Studiu: Tipologii dominante de localuri în Centrul Vechi și profilul clienților
Analizând factori precum specificul locațiilor, atmosfera (muzică, personal), designul (mobilier, surse de lumină, elemente decorative), meniul oferit, firma Exact Cercetare și Consultanță a identificat 7 tipologii dominante de localuri în Centrul Vechi al Bucureștiului: Authentics, Convenient fun, Foreign Culture&Cuisine, High Life in Vintage Style, Luxury, Nonconformist și Fast Food.
„Privind spre numărul de localuri ce aparțin tipologiilor identificate, se constată că cele aparținând categoriilor Convenient fun, Foreign culture & cuisine și Vintage & High Life sunt cele mai răspândite, acestea 3 însumând în centrul istoric al capitalei cel mai mare număr de locații„, afirmă Denisa Iacoboaea, coordonatorul studiului.
Localurile de tip Convenient fun atrag în principal tinerii. Ele sunt cele mai aglomerate, reușind pe de-o parte să împace gusturi dintre cele mai diverse în materie de meniu (mâncare gatită și de tip fast food, băuturi diverse), muzică/ karaoke și viață de noapte. Pe de altă parte, acestea sunt accesibile ca preț, atmosfera fiind una degajată, liberă, studențească. Câteva exemple de astfel de locații sunt Club A, Mojo, Oktoberfest, El Comandante, Bastards, Harley, Spice, True Social Club, Club Chat Noir, The Tube, Halftime, Fire. Publicul acestora este reprezentat de tinerii fără griji și pretenții mari, aflați într-o continuă căutare de distracție alături de grupul lor de prieteni. Ghidându-și viața după motto-ul „Live your life to the fullest!”, ei pun preț pe atmosfera nepretențioasă, muzica bună (mix de genuri muzicale: pop, rock, dubstep etc, karaoke) și prețurile accesibile.
La rândul lor, locațiile aparținând categoriei Foreign Culture&Cuisine reușesc să vină, pentru cei care vor să se transpună pentru o seară într-un spațiu aparținând unei alte culturi, cu o parte a bucătăriei tradiționale specifice, alături de elementele de decor caracteristice zonei (pentru cele orientale cu divane, narghilea etc). Muzica și servirea sunt elementele care întregesc atmosfera autentică și unicitatea experienței. Câteva dintre locațiile care le oferă consumatorilor un veritabil city break de câteva ore sunt: O`Hara, St. Patrick`s, La Bonne Bouche, Bel Mondo, Bellini, Sushi Ko, Vecchio 1012, Divan, Red Angus, The Bankers, The Gyn Factory, Absintheria Sixtină, 100 de Beri și Valea Regilor. Acestea sunt frecventate de persoane mature și responsabile, cu un loc de muncă bine plătit, aflate într-o continuă căutare de noi experiențe. Frecventând localuri cu un anumit specific, segmentul de consumatori „Discover new tastes!” reușește să își satisfacă atât micile plăceri culinare, cât și curiozitatea de a cunoaște mai îndeaproape cultura Orientală sau Occidentală.
Privind de această dată spre motivele vintage, se constată că acestea au un real succes în reconstituirea Bucureștiului de altădată, fie că este vorba de cafenelele boeme sau de cluburile de noapte. Mobilierul vechi, culorile calde, tablourile cu scene reprezentative anilor ’20-‘60, ziarele îngălbenite, muzica în surdină și atmosfera caldă ce caracterizează localurile de tip High Life in Vintage Style par să îi atragă pe vizitatorii care își doresc să se rupă de rutina cotidiană și să se întoarcă în timp, într-o perioadă de glorie culturală și economică. În această categorie putem enumera: Old City, La Muse, Vintage Pub, Zaraza Club&Lounge, Biutiful, Arcade Cafe, Glascow Pub, Bordello, Berăria Hanul cu Tei, Brauhaus, Vintage Pub, Les Bourgeois, Van Gogh. Acest tip de localuri este frecventat de tinerii care se îndreaptă spre maturitate. Studenți sau angajați, ei sunt persoane care preferă locațiile boeme, nostalgice, dar care își pastrează în același timp și o notă elegantă. Imaginea este importantă pentru ei, dorind să-ți creeze una distinctă. Din acest motiv, cuvintele care îi caracterizează cel mai bine sunt „Stay classy and elegant!”.
Analizând localurile aparținând categoriei „Authentics”, specificul românesc se remarcă atât la nivelul meniului (sarmale, tochitură), ambientului, amenajării (mese, scaunde din lemn sculptate), cât și în ceea ce privește programele artistice (dansuri populare, muzică lăutărească etc). Aceste locații sunt de departe cele mai impunătoare, pe de-o parte prin prisma istoriei clădirilor în care se află, iar pe de alta prin prestigiul pe care și l-au dobândit în decursul timpului. Restaurantele precum Caru’ cu bere, Hanul lui Manuc, Lacrimi și Sfinți, La Mama se numără printre locațiile populare, binecunoscute de vizitatorii și consumatorii centrului istoric. „Cherish your roots” este sintagma potrivită targetului acestor localuri, care este reprezentat de persoane mature, cu o condiție financiară foarte bună și care, în ciuda unui stil de viață agitat și a unui job care presupune multe responsabilități, își fructifică la maxim timpul liber. Se relaxează în localuri care inspiră ideea de acasă, de românesc, întorcându-se astfel la origini, la o perioadă frumoasă și lipsită de griji din tinerețea lor. Turiștii sunt de asemenea de cele mai multe ori prezenți în astfel de locații, care prezintă România prin obiceiurile culinare și artistice.
Chiar dacă motivele cu iz istoric predomină pe străzile Centrului Vechi, există și locații cu aer urban și luxos, menite să lărgească paleta de alegeri și să împace gusturile celor mai pretențioși clienți. Principalele caracteristici ale locațiilor Luxury sunt cele legate de aspect și ambient: lumini care te transpun într-o dimensiune futuristică, mobilier luxos (canapele din piele/catifea) și muzică de clubbing, ascultată la volum ridicat. Așa cum ne așteptăm, acest „tratament” nu este unul accesibil tuturor buzunarelor. În categoria acestor localuri luxoase intră atât cluburile de noapte, cât și cele care au program în timpul zilei: Club Maraboo, Club Bound, Cliche Club&Lounge, Vault, Embassy Hanul cu Tei, Freddo. Acestea sunt preferate de tinerii pentru care imaginea pe care și-o formează în cadrul grupului de prieteni primează. Ei preferă să își petreacă timpul liber (îndeosebi noaptea) în localuri cât mai sofisticate și opulente, care le pot crea imaginea de „star of the party” pe care și-o doresc.
Localurile non-conformiste aduc la rândul lor un suflu nou și distinct Centrului Vechi. Nonconformsimul este redat de unicitatea elementelor „mai altfel”: mobilă viu colorată, muzică (jazz), servire pe verandă, uniforma personalului etc. Reprezentative pentru această categorie de localuri sunt: 55 Jazz, Laboratorul de Cocktailuri, Rehab, Godot Cafe Teatru, Storage Room, Janis Pub.
„Act like no one is watching” – reprezintă modul în care se comportă tinerii care le frecventează și care nu își doresc să fie doar un personaj printre multe altele, ci consideră că au suficiente calități care să îi diferențieze de restul lumii. De cele mai multe ori, sunt tineri care au un talent artistic și care caută să se relaxeze în locații unice.
Nici fast food-urile nu lipsesc din Centrul Vechi al Bucurestiului, deși par a fi rupte de specificul zonei. Categoria localurilor de tip fast food este bine primită și luată cu asalt de către toți vizitatorii. Indiferent de oră, aceste locații sunt preferate de clienți din toate categoriile, care își doresc o masă rapidă înainte sau după ce au petrecut. Cele mai vizibile localuri de acest tip sunt Dristor și Gyros.
Metodologie:
Metodologia care a stat la baza acestui studiu a fost una de tip etnografic și a constat în realizarea unor sesiuni de observație participativă și interviuri de tip guerrila cu clienții localurilor din Centrului Vechi. Studiul a fost realizat în perioada 1-12 septembrie 2014.
Despre Exact Cercetare și Consultanță
Specializată în domeniul cercetării de piață, al sondajelor de opinie și al consultanței în marketing, EXACT Cercetare și Consultanță, parte a BBDO Group, oferă o gamă completă de metode, tehnici și instrumente de cercetare pentru studii cantitative și calitative.
Sursă foto dreapta sus: www.localuri-cazare.ro