Dragoș Petrescu, HORA: Reglementarea tipsului ar aduce avantaje atât pentru angajații din hoteluri și restaurante, cât și pentru operatori și pentru stat

person Horeca
access_time_filled

reglementaretipsromaniaOrganizația Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din România (HORA) a înaintat Ministerului Finanțelor Publice o propunere de reglementare a tipsului, care prevede ca bacșișul oferit de clienți angajaților din hoteluri și restaurante să fie evidențiat pe bonul fiscal, separat de contravaloarea bunurilor livrate/serviciilor prestate, în așa fel încât el să fie extras din sfera de TVA, și să fie impozitat ca un venit din alte surse, respectiv cu 10%.

Dragoș Petrescu, președintele asociației HORA a declarat astăzi într-o conferință de presă că reglementarea tipsului va aduce beneficii pentru toate părțile implicate: atât pentru angajații din hoteluri și restaurante, pentru operatorii HoReca, cât și pentru stat.

Propunerea noastră este ca acest tips să fie evidențiat pe bonul fiscal ca fiind o linie separată, în așa fel încât el să fie extras din sfera de TVA, pentru că nu este un serviciu contractual între companie și clienți, este o sumă de bani oferită benevol de către clienți. Această sumă trebuie așadar evidențiată pe bonul fiscal, trebuie să iasă din sfera de TVA și propunerea noastră este să fie impozitată ca un venit din alte surse, respectiv cu 10%. în acest fel ar fi o transparență mult mai mare în ceea ce privește aceste venituri și în mod evident ar fi un beneficiu pentru angajați, pentru că ei ar putea să-și înregistreze aceste venituri, dar și pentru stat, pentru că ar fi o sursă de impozitare și venituri suplimentare pentru acesta, precum și pentru operatori, care ar putea să administreze într-un mod transparent și eficient această problematică a tipsului existentă astăzi, dar neadresabilă din punct de vedere administrativ”, a declarat Dragoș Petrescu.

Președintele HORA a subliniat că procentul clienților care doresc să plătească cu cardul în restaurante este în continuă creștere iar în momentul de față aceștia nu au posibilitatea să plătească bacșișul pe card, ori reglementarea tipsului ar rezolva această problemă, acest lucru fiind un avantaj pentru ospătari, direct interesați de încasarea tipsului.

întrebat cum văd ospătarii propunerea de reglementare a tipsului, Dragoș Petrescu ne-a declarat că în marile orașe, unde plata cu cardul a crescut semnificativ, ospătarii își doresc reglementarea tipsului.

Avem 2 categorii de angajați. Sunt angajații din orașele mari, unde rata de plată cu cardul a crescut la aproximativ 48% din venituri. Astăzi, într-un oraș ca București, Cluj sau Iași, când te duci în structura de încasări dintr-o cafenea, restaurant, bar sau hotel, clientul achită cu cardul. Când este pus în situația de a da tips, clientul de multe ori nu are disponibil cash, iar dacă dorește să plătească cu cardul nu există procedură. Și atunci interesul ospătarului este să poată să încaseze cu cardul tipsul lui. Ospătarii din marile orașe își doresc această procedură pentru că este o sursă de venit pentru ei, un accelerator de venit. în orașele mai mici, la sate, la birt, în vârf de munte, unde nu se poate plăti cu cardul, acolo lucrurile sunt mai dificile și nu există un interes ca tipsul să fie reglementat sau există un interes neutru”, ne-a declarat Dragoș Petrescu.

Călin Ile, președintele Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR), organizație care susține, de asemenea, reglementarea tipsului în România, a punctat faptul că, pe lângă beneficiile pe care legea tipsului le aduce angajaților, operatorilor din turism și statului, reglementarea tipsului aduce beneficii și pentru clienții finali, care vor benefica de servicii mai bune, vor putea plăti bacșișul cu cardul și îl vor putea deconta totodată, dacă este cazul.

Toți actorii implicați în actul de turism vor beneficia dacă tipsul va fi reglementat în sfârșit și în România. Angajatul dacă merge mâine la o bancă și își ia un credit va avea un venit în plus luat în considerare. Pe noi ne ajută în operare și ne ajută să creștem calitatea serviciilor. Toată lumea are de câștigat din această transparentizare”, a declarat Călin Ile.

Potrivit lui Dragoș Petrescu, în România tipsul mediu este 7,8%.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

Ramai alaturi de noi?
Aboneaza-te și vei primi gratuit revista Horeca Romania.
Abonează-te
© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302