Consiliul Concurenţei a amendat 13 agenţii de turism şi ANAT cu aproape 2,5 milioane euro

person Horeca
access_time_filled

Consiliul Concurenței a anunțat luni, 14 ianuarie, că a sancționat 13 agenții de turism și Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) cu amenzi în valoare totală de 11.419.539.35 lei (aproximativ 2,45 milioane euro) pentru coordonarea comportamentului pe piața comercializării produselor turistice prin agenții de turism.

Autoritatea de concurență a constatat că, în perioada iunie 2013 – septembrie 2016, 13 agenții de turism și-au coordonat politicile comerciale, inclusiv printr-un schimb de informații sensibile din punct de vedere concurențial, cu scopul de a nu permite scăderea prețurilor produselor/pachetelor turistice comercializate.

Astfel, agențiile de turism nu au redus, sub un anumit nivel, prețul de vânzare către clienți pentru produsele turistice și/sau pachetele de servicii turistice comercializate (exemplu: bilete de avion în zborurile tip charter – atât ca produs turistic individual, cât și ca o componentă dintr-un pachet de  servicii turistice). De asemenea, acestea au limitat sau au eliminat campaniile promoționale ale companiilor concurente care ofereau reduceri sau gratuități clienților și și-au împărțit numărul de locuri în avioanele contractate pentru zborurile de tip charter pentru a limita astfel în mod artificial oferta în vederea creșterii prețului de vânzare.

amenziagentiiturism

Amenzile au fost aplicate astfel:

1. Aerotravel S.R.L. 400.754,46 lei (aprox. 86.003 euro);
2. Air Fla S.R.L. 9.618,91 lei (aprox. 2.064 euro);
3. Corali Holidays S.R.L. 6.644,12 lei (aprox. 1.426 euro);
4. Eximtur S.R.L. 685.116,14 lei (aprox. 147.027 euro);
5. Fibula Air Travel S.R.L. 88.310,64 lei (aprox. 18.952 euro);
6. Happy Tour S.R.L. 519.597,56 lei (aprox. 111.506 euro);
7. Nova Travel S.R.L. 124.616,00 lei (aprox. 26.743 euro);
8. Paralela 45 Turism S.R.L. 1.723.737,00 lei (aprox. 369.917euro);
9. Prestige Tours International S.R.L. 2.139.282,82 lei (aprox. 459.093 euro);
10. Prompt Service Travel Company S.R.L. 186.084,73 lei (aprox. 39.934 euro);
11. Rezeda World Travel S.R.L. 28.780,08 lei (aprox. 6.176 euro);
12. Tez Tour S.R.L. 55.930,00 lei (aprox. 12.003 euro);
13. Touring Europabus Romania S.R.L. 5.397.762,87 lei (aprox. 1.158.368 euro).

Christian’76 Tour S.R.L. a aplicat la programul de clemență, oferind dovezi privind existența  faptelor anticoncurențiale, și a primit imunitate la amendă.

Companiile Aerotravel S.R.L., Eximtur S.R.L., Fibula Air Travel S.R.L., Nova Travel S.R.L., Paralela 45 Turism S.R.L., Prompt Service Travel Company S.R.L., Rezeda World Travel S.R.L., Tez Tour  S.R.L., Touring  Europabus Romania S.R.L. au recunoscut participarea la practica anticoncurențială și au beneficiat de reducerea cu 20% din nivelul de bază al amenzii.

Investigația va continua analiza privind posibilul comportament anticoncurențial al Companiei Naționale de Transporturi Aeriene Române Tarom S.A., respectiv facilitarea săvârșirii faptei anticoncurențiale.

în cadrul aceleiași investigații, Consiliul Concurenței a sancționat ANAT cu 53.304,02 lei (11.439,12 euro) deoarece, în perioada septembrie 2012 – aprilie 2016, a interzis membrilor săi care operau ca revânzători pentru produse turistice și/sau pachete de servicii turistice, să acorde clienților reduceri sub forma cedărilor unei părți din comisioanele ce le reveneau de la companiile (tur-operatorii) care ofereau acele produse/pachete turistice.

ANAT și-a recunoscut fapta anticoncurențială și a beneficiat de o reducere a amenzii de 20%. Totodată, Consiliul Concurenței a impus ANAT obligația de a organiza și derula acțiuni de instruire pentru agențiile membre și angajații acestora, pentru a cunoaște reglementările din domeniul concurenței și, astfel, să poată identifica posibile practice anticoncurențiale.

Aceasta este prima investigație declanșată de Consiliul Concurenței în urma unor informații primite printr-o sesizare anonimă înregistrată pe Platforma avertizorilor de concurență.

în același timp, Autoritatea de Concurență a solicitat îmbunătățirea cadrului de reglementare prin corecta și completa transpunere a Directivei europene privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate (Directiva UE 2302/2015), astfel încât să fie protejați atât turiștii, cât și operatorii din domeniu. Consiliul Concurenței consideră că este foarte important să fie acoperit complet riscul turistului, iar, la acest mecanism de despăgubire/de garanții, agențiile de turism trebuie să participe  proporțional cu riscul asigurat, respectiv cu avansul primit de la client. Garanțiile agențiilor de turism nu trebuie limitate la participarea la un fond de garantare a pachetelor de călătorie, ci pot funcționa distinct sau asociat cu scrisori de garanție bancară, polițe de asigurare sau alte instrumente de garantare legal constituite.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

Ramai alaturi de noi?
Aboneaza-te și vei primi gratuit revista Horeca Romania.
Abonează-te
© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302