Digitalizarea industriei Horeca

person Horeca
access_time_filled

Digitalizarea este corespondentul revoluției industriale în secolul XXI, atât din punct de vedere al numărului de industrii pe care le afectează, cât și ca scop final – eficientizarea unui proces. Industria Horeca nu a făcut excepție digitalizării și, fiind un domeniu de activitate subjugat zicalei “supraviețuiește cel mai adaptat”, noile apariții în piață pot reprezenta amenințări sau oportunități.

meniuridigitale2

Deși un subiect care nu mai este atât de des prezent în lumina reflectoarelor, POS-urile continuă să se dezvolte, îndeplinindu-și astfel, cu brio, menirea lor. Modul de identificare al chelnerilor pe sistemul de POS se poate realiza cu o cheie de tip RFID, cu cod unic și identificabil cu fiecare chelner în parte, salvând astfel secunde prețioase la fiecare introducere de comandă. Poate nu sună a ceva revoluționar, dar pentru restaurantele cu un număr relativ mare de scaune – de la 150 în sus – reprezintă o primă unealtă de fluidizare extrem de eficientă.

Spun primă unealtă deoarece unele sisteme de POS vin la pachet cu o soluție mai elegantă, dar în același timp și mai costisitoare, în forma tabletelor pentru chelner. Ideale pentru restaurantele mari și cu o organizare de tip nemțesc, tabletele permit chelnerilor să plaseze comanda “în direct”, ea fiind trimisă la bucătărie sau bar, astfel chelnerii nu se mai antrenează pentru maraton și pot lua comanda mesei de lângă.

Totuși, sistemele de POS oferă o mână de ajutor procesului de gestiune al unui local, dar ele ajută restaurantul, cum rămâne cu clientul?

Procesul de servire al clienților a rămas același de-a lungul timpului – excepție făcând restaurantele care își servesc preparatele pe o bandă rulantă și care pe mine mă fac să mă simt ca în The Jetsons. Sunt convins că suntem la un pas de a servi mâncare prin tuburi pneumatice, dar până atunci va trebui să ne adresăm unei nevoi imediate și unei generații de oameni născuți și crescuți în era digital (cunoscuți drept digital natives). Intră meniurile digitale în scenă.

O nevoie a industriei Horeca, influențată de digital natives, a fost fotografierea profesionistă a meniului. în mediul online mâncarea nu poate fi gustată decât cu ochii, de aceea estetica produselor a devenit aproape la fel de importantă precum gustul lor. Creșterea nișei foodies – iubitorii de mâncare ce imortalizează farfuria alături de hashtag-ul #foodporn – cere o trecere de la meniul bazat pe text, la meniul bazat pe imagini.

meniudigital10

Datorită unei creșteri constante a turismului în ultimii 5 ani, restaurantele se văd obligate să traducă meniul lor în cel puțin o limbă străină, dar există șansa ca engleza (opțiunea preferată) să nu fie suficientă, iar încă o limbă poate transforma meniul într-o carte stufoasă sau poate transforma barul într-o bibliotecă internațională.

Mai mult, feedback-ul clienților ajunge de obicei doar la urechile prietenilor sau, în cazul în care experiența a fost cu adevărat plăcută sau cu adevărat neplăcută, ea ajunge și la “urechile” localului, dar nu în mod privat, ci online, unde sunt prezenți diverși „hateri” care nu dau neapărat un feedback constructiv. Meniul digital poate fi “urechea” restaurantului, care află părerea onestă a clienților legată de preparate sau de modul de servire. Desigur, totul este privat și, mai important decât orice, anonim.

Sigur, poate toate acestea sună complicat, costisitor sau necesită o perioadă lungă de adaptare în piață, însă tehnologia nu este nouă, iar în Occident aceasta face deja parte din standard. Cheia succesului este împachetarea tehnologiei într-o experiență plăcută pentru client, dar și pentru toți angajații localului. Reconfortantă este atitudinea patronilor către tot acest “nou”, iar interesul din jurul evenimentelor destinate industriei Horeca oferă o doză de pace privitorului în viitor.

Oportunitățile digitalizării au fost clare pe parcursul articolului, iar singura amenințare o reprezintă de fapt norul mentalității învechite care acoperă soarele proaspăt al ideilor progresiste.

Articol scris de Alexandru BĂLAN, Chief Marketing Officer eMenu România, în ediția 81 a revistei Horeca România.

Sursă foto 1: www.digitaltrends.com

Sursă foto2: www.imenucard.com

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

Ramai alaturi de noi?
Aboneaza-te și vei primi gratuit revista Horeca Romania.
Abonează-te
© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302