de restaurante trebuie să se asigure că fac tot ceea ce trebuie atunci când vine vorba de promovarea restaurantului lor.
Specialiștii de la eateria.org au identificat principalele greșeli de marketing pe care le fac proprietarii de restaurante, precum și modul în care acestea pot fi evitate.
1. Nu se axează suficient pe brandul restaurantului
După o zi lungă și obositoare la cârma restaurantului, un singur lucru va rămâne întotdeauna în picioare: Brandul. Brandul restaurantului este ceea ce percep clienții despre restaurantul tău, ceea ce îți aduce business și ceea ce te diferențiază de competitorii tăi. El servește ca o promisiune pentru clienți.
Consumatorilor le place să simtă că fac parte dintr-o comunitate, iar un brand servește ca o platformă pentru a face acest lucru. Una dintre cele mai mari probleme este însă că restaurantele își pierd în timp identitatea.
Iată câteva modalități prin care poți să-ți consolidezi brandul restaurantului:
o Fii coerent și constant. Fie că e vorba de materiale print, de logo-ul restaurantului sau Declarația de Principii (Mission Statement) trebuie să trimiți același mesaj prin toate canalele, atunci când vine vorba de brandul tău.
o Oferă-le clienților posibilitatea de a afla mai multe despre esența afacerii tale. Este un restaurant de familie? Îți produci singur pâinea? Lasă-i să afle ce te face diferit de cel de lângă tine.
o Gândește-te la brandul tău ca la un drum. Amintește-ți ce te-a determinat să îți deschizi propriul restaurant și de calitățile tale unice care te-au ajutat pe acest drum. Apelează la pasiunea ta inițială, cea care te-a determinat să deschizi restaurantul, ca la un ghid care să te lumineze în tot ceea ce faci.
2. Evită social media
Social media este o modalitate eficientă (și distractivă) de a interacționa cu oaspeții tăi în orice moment. Mulți proprietari de restaurante consideră acest lucru ca pe o pierdere de timp și nu cred că aduce rezultate în termeni de profitabilitate. Beneficiile utilizării Social media ca un instrument de marketing pentru restaurante sunt deseori trecute cu vederea.
Social Media îți permite să te conectezi cu oaspeții tăi oricând. Acest lucru permite clienților tăi să știe că „ești acolo” pentru ei și că ei sunt o parte din business-ul tău. Social media îți oferă de asemenea oportunitatea de a-ți promova brandul, evenimentele și informațiile legate de meniu, într-un mod creativ.
Cum să folosești mai bine rețelele social media?
o Fă-ți un plan. Urmărește când e traficul mai mare pe aceste rețele și postează-ți mesajul atunci.
o Fii vizual. Postează poze (profesioniste!) ori de câte ori poți.
o Fii atent la ceea ce spun clienții tăi pe aceste rețele. Răspunde la întrebări și la comentarii cât poți de repede.
3. Nu optează pentru programe de loialitate adresate clienților
A avea un instrument la îndemână pentru a urmări datele demografice ale clienților și comportamentul lor de cumpărare este de neprețuit pentru un proprietar de restaurante. Programele de loialitate sunt o modalitate grozavă de a le obține pe amândouă, în timp ce îți arăți aprecierea clienților fideli.
4. Înlocuiesc website-ul cu Social Media
Site-urile încă au o importanță crescută, în ciuda evoluției Social Media și a site-urilor de review-uri. Înainte de a merge într-un restaurant nou pentru ei, consumatorii fac cercetări despre locație: vor să se uite la meniuri, la prețuri și să-și facă o părere despre cum arată restaurantul înainte să meargă acolo.
Actualizarea propriului site și crearea unei imagini online atractive este de importanță primară.
5. Oferă discounturi prea mari sau prea mici
Oferirea de discount-uri reprezintă o modalitate bună de a crește vânzările pe termen scurt și de a atrage noi clienți. Reducerile pot determina clienții să încerce un restaurant nou. În general, acestea aduc rezultate bune însă pot dăuna unui restaurant dacă se practică necorespunzător.
Discounturile oferite frecvent pot atrage de cele mai multe ori clienți noi, însă îi pot îndepărta pe cei vechi. Ele pot devaloriza restaurantul, sugerându-le clienților ideea că restaurantul are probleme sau că e disperat să atragă noi clienți. Un discount ar trebui să servească ca o recompensă pentru clienții care vizitează restaurantul și ar trebui să fie o tratație specială.
o Sugestie: oferă aperitive, băuturi sau deserturi gratuite la achiziționarea unei mese, mai degrabă decât mese gratuite.
Nu uita că o promovare corectă a brandului tău este esențială pentru succesul business-ului tău.
Acest articol a apărut în ediția 66 a revistei Horeca România.